• LeiaBus2010

Kan min 2,5 mån bebis ha ont i halsen?

Hej!
    Jag ska vara kortfattad. Behöver ett ganska snabbt svar.
    Min dotter äter vanligtvis mellan 130-190 ml modersmjölksersättning varje dag.
    På morgonen (06.00) äter hon alltid 170-180 ml efter nattens sömn.
    Idag åt hon även denna mängd, men sedan efter 4 timmar när hon var jättehungrig fick hon bara i sig några suttar.. och sedan skrek hon.
    Hon vill alltså ha mat för hon är hungrig och visar tydliga tecken på detta, men hon KAN inte äta, det verkar som att det gör ont ngnstans i henne.
    Hon hostar även ganska mkt men hon har ingen feber eller snorar, men hon blir täppt i näsan väldigt ofta!

Så min uppfattning är att hon hostar för att hon är irriterad i halsen och det gör ont när hin sväljer... kan det bli så på spädbarn? Och kan man göra något åt saken?
    Jag har provat både varm o kall ersättning men hon får inte ner något.
    Nu har hon inte ätit sen kl 06 idag ordentligt.... och ingenting sen kl 9, bara små sutt, två, tre st 2 ggr.
    Tacksam för svar och hjälp på vad det kan vara, borde jag vara orolig eller kontakta barnakuten?
    Mvh, Orolig mamma
  • Svar på tråden Kan min 2,5 mån bebis ha ont i halsen?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Ledsen att det dröjde med svaret Skäms

Det kan finnas fler orsaker till att hon inte vill äta. Det är alltid bra att utesluta någon form av infektion, speciellt då hon hostar mycket. Då kan du börja med att ringa 1177, för att bland annat få råd om vart du skall vända dig.

Fortsätt dock att erbjuda mat, kanske i mindre mängder och oftare och håll henne gärna upprätt. Skulle hon vara svullen i halsen, så kan hon även ha ont i öronen och då blir det värre om de ligger ner. 

MVH Christine

• LeiaBus2010

Ingen fara, Tack så mycket för svaret.
    Hon har inte bajsat sen i förrgår så jag tror att det kan ha en bidragande faktor.
    Men jag gav henne lactulos igår e.m,  men fortf. inget bajs.
    Jag fårhelt enkelt avvakta tills hon gjort nr 2 och se om det blir ngt bättre, men om det inte blir det borde jag ringa då? hon ville även idag bara ha det första målet, men har sedan bara småätit....

• BVC Sköterskan

Hej!

Förstoppning kan absolut också bidra till att aptiten minskar. Det brukar även bli ganska otillfredsställda och även skrika när de försöker bajsa. Jag gissar att du givit Lactulos tidigare, i så fall kanske hon borde få det mer regelbundet för att upprätthålla balansen.

Jag tycker att du pratar med sköterskan eller läkaren som rekommenderade Lactulos till din dotter. Beroende på hur ofta hon brukar bajsa kan det vara aktuellt att ge ett klyx, om hon dessutom är besvärad.

Hoppas det löser sig snart Glad

MVH Christine

• LeiaBus2010

Hej!
     Vi fick åka till barnakuten i förrgår, hon fick resulax och ut kom den stora hårda bomben.
    Nu ger vi henne lactulos en gång om dagen, fick det rådet, men hur länge ska vi behöva göra det egentligen?
    När vet man att det blivit bättre?
    Man vågar ju inte chansa för fort.
    SÅ tacksam att du svarat.

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att du fortsätter med Lactulos tills du träffar er BVC-sköterska igen. Då får hon ta ställning till om din dotter bör träffa en läkare, för att utesluta att det inte finns någon bakomliggande faktor till förstoppningen. 

Jag gissar att ni har tid i alla fall när hon blir tre månader, för vaccinationen osv. Om inte annat så boka en tid om någon vecka.

Trevlig Helg!

MVH Christine 

Svar på tråden Kan min 2,5 mån bebis ha ont i halsen?