• Anonym

Kan jag hjälpa henne med bajsandet?

Min dotter som är 7½ vecka är en sådan bebis som bajsar 1-2ggr/vecka eftersom hon helammas vet jag att det inte är någon fara för förstoppning men jag har ändå märkt att hon ahr det jobbigt med bajsandet. Dagarna före det gått en vecka sedan hon sist bajsat blir hon kinkig och orolig. Det har också vid några tillfällen börjat lukta illa ur munnen på henne. Troligen från tarmen.
    Idag är det en vecka sedan hon bajsade sist och inatt har hon inte sovit nånting i stor sett. Hon är inte jätte ledsen eller skriker hysteriskt hela tiden men hon har stunder när hon är ledsen och skriker och däremellan är hon nöjd men man märker att det är något som bekymrar henne för hon är aldrig helt avlsappnad. Idag somnade hon för bara en liten stund sedan under natten har hon max sovit 2 timmar sammanlagt uppdelat på 10-15 minuters intervaller. Hon vill vara nära mig eller sin pappa hela tiden, lägger vi ner hene blir hon direkt orolig och ledsen. Vi har haft det tufft med nätterna tidigare pga kolik men det har blivit bättre men så kommer detta istället.
    Kan vi på något sätt hjälpa henne med bajsandet då det verkar så jobbigt för henne?
    Kommer hon "alltid" att bara bjasa en gång i veckan?
    Eftersom vi haft så tuffa nätter tidigare har vi bestämt att jag ska sova borta en natt för att verkligen få sova och då är tanken att hon ska få ersättning + den bröstmjölk jag lyckas pumpa ur me törs jag ersättning när hon bajsar så sällan? Har hört att de kan bli förstoppade av ersättning.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan jag hjälpa henne med bajsandet?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barns avföring förändras generellt under de första året. Den kan ändra både färg, form och konsistens. Först när de är runt året kan man ana hur det, normalt, kommer se ut.

Man skall dock alltid vara uppmärksam på om barnet upplevs besvärad av att inte ha bajsat på flera dagar. Även barn som helammas kan bli förstoppade, trots att det är betydligt mer ovanligt än de barn som får ersättning relativt regelbundet. Bröstmjölken har en naturligt laxerande effekt som inte vanlig ersättning har. 

Spädbarn har precis som du beskriver normalt besvär med magknip och gaser under de första tre månaderna, vilket "enkelt" beror på omogna tarmar. En del barn blir hjälpta av magmassage eller Lactobaciller. Andra barn behöver få komjölksfri kost för att magen skall fungera. 

Mitt råd är att du kontaktar din BVC-sköterska för att mer grundligt kunna gå igenom vad som kan påverka henne. Därifrån får man bedöma vad som kan göras.
    Under tiden tycker jag att du kan ge magmassage regelbundet och även lyfta hennes fötter när hon ligger på rygg. Lägger du henne på magen, över ditt knä eller på bröstet, kommer hon förmodligen att ta i och stånka lite. Vilket hjälper tarmarna på traven.  

Skriker hon dock oavbrutet och inte blir lugn av något, då bör ni kontakta sjukvården. 

MVH Christine 

• Anonym

Tack för ditt svar. Har kontaktat BVC.

Svar på tråden Kan jag hjälpa henne med bajsandet?