• minus62

Hur och med vad leker era 15-16 månaders?

Är nyfiken på hur era 15-16 månadersbarn leker och sysselsätter sig på dagarna, och hur ni själva roar dem?
    Vilka saker gillar de bäst?

• Svar på tråden Hur och med vad leker era 15-16 månaders?
  • Bebely

Hej! Min dotter är 16 månader och hon gillar att leka med sin docka och sulky, duplo, bläddra i böcker m.m. Hon brukar också leka mycket med spisen på öppna förskolan så hon ska få en sådan i julklapp! Jag har tänkt ställa den i köket så att hon kan laga mat på sin spis medan jag lagar på min, hoppas det funkar bara =)

• Liniz77

Mkt bäddande av dockor i vagnar o sängar. Rita är också populärt, samt titta på pippi

• hhönan

Min son älskar att kasta bollar och krypa eller gå efter dom. Sen gillar han bilar oxå. Det är favoriterna för tillfället.

• Sessilou

Min 15 månaders älskar sina böcker, att stapla klossar, trä på ringar på en pinne.
    Flytta över saker och lägga dem i andra lådor osv.
    Mycket sortering.
    Vi har samlat massor av burklock i metall. Dem flyttar han mellan olika kastruller hit o dit.
    Han rumsterar om i köksskåpen och plockar ut o in flaskor o burkar i badrummet.
    Och så är han bilfixerad!

Less is more=)
  • Togota

Bilar, bollar och böcker är roligast! Sen gillar han att passa/lägga saker i varandra, typ plastskålar i olika storlekar och klossar som ska i olika hål. Att bli jagad av oss är galet kul, liksom att själv jaga katten

• mia maria

Min 15-månaders lillkille har matlagning som sin stora passion i livet
    Han älskar kastruller, vispar, slevar - ja, you name it!
    Han har sin egen lilla spis med tillhörande kastruller, men han föredrar helt klart mina! Han ställer kastrullerna på en stol o så skjuter han den tvärs över köket bort till min spis o så klättrar han upp o står där o vispar o slamrar o säger "namnam"!  (Spisen har tippskydd o barnlås på plattorna såklart!).
    Han vill också gärna vara med när jag lagar mat eller diskar; han kan stå o plocka i o ur diskhon hur länge som helst.

När man läser för honom har också blivit en favorit - helst föredrar han pekböcker med djurbilder

• Lussekatten87

Med bilar,böcker,Duplo,småprylar som hon lägger i en burk om och om igen.

• Sommarlöv

Min kille är 14,5 månad. Han gillar att dra seker efter sig. Roligast är när ett annat barn sitter på hans bobbycar och han kan dra bilen i ett snöre...:). Han älskar att hålla på med vatten. När han badar så gillar han att hälla vatten mellan två muggar och vattenkannan. Han tycker även om att leka vid sin spis och plocka ut och in saker ur ugnen på den, och vispa i kastrullerna. Alla skåp är roliga, speciellt de med plastburker som han kan plocka med. Bollar och böcker tillhör med favorit sysslesättningen.

• Gåsmor

Här, sonen 16 månader, är just nu brio-tågbanan favorit. Bilar är också kul likom bollar, dockan, klossar mm. Böckerna "läser" han både själv och vill att vi läser för honom. Musik är kul att lyssna på och sjunga är jättekul. Gillar mycket att hjälpa till med olika saker som att plocka i och ur diskmaskinen och tvättmaskinen. Se´n är det ju allt det där klättrandet...

• MammatillM

Sonen är 17 månader och just nu är det nästan bara böcker och pussel som gäller. Vi läser mycket för honom men han sitter även själv i soffan eller vid sitt lilla bord och läser.
    Gillar att hjälpa till när det ska städas, dukas, laga mat, plocka i och ur diskmaskinen/tvättmaskinen  osv. 

• Pymsan

Min son är 16 månader och ÄLSKAR att leka med dammsugaren..... han kan hålla på hur länge som helst, jag blir nästan lite bekymrad..... Sen tycker han om att titta på Pingu, böcker och bilar är också kul, samt att klättra på saker.
    Förutom jaga och tittut kan jag tycka det är lite svårt att veta vad man ska leka med honom, nån som har tips?? Känns som han tycker det är kul att "vara med" när jag gör saker i kök o tvättstuga tex men jag kan känna att jag borde leka mer med honom..... nån mer som är fantasilös??

• Lhinda021
    mia maria skrev 2010-12-09 22:13:11 följande:

Min 15-månaders lillkille har matlagning som sin stora passion i livet
    Han älskar kastruller, vispar, slevar - ja, you name it!
    Han har sin egen lilla spis med tillhörande kastruller, men han föredrar helt klart mina! Han ställer kastrullerna på en stol o så skjuter han den tvärs över köket bort till min spis o så klättrar han upp o står där o vispar o slamrar o säger "namnam"!  (Spisen har tippskydd o barnlås på plattorna såklart!).
    Han vill också gärna vara med när jag lagar mat eller diskar; han kan stå o plocka i o ur diskhon hur länge som helst.

När man läser för honom har också blivit en favorit - helst föredrar han pekböcker med djurbilder

Hahahahaha min också, diska och plaska i diskhon kan göras i timmar om han får 😂😂😂😂😂😂 det är de bästa han vet 😂😂😂
  • Anonym (H)

Min dotter är 15,5 månader och går på förskolan. När hon är hemma roar vi oss med att vara i lekparken främst. Hon åker rutschkana, gungar, leker i sandlådan, springer efter en boll. Typ det =) Hemma läser vi böcker, kollar på babblarna och blåser såpbubblor. 

Svar på tråden Hur och med vad leker era 15-16 månaders?