• mammatilltvå

Ni med barn i förskoleklassen (6åringar), har ni dom hemma ibland när ni är lediga??

• Svar på tråden Ni med barn i förskoleklassen (6åringar), har ni dom hemma ibland när ni är lediga??
  • mamma till tre busungar

Jag hade det! Varför inte? Passa på innan ettan, då är det ju skolplikt!

• Egomamma

Enstaka gånger har sexåringen varit hemma från förskoleklassen, t ex när vi skulle åka iväg till släkten 15 mil bort och bästa tåget gick medan han fortfarande skulle gått i skolan. Men som regel är han bara borta när han är sjuk annars. Varför ska man hålla barnen hemma, då lär de sig ju att skolka är "okej".. Inte särskilt bra tycker jag. Bättre att de får inse att skolan är något man måste gå till och dessutom är det ju en social grej med förskoleklassen..

• m med tre stjärnor

ja. Varför inte, de har ju ingen skolplikt.
    Har dock varit noga med att det inte är varje vecka...

• mammatilltvå
    Egomamma skrev 2010-12-08 14:35:00 följande:
    Enstaka gånger har sexåringen varit hemma från förskoleklassen, t ex när vi skulle åka iväg till släkten 15 mil bort och bästa tåget gick medan han fortfarande skulle gått i skolan. Men som regel är han bara borta när han är sjuk annars. Varför ska man hålla barnen hemma, då lär de sig ju att skolka är "okej".. Inte särskilt bra tycker jag. Bättre att de får inse att skolan är något man måste gå till och dessutom är det ju en social grej med förskoleklassen..
    Jag har också min dotter hemma ibland, det är ju som sagt inte skolplikt och nästa år är det ju det... Hon skolkar inte, det är inte vad jag lärt henne, men jag vill passa på att vara med henne!
  • PSMalin

Har aldrig haft dottern hemma  under denna terminen och har väldigt svårt att tro att jag kommer ha det nästa termin.
    Vill inte att hon ska få intrycket att man kan ta ledigt från skolan för att vara hemma. Vet att det inte är skolplikt men i hennes ögon går hon i skolan och då ska hon veta att där är man varje dag.

• Punkster
    PSMalin skrev 2010-12-12 21:34:14 följande:
    Har aldrig haft dottern hemma  under denna terminen och har väldigt svårt att tro att jag kommer ha det nästa termin.
    Vill inte att hon ska få intrycket att man kan ta ledigt från skolan för att vara hemma. Vet att det inte är skolplikt men i hennes ögon går hon i skolan och då ska hon veta att där är man varje dag.
    Håller med. Dessutom händer det ju viktiga saker i förskoleklassen också, som barnen behöver vara med på. Skolplikt eller ej.
  • Alltiallo

Allstå här är de ju lediga varje fredag ändå men visst är det inget speciellt inplanerat under dagen och vi känner för att hitta på nåt så ja visst.
    Men dottern min ville sällan missa en dag där, då hon var ny i klassen, lärde sig massor och sällan använde dagis. Så hon gillade att ha de 4 dagarna med skolbuss, skolmat och alla aktiviter..

Dock nu då hon går i ettan märks det att det är 5 dagars veckan men som sagt än mer som händer..

• frökenBea

Hade aldrig henne ledig dock så var det ingen förskoleklass på fredagar så då blev hon ju ledig ändå. Tyckte för det första att de gjorde rätt så "viktiga" saker  i förskolan, dessutom så VILLE min dotter gå till skolan och så hade jag samtidigt en som gick i tvåan så henne kunde man ju inte ta ledigt.

• Pyris

Nä, jag ser det som skola, skolplikt eller inte. Jag är alltid "ledig". Han tycker det är kul att gå till skolan. Han är ju ändå alltid ledig på fredagar.
    Om jag däremot skulle göra något och det kanske krockade med hans hemkomst eller så, så skulle han få vara med oss istället då. 

Svar på tråden Ni med barn i förskoleklassen (6åringar), har ni dom hemma ibland när ni är lediga??