• Marielouise

Pojknamn, hjälp oss!

Hej!
    Har en liten son som snart blir tre månader. Innan han föddes hade vi bestämt oss för Dante men när han föddes kändes det inte som någon Dante. Dessutom tyckte våra föräldrar att det inte var så vidare fint. Sedan dess har luften gått ur mig och jag kan inte komma på något passande namn.

Min man tycker att namnet Wilhelm är fint, men jag är inte riktigt säker. Provade med att säga att vi funderade på namnet Wilhelm till folk vi känner, men folk säger ju fel hela tiden.

Vad tycker ni och vad har ni för förslag på namn till en liten mörkhårig kille.

• Svar på tråden Pojknamn, hjälp oss!
  • flingansnö

oh, jag hade en lååååång lista när min Gustav föddes. här kommer det jag kommer ihåg.

Elvis, Anton, Aron, Erik, Nils, Per, Lucas, Samuel, Niklas, Jonathan, Magnus, Gunnar, Peter

• KristenTjej84

Noam, Richard, Robin, Elijah, Samuel, Christian, Philip, Noel, John, Franc, Maximillian, Arthur, Alexander..

• mjarv

Noah tycker jag är jättefint!
    Det heter vår Henry i andranamn. Vi hade tänkt Noah först men tyckte det passade bättre på en mörkhårig. Vår lille är jätteljus.

• Alexis mamma

Jag hade världens namnångest - till slut fick minsta sonen alla mina tre favoriter utöver sitt tilltalsnamn - makens och syskonens favorit (Neo)

Andra pojkfavoriter : Romeo, Caspian, Amadeus  (min lille bebis heter alltså Neo Romeo Caspian Amadeus)

Alexis, Emanuel, William, Zacharias, Xander/Zander, Alexander, Isidor(fast jag tänker mig en Isidor jätteblond av nån anledning), Vide, Oliver, Zion, Orion.

Malte liknar ju Dante lite och kanske kan passa? När våra kompisar fick sin Malte hade jag jättesvårt att vänja mig vid det men nu tycker jag d e jättegulligt :)

Annars är Caspian min absoluta favorit med det heter våra kompisars son så d blev d inte ;)

Alexis -03 Tindra -06 Neo -10
  • Alexis mamma

Gillar oxå Noah, om Neo mot förmodan skulle få en lillebror nån gång skulle d bli en Noah.

• FAaNFRidA

Wilmer, Texas, Lee, Liam, Elias, Alvin, Leon, Melker... Finns hur många som helst...

• a69

Vi hade Calle (Carl) eller Molly om det skulle bli tjej. När HAN väl kom ut såg han inte ut som en Calle... Det blev en Theo istället och det passar honom perfekt. Tycker dessutom om namnets betydelse - guds gåva - enl http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Theo Lycka till!

• becky J

Vår son heter Elliot. Vi väntar nu en till kille och jag gillar dessa namn: Alex, Max, Liam, Nilas, Hannes, Leon, Cornelis.

• Cam78

Personligen tycker jag att Dante är mycket vackert. Det är ju ni själva som skall välja namnet och vara nöjda med det. Vår dotter heter Nike (segergudinnan) och det var aldrig några problem när det gäller acceptans från föräldrar osv. Dock har folk problem med uttalet och det blir ofta Nicky...men de lär dig så småningom.

Nu väntar vi nr 2 och det är betydligt svårare att komma på namn, får se vad det blir också när det kommer ut.

Jag kan som alla andra lista massor av förslag...men i grund och botten tror jag du skall gå på magkännsla. Sätt dig ner och gå igenom almanackan. Det börjar ju dessutom bli inne med den äldre genartionens namn.

Gillar du däremot lite mer ovanliga namns så som just Dante så finns det ju massor att välja på (Devon, Sean, Zeth mfl). Du hittar massor av namn på siten svenskanamn.se

Lycka till

• Marielouise

Hej!
    Tack! Alla som kommit med förslag.
    Nu har vi bestämt oss, det blir Wilhelm som tilltalsnamn och Dante i mellan namn. Vi tänkte att om man nu tycker att det blir för "jobbigt" att säga Wilhelm så kan ju folk alltid säga Wille.

• Kramizarna

min underbara son heter Isedor

Svar på tråden Pojknamn, hjälp oss!