• Anonym (Gift dig först!)

Jag tycker man ska gifta sig innan man skaffar barn

Jag kommer antagligen få protester när jag säger detta, men jag tycker att man ska gifta sig innan man skaffar barn. Jag tycker även att man ska vänta med sex tills man har gift sig. Bl a för att sex ju faktiskt egentligen är för att man ska kunna skaffa barn. Sedan tycker jag att enda anledningen till att man ska få skilja sig ska vara om någon blir misshandlad, inte "bara" för att någon har hittat en annan eller inte är kär längre eller något sånt. Nu kommer antagligen vissa att döma ut mig och tänka att jag är en moraltant som inte har någon verklighetsförankring. Så är det inte, en anledning till varför jag kommit fram till detta är att jag läser den ena tråden efter den andra här på FL. Väldigt många handlar om att man har problem med sina barns andra förälder som man inte längre är tillsammans med eller att man funderar på abort eftersom att ens pojkvän kanske kommer att lämna en annars eller andra liknande saker. Dessa saker skulle inte vara aktuella om man först gifte sig, sedan hade sex och skaffade barn och inte skiljde sig sedan. Med andra ord så skulle väldigt många problem kunna undvikas om man gjorde så. Anledningen till att jag har den här tråden i Känsliga Rummet är dels att jag tror att detta verkligen kan vara känsliga ämnen och dels att jag gärna vill vara anonym i och med att det här är åsikter som inte är så accepterade här på FL. Det var lite vad jag tycker, vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 22:30
    Många kommenterar saker i stil med att jag verkar vara från en annan tidsålder. Det är jag inte. Jag är inte ens fyrtio än. Så om det bara är det ni har att säga får ni gärna låta bli. Jag ville se hur andra resonerar angående detta, inte höra era förutfattade meningar om någon med åsikter som mina.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 23:42
    Väldigt många verkar tycka att jag är dum i huvudet eller något. Sådant är inte fallet. Trots att jag säger det kommer ni nog att fortsätta tycka det. Men det är så att jag är kristen och det är jag stolt över. Varför jag inte nämnde det på en gång är för att jag misstänkte att vissa skulle döma ut mig som religiös fanatiker i så fall. Och jag ville komma med några anledningar som även okristna kan hålla med om, innan jag sa att jag är kristen. Det är alltså därför, förutom de anledningar jag redan nämnt, som jag tycker så. Jag tror att Gud har en plan med varje människas liv. Att han älskar alla människor och att ingen är oönskad i Hans ögon. Det finns alltså inga helt oönskade barn och om man följer Guds plan med ens liv så tror jag att man hittar den rätte om det är meningen att man ska gifta sig. Det är mina åsikter och dem står jag för. Jag är fortfarande inte dum i huvudet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 00:27
    Nu är det såhär att jag tyvärr måste gå nu. Jag skulle gärna fortsätta svara på alla dessa frågor. Men om det är så att någon är fortsatt intresserad och vill att jag ska svara så kan ni mejla mig på: ungkristen@gmail.com. Det är bara jag som har tillgång dit och jag skapade den precis. Så godnatt! Jesus älskar er allihopa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 17:56
    Nu är jag här igen. Jag har läst alla inlägg och vet nästan inte vart jag ska börja. Väldigt många här verkar (mer eller mindre medvetet) misstolka vad jag skriver. Jag försöker inte tvinga någon till något. Jag bara delar med mig av mina åsikter och det är inte mer fel än när ni gör det. Trots att jag inte tycker likadant som många av er så är jag ändå en människa precis som alla andra som skriver här. Jag har inga psykiska störningar eller liknande, bara för att jag inte tycker som många andra. Jag anklagar inte er för att ha psykiska problem eller vara hjärntvättade bara för att jag inte delar era åsikter. Sedan vill jag bara tillägga att jag inte är med i Svenska Kyrkan. Och att jag skriver att sex egentligen faktiskt är för att man ska kunna skaffa barn, betyder inte att jag inte tycker att man kan ha sex inom äktenskapet utan att man gör det för att man vill ha barn. Man kan visst ha sex inom äktenskapet utan att det är för att skaffa barn, men man får vara beredd på att ett barn kan komma till och inte abortera det. Sedan så är det inte så att jag bara sitter här med ett stort pekfinger och är rädd för folk som tycker annorlunda än vad jag tycker. Jag känner många som inte alls lever kristet och inte går jag omkring och dömer dem för det. Jag påpekar det kanske någon gång, men jag går inte runt och maler på om hur fel de gör varje gång jag träffar dem. Jag kommer inte hinna svara på alla inlägg, så om ni verkligen vill ha svar på något så får ni gärna mejla mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 14:52
    Eftersom att vissa fortfarande verkar tro att jag tycker det trots att jag aldrig har skrivit det så: Nej, jag tycker/tror inte att enda anledningen till att man har sex är att man vill ha barn. Däremot så tror jag att det är det den "ursprungliga", eller vad man ska kalla det, anledningen till att sex existerar. Jag tycker att det är helt okej att ha sex inom äktenskapet trots att man inte egentligen vill ha barn just då. Men, som jag sagt tidigare, då får man ändå vara beredd på att ett barn kan bli till och inte abortera det. Ja, jag tycker att abort alltid är fel. Sedan vill jag bara tillägga en sak som jag märkte att jag inte skrivit "här uppe", nämligen att det kan vara okej att skilja sig om den andra är otrogen. Men sedan så är jag inte så säker på att det skulle vara helt lyckat att plötsligt bara sätta upp sådana regler i dagens liberala samhälle. Det skulle nog tvärtom vara ganska misslyckat eftersom att samhället vi lever i idag inte skulle vara "moget" för det. Jag tror att hela samhället skulle behöva förändras om sådana här regler lyckligt skulle kunna införas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-12 20:52
    Eftersom att alla inte har förstått det, så ja användaren "ungkristen" är jag. Jag har för övrigt bara två användare, jag skapade "ungkristen"-användaren för att svara här. Sedan vill jag vara tydlig med att jag tror på Bibeln och att det som står i den är sant och rätt, men för det så tycker jag inte att kyrkor i alla tider alltid gjort rätt. Jag vill även tillägga att nog för att jag antagligen har fått fler förolämpningar sedan jag startade den här tråden än under hela mitt tidigare liv, så tycker jag att det är mycket värre när ni skriver elaka och osanna saker om Gud. Ni undrar om jag vet att det jag skriver om homosexualitet kan få homosexuella att känna sig ledsna, jag undrar om ni förstår att det ni skriver om Gud kan få kristna, och Gud själv, att bli väldigt ledsna.

• Svar på tråden Jag tycker man ska gifta sig innan man skaffar barn
  • Lincon
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-16 20:57:24 följande:
    Jo, då är de helgade av gud, snarare än äckliga, satansdyrkande bastarder dömda till en evighet i helvetet. Förstååår du väl!!!
    Förvånad stackars vårt barn!

Får trösta mig med att djävulsbarn får ett mer underhållande jordeliv då än de av helig sädDrömmer
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Dorian Ertymexx
    Lincon skrev 2010-12-16 21:00:19 följande:
    Förvånad stackars vårt barn!

Får trösta mig med att djävulsbarn får ett mer underhållande jordeliv då än de av helig sädDrömmer
    Typiskt dåliga mammor att oroa sig över sjuttio år av framtid snarare än evigheten som följer det!!! Gråter
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx

Hmm, jag undrar om TS tycker att man ska offra en duva, alternativt ett får och en duva vid barnafödsel också.

• Priceless Perfection
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-16 21:05:15 följande:
    Hmm, jag undrar om TS tycker att man ska offra en duva, alternativt ett får och en duva vid barnafödsel också.
    Duva har jag aldrig hört?

Offra ett får gör man väl för att ge mat till de fattiga. Man dödar väl inte djuret bara för att döda liksom.
  • Dorian Ertymexx
    Priceless Perfection skrev 2010-12-16 21:33:56 följande:
    Duva har jag aldrig hört?

Offra ett får gör man väl för att ge mat till de fattiga. Man dödar väl inte djuret bara för att döda liksom.
    Du har inte läst GT va? Man ska offra ett får och en duva för en dotter, och en duva för en son (eller om det var tvärtom), dessutom är kvinnan oren 33 dagar efter att ha fött en son och dubbelt så långt efter att ha fött en dotter.
  • ungkristen

Jag accepterar att de som är homosexuella är det, men jag tycker inte att det är mer rätt att vara det för det.

Och sedan är det såhär att jag visst kan säga att jag inte vill påtvinga andra en viss syn eftersom att jag inte vill det, jag tror faktiskt att jag vet bäst vad jag vill. Sedan att jag skulle vilja att folk skulle välja att leva så är en helt annan sak. Jag säger vad jag tycker, att jag tycker att min tolkning av Bibeln är rätt. Andra säger att deras tolkning är rätt, jag förstår inte riktigt skillnaden förutom att min är mycket ovanligare och mycket mer radikal.

Det är visst många som säger sig ha sanning om bl a Gud. Jag anser mig inte ha hela sanningen om Gud, det är omöjligt för en människa att ha, men jag tror att jag vet bra mycket mer om Honom än många andra i denna tråd.

Och nej, ingen har sagt att jag inte får tro på Gud och jag har inte sagt att de måste göra det heller. Jag säger vad jag tycker och andra säger vad de tycker, sedan blir jag attackerad eftersom att jag har ovanliga åsikter men det är en annan sak. Jag accepterar andra, jag skulle snarare vilja påstå att det är andra som inte vill acceptera mig. Att jag önskar att jag skulle bli varmt emottagen är verkligen inte konstigt, det är tvärtom fullt normalt, men sedan kan jag inte direkt påstå att jag förväntar mig det.

ForReal skrev 2010-12-16 01:53:15 följande:

Men svara på frågan istället för att komma med en motfråga. Förstår du att homosexuella icke frireligiösa människor inte blir accepterade fullt ut i samhället pga bl a dina åsikter?

Jag accepterar att du är frireligiös, då kan du acceptera homosexuella. Man kan inte starta en tråd och sen säga att man inte vill påtvinga andra en viss syn (utan bara säga sin egen mening), om man å andra sidan säger att vi säger osanningar om Gud och att din tolkning av världen är den rätta.

Ingen i tråden anser sig ha sanningen om Gud, utom du. Ingen har sagt att du inte får tro på Gud. Men du har sagt att homosexuella lever i synd. Om du inte kan acceptera andra, varför startar du då en tråd där du önskar bli varmt emottagen?

• ungkristen
    Mammas gossar skrev 2010-12-16 10:46:03 följande:
    Jag menade ju inte dig specifikt med vVarken med att jag inte får tro vad jag vill eller med vetenskapligt bevisning utan mer mot människor tex min jobbarkompis.... Min fråga till dig var ju bara vilka svar det finns. Man kan inte heller jämföra Bibeln med en historie bok där det faktiskt står saker som hänt.
    Jag vet inte riktigt vad Jehovas vittnen och mormoner har för syn på Bibeln mm, men jag är inget sådant och står inte för deras åsikter. Precis som jag inte står för muslimers, buddisters, hinduers eller för den delen alla som kallar sig kristnas åsikter.
  • ungkristen
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-16 22:43:53 följande:
    Du har inte läst GT va? Man ska offra ett får och en duva för en dotter, och en duva för en son (eller om det var tvärtom), dessutom är kvinnan oren 33 dagar efter att ha fött en son och dubbelt så långt efter att ha fött en dotter.
    Då må veta en hel del om vad som står i GT, men jag har redan förklarat ungefär hur jag ser på GT och tänker inte diskutera huruvida vissa lagar som fanns då bör finnas idag eller inte med dig. (Fast jag vet att just det inte var till mig.)
  • Lincon
    ungkristen skrev 2010-12-16 22:51:28 följande:
    Jag accepterar att de som är homosexuella är det, men jag tycker inte att det är mer rätt att vara det för det.

Och sedan är det såhär att jag visst kan säga att jag inte vill påtvinga andra en viss syn eftersom att jag inte vill det, jag tror faktiskt att jag vet bäst vad jag vill. Sedan att jag skulle vilja att folk skulle välja att leva så är en helt annan sak. Jag säger vad jag tycker, att jag tycker att min tolkning av Bibeln är rätt. Andra säger att deras tolkning är rätt, jag förstår inte riktigt skillnaden förutom att min är mycket ovanligare och mycket mer radikal.

Det är visst många som säger sig ha sanning om bl a Gud. Jag anser mig inte ha hela sanningen om Gud, det är omöjligt för en människa att ha, men jag tror att jag vet bra mycket mer om Honom än många andra i denna tråd.

Och nej, ingen har sagt att jag inte får tro på Gud och jag har inte sagt att de måste göra det heller. Jag säger vad jag tycker och andra säger vad de tycker, sedan blir jag attackerad eftersom att jag har ovanliga åsikter men det är en annan sak. Jag accepterar andra, jag skulle snarare vilja påstå att det är andra som inte vill acceptera mig. Att jag önskar att jag skulle bli varmt emottagen är verkligen inte konstigt, det är tvärtom fullt normalt, men sedan kan jag inte direkt påstå att jag förväntar mig det.
    Jag ställer dig en rak fråga; vad är skillnaden på att leva som make och maka då man registrerat sig som gift eller att leva som make och maka men helt enkelt utan att någon myndighet är inblandad? Gud, eller gudar, kan likväl vara inblandade i ens liv även om man väljer att utesluta staten. Alla människor har en tro, vissa tänker bara inte på det.
  • Lincon

Nu måste jag nog ta mig whisky

• ungkristen

Men nu ska jag sova, om ni vill fråga mig om något så får ni gärna inboxa mig. För övrigt tycker jag att ni kan diskutera definieringarna av bi- och homosexualitet någon annanstans, för de hör inte till ämnet. Godnatt! Glöm inte bort att Jesus älskar er!

• ungkristen
    Lincon skrev 2010-12-16 22:57:19 följande:
    Jag ställer dig en rak fråga; vad är skillnaden på att leva som make och maka då man registrerat sig som gift eller att leva som make och maka men helt enkelt utan att någon myndighet är inblandad? Gud, eller gudar, kan likväl vara inblandade i ens liv även om man väljer att utesluta staten. Alla människor har en tro, vissa tänker bara inte på det.
    Ok, jag svarar på denna. Att Gud är inblandad är viktigt, men registrering hos myndigheter är inte det viktigaste. Det är naturligtvis också viktigt, men det viktigaste är att en pastor/präst har vigt er inför Gud och att ni ser äktenskapet som Gud har bestämt det till att vara.
  • Lincon
    ungkristen skrev 2010-12-16 23:04:36 följande:
    Ok, jag svarar på denna. Att Gud är inblandad är viktigt, men registrering hos myndigheter är inte det viktigaste. Det är naturligtvis också viktigt, men det viktigaste är att en pastor/präst har vigt er inför Gud och att ni ser äktenskapet som Gud har bestämt det till att vara.
    Varför måste en gubbe som kallar sig präst viga oss? Räcker det inte med oss själva?
  • trollbottom
    ungkristen skrev 2010-12-16 23:04:36 följande:
    Fast enligt bibeln så gifter man sig när man ligger under samma täcke som en annan. Det är i dagens samhälle vi har den ordning vi har och att vara gift inför Gud kan man ju vara utan att bli vigd av en präst/pastor. Framför allt är det väl upp till var och en hur de vill göra. Det vore ju enormt hyckleri av några som inte är troende alls att gifta sig i kyrkan bara för att man ska. Jag tror knappast de skulle komma till tro bara för att man gifter sig i kyrkan.
    Jag ser hellre att människor är ärliga och inte hycklar med sakrament och andra "heliga" riter kyrkan har.

Och faktiskt så är registreringen hos myndigheten faktiskt viktig rent juridiskt. Annars kan det lika väl vara en förlovning. Ingen registrering hos myndigheten så är man heller inte gift
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • ForReal
    ungkristen skrev 2010-12-16 22:51:28 följande:

Om man har radikala åsikter så får man ju räkna med mothugg. Så tråkigt att så många startar trådar men sen inte vill ha responsen, utan medhåll. På sätt och vis är ju hela denna tråd helt onödig då - du har lagt den i ett diskussionsforum och jag föstår nog inte rikgit varför nu. Jag har inte läst precis varje inlägg men jag har aldrig menat att attackera dig, utan bara att uttrycka att jag har en starkt avvikande åsikt.

Men återigen, du svarade inte på frågan om du förstår att din syn på homosexuella bidrar till att göra deras liv svårare. Lämnar härmed tråden då den tyvärr inte blir så intressant utan svar.

• Dorian Ertymexx
    ungkristen skrev 2010-12-16 23:00:48 följande:
    Men nu ska jag sova, om ni vill fråga mig om något så får ni gärna inboxa mig. För övrigt tycker jag att ni kan diskutera definieringarna av bi- och homosexualitet någon annanstans, för de hör inte till ämnet. Godnatt! Glöm inte bort att Jesus älskar er!
    Nej, det gör han inte. Vi är rika, hedniska, hycklande och i ditt fall dessutom farisé.
  • VirrigaVerna
    ungkristen skrev 2010-12-16 23:00:48 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att inboxa för du startade väl tråden med ett syfte att diskutera i den?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Noran

Jag gifte mig först. Nog trodde jag att vi skulle funka som en familj, men det gjorde vi inte. Jag tog inte heller initiativ till att separera. Skulle aldrig kunna göra det mot mitt barn.

Nu ett par år efter att vi separerat (och så var det även direkt efter) är det solklart att det här var den bästa lösningen för oss alla. Så inte hjälpte det att gifta sig först.

Svar på tråden Jag tycker man ska gifta sig innan man skaffar barn