• m84n

Gravid tågvärd! Hp-ansökan

Hej!

Är det någon där ute som jobbat som tågvärd under sin graviditet som sökt havandeskapspenning??

Sökte med första dottern för snart 2,5 år sedan och fick igenom det utan problem.
    Då hade jag bara nämnt tunga lyft.

Nu vill dem ha kompletterande uppgifter på tunga lyft i kilo per arbetspass?? Hur banne mig ska jag specificera det? Det är ju olika, behjälplig med rullstolar.... o sen vid evakurering kan det ju bli hur tungt som helst!

Nån som har någon tips på hur jag ska skriva???

• Svar på tråden Gravid tågvärd! Hp-ansökan
  • kali86

Du kan kanske skriva hur tungt det skulle bli om du under ett arbetspass skulle hjälpa till med rullstol och att det då blir minst si o så många kilo? Samma med evakuering, då kan jag tänka mig att du kanske hjälper med bagage och även annat? Så minst ett visst antal kilo måste man kunna räkna med.

Jag tänker att det finns ju de som jobbar med RISK för hot och våld i jobbet och att de därför brukar få HP beviljat. Alltså utsätts de inte för det varje dag, men risken finns och därför går man på det.

Det borde ju gälla dig också, att dagarna kan se väldigt olika ut, men att du "riskerar" att behöva lyfta tungt och då är det mins ett visst antal kilo?

Jobbar själv inte som tågvärd men har ett arbtete där lyften varierar osv, så.. man måste nästan räkna med det värsta, så att säga.

Lycka till!

• Torparen10

Jag jobbade ombord till två veckor innan hon föddes. I slutet var det dock lite jobbigt, särskilt om korglutningen tappades på x2000
    Annars gick det jätte bra. Min dotter sov så gott i magen när jag jobbade pga av gunget. Finns ofta andra som kan ta de tyngre bitarna.

Men har du ont etc så förstår jag dig.. 

• Torparen10

Jag bytte förresten ofta till mig bistropassen.. ett tips om du inte får igenom HP.

Lycka till 

• m84n

tack för era svar! Har redan påpekat hot & våld bilden för FK ,och tycker jag fick till en bra beskrivning på vad evakuering och allt innebär, och även det tunga lyft som kan uppstå.

Elsie, jag jobbar på regional tågen så vi jobbar alltid själva annars hade det ju varit ett alternativ.

Så nu är det bara att avvakta svar..

Svar på tråden Gravid tågvärd! Hp-ansökan