• Törst

11-månaders som slåss - förstår hon nej?

Har en 11-månaders tjej som oftast är glad och gosig, men ibland får hon för sig att slåss. Oftast när vi sitter ansikte mot ansikte, då vill hon ibland slå mig i ansiktet, och samtidigt gör hon ett argt ljud. Hon är ganska verbal annars, pratar mkt, men det där ljudet kommer bara när hon slåss.

Jag vet inte hur jag ska tackla det riktigt. Har testat att ta hennes hand, se allvarlig ut och säga nej, då ser hon väldigt ledsen ut. Har även testat att ignorera det, för att hon inte ska få någon reaktion alls. Funkar olika bra olika ggr. Hon verkar eg skoja, men blir liksom på dåligt humör av att slå, som om hon måste slå. Låter knäppt.

Min fråga är- hon väl förstår hon ett nej? Är det bättre att ignorera?

• Svar på tråden 11-månaders som slåss - förstår hon nej?
  • Malena C

Vi har haft en sådan period med vår son men den är i princip över nu. Jag tror alla barn går igenom det. Vår son blir ofta så när han är trött eller hungrig och oftast just under en gosestund eller om han är väldigt uppspelt. Jag tror det beror på för mycket känslor på en gång i kombination med att de inte förstår ännu att det gör ont. Även om din dotter förstår nej så kommer det att ta flera månader ännu innan hon börjar göra som du säger.
    Vi sätter ned vår son när han slår för att ta honom ur situationen. Det händer ju alltid när vi är nära, han sitter i knäet eller vi sitter med honom på golvet. Så fort han slår sätter jag ned honom på golvet eller ställer mig upp samtidigt som jag säger "försiktigt". Jag undviker nej. Ibland blir han ledsen och då kramar jag honom genast eller smeker honom i ansiktet.  Direkt efter att jag lagt lite avstånd mellan oss så smeker jag honom på kinden eller liknande för att visa hur man gör istället.
    När vi båda (min man och jag) började använda denna metod systematiskt - avstånd direkt för att avsluta situationen - smekning direkt efter för att visa hur man gör - så har han i princip slutat slå. Nu händer det kanske två gånger i veckan och situationen är över inom sekunder och han fortsätter inte.  Det tog ungefär en vecka innan det hjälpte.

• Wolfclaw

Slåss hon när hon är arg på riktigt? Vissa ungar vevar ju till för att det helt enkelt inte vet vad som händer. På vårat dagis finns en unge som har ovanan att rivas. Men han gör det inte av illvilja. Det  bara händer. Om man säger till honom att vara försiktig och att rivas inte är snällt blir han lite skamsen och vill klappas istället.

Våran 13 mån har inte visat sånt än, men vad han än gör har ett barskt "NEJ!" funkat när han pillar på sånt han ska.

• Törst

Hon är inte arg eller ledsen så ofta, och då slåss hon inte. Det kommer bara när vi sitter nära och börjar ofta med att hon vill peka på näsan (och höra "näsa" :) ) och sen slår hon till och ser samtidigt lite mörk ut. Jag har provat att göra som du skrev, Malena C, ska se om det hjälper bättre. Känns fel att vara barsk (typ NEJ) och sen liksom släta över, känns som om det kan vara svårt för henne att förstå övergången. Men att istället undvika och sen vara tydligt snäll (typ smekning eller kram), det tycker jag låter bra. Nej blir det nog många ändå så småningom... Tack för råden!

• Flickan och kråkan

Små barn har rätt dålig koll på motoriken....ja, de har rätt dålig koll på det mesta .....så kan lätt bli "våldsamma" även när de liksom inte menar det. Det gäller även bra mycket äldre barn än en 11-månaders. Min yngsta är snart 20 månader och testar väldigt mycket. Han är väldigt "närgången" för tillfället (det ska petas och klappas och tryckas och bankas) och jag brukar säga till honom att "slår du mig så gör det ont" och då brukar han svara "lite" eller "klappa" och så gör han samma sak fast försiktigt .

• Micalela

Prova att säga "Stopp" nästa gång, och gör stopptecken med hela handen. Upprepa varje gång, förklara efter att det gör ont och du inte vill bli slagen.

micalela.blogg.se 

Svar på tråden 11-månaders som slåss - förstår hon nej?