Anonym (fundersam) skrev 2010-12-10 09:56:16 följande:
Vårt problem tror jag är lite det motsatta: min sambo är heller inte särskilt intresserad av sex, så det är inte så att han lider av att jag inte orkar, snarare att ingen orkar! Både han och jag jobbar gärna på kvällarna, så då sitter vi där i var sitt rum och glor på varsin skärm, typ :(
Däremot har jag framför allt väldigt svårt att vara "här och nu" när vi väl får till det, tankarna glider lätt iväg...
Jag oroar mig för detta mest på lång sikt, att vårt förhållande ska bli ett enbart-vänner förhållande, och förr eller senare inser ju då någon av oss att det inte fungerar i längden, eller hittar någon annan som det finns mer "gnista" med.
Ibland tror jag att det bästa vore att schemalägga sexlivet! Då skulle det åtminstone inte kännas som om det inkräktar på tid man bättre behöver till annat... :/
Ja, så skulle jag ju tro att det blir. Fast vad vet jag? Det finns säkert många människor som trivs med att bo ihop och ha ett vänskapligt förhållande till varandra. Och är båda nöjda med det så är det givetvis inget fel med det.
I ert fall så är kanske inte båda nöjda? Eftersom du startar en tråd och i den ger uttryck för en viss oro.
Du kan ju också ta initiativ till ömhet och kyssar? Och du kan hjälpa dig själv att koppla av genom att förbereda och göra klart sådant du vet att du annars ligger och funderar på under sexet? Kanske kan du också vara mer aktiv under själva sexandet? Jag menar inte att antyda att du bara ligger där men ju mer engagerad du är dets svårare borde det ju bli för tankarna att vandra?
Att ni jobbar mycket är en sak - så kan det förstås vara och behöva vara under perioder, men att
ett barn på
tre år skulle betyda att två vuxna inte får tid att ha ett fungerande sexliv tycker jag verkar vara en konstruerad ursäkt som inte egentligen håller.