• moii

åberopa vårdgarantin, hur blir det sen då?

VI har efter otroligt många turer fram och tillbaka, fått klartecken för ICSI. Det har tagit oss 1 år och 9 månader sedan jag ringde och bokade tid för utredning första gången.

Hur som helst så har jag ringt för jag vill veta hur det där med vårdgarantin funkar och vad som händer. VI får vänta till tidigast maj/juni annars och om vi skulle välja att utnyttja vårdagrantin så får vi åka till Linköping eller Örebro.

Alltså vad ska jag tänka kring detta? Har någon erfarenheter eller  liknande funderingar?

Jag är lite rådvill och lite utmattad och vet inte hur jag ska fundera. Känns liksom lite som att jag vill använda våra tre försök så snart som möjligt. Jag orkar inte vänta längre! 4-5 år är en lång tid.

Skulle bli oändligt tacksam över input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 17:09
    Alltså vänta till tidigast maj eller juni utan att åberopa vårdgarantin. Jag antar att det blir så snart som möjligt om vi åberopar den. Kanske i januari februari? vad vet jag..
  • Svar på tråden åberopa vårdgarantin, hur blir det sen då?
  • Eileen1

Om du åberopar vårdgarantin ska du få behandling inom 3 månader men är det kö,på ditt eget sjh så blir du hänvisad till annat som har mindre kö. När man väntat länge så känns det som man inte kan vänta en dag till...så är det för iaf så för ditt eget psykes skull kanske du ska ta emot platsen i Linköping eller Örebro. Beror kanske lite på hurnlångt du har att köra.

• Hjärtefröjd

Vi åberopade vårdgarantin i slutet av oktober (bor i Sthlm), och mindre än två veckor senare fick vi en tid i Linköping.

Efter mötet i Linköping behöver man bara invänta nästa mens innan man kör igång Nu kommer ju julen emellan, så jag börjar spruta i mitten av januari istället.

• Eileen1

Samma som oss då, julen tar en månad ifrån oss men troligen 11 jan tar jag sprutan.

• moii

Tack för svar!

Åker ni till Linköping alla moment eller får ni göra något i  Stockholm?

Vi ska göra en icsi och vi har nerfrysta spermier på KS, hur funkar det med dem?

Åh tusen frågor snurrar, fast jag kommer inte på alla ens.

tack för svar återigen!

• Hjärtefröjd

Mooi: De gör bara äggplock och återförande i Linköping, resten kommer vi göra på Oktaviakliniken i Sthlm.

Svar på tråden åberopa vårdgarantin, hur blir det sen då?