• pappa1976

Skall Svenska skolor införa skoluniform?

Skall svenska skolor införa skolunorform? Jag själv är tveksam till det men på min dotters gymnasieskola har de det alla onsdagar och vid högtidliga tillställningar

Skolkavaj Grå enfärgade byxor/grå enfärgad kjol (kjollängd till knä eller max 10 cm ovan knät) Vit skjorta/Skjortblus Skolslips/Skolscarf Helsvarta skor/skinn eller mockastövlar (ej gummistövlar, sportskor eller kängor) Svarta strumpor/Svarta eller hudfärgade strumpbyxor Under kavaj kan bäras marinblå, vinröd el. grå skoltröja/skolslipover

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 11:22
    Motivera gärna era svar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skall Svenska skolor införa skoluniform?
  • Tow2Mater
    lykantrophona skrev 2010-12-10 11:22:30 följande:
    problemet med uniformer är väl att de ska passa alla väder. I ett land med så varierande väder som Sverige är det svårt att ha samma sorts kläder året om.
    Det beror kanske då på vilken typ av kläder man väljer. Militären har ju uniform som passar året runt. Sen, hur har t ex andra uniformerade yrken det? Busschaufforer? Det skulle säkert funka i skolan också, om man avstod från det mest nippertipperaktiga som typ tunna strumpbyxor.
  • Underbara ungar
    JA!

Då blir det lika för alla och man kan inte bli utanför pga kläder. Vet själv vilken hets det var att man skulle ha "rätt" kläder. Det dög minsann inte med postorder ala Halens, det skulle vara Fruit of the loom, replay, Levi´s etc.
    Alla har inte råd, så är det bara! 
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • tahira

Ja, varför inte. Min son är visserligen bara snart fem, men har skoluniform (olika på sommaren och på vintern) och både han och jag tycker att det är otroligt skönt.

Det stärker gemenskapen, framförallt utanför skolan, och är en del av en tanke att man skall se "välvårdad" ut i skolan - som ett tecken på respekt gentemot sina lärare och skolsystemet.

Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Alvöra

Röstade nej.

Min fråga är; varför vill man att alla ska se likadana ut när alla är olika?

Att försöka få kontroll genom att tvinga barn gå i uniform är ju inte att ta något problem som helst vid roten..

• lykantrophona

Fördelen jag kan tänka mig är att på klassresor etc, så kan läraren på långt avstånd känna igen sina elever.

• Alvöra
    lykantrophona skrev 2010-12-10 15:14:46 följande:
    Fördelen jag kan tänka mig är att på klassresor etc, så kan läraren på långt avstånd känna igen sina elever.
    så ska man nog åka på klassresa rätt ofta om det ska löna sig i längden.
    En skolkeps som alternativ kanske? :)
  • Plutteli
    Åsiktskvinnan skrev 2010-12-10 11:40:22 följande:
    Jag är för att barnen ska ha likadana kläder av den enkla anledningen att många skulle slippa bli mobbade av just klädanledningar.
    Stämmer inte, då kan de istället bli mobbade för att kläderna är slitna, inte passar riktigt bra, är ärvda osv. VILL barn mobba något annat barn så finner de alltid en orsak till det, om så alla skulle går unt helt klädda från topp till tå i en svart sopsäck och allt som syntes vorde deras ögon!
  • lykantrophona
    Alvöra skrev 2010-12-10 17:34:34 följande:
    så ska man nog åka på klassresa rätt ofta om det ska löna sig i längden.
    En skolkeps som alternativ kanske? :)
    Ja, en skolkeps skulle fylla samma funktion. Men om det är en regel att ha på sig den kepsen, så är det ju lite som en uniform, eller hur? ;)

De flesta uniformerade yrken har ju det pga att de ska vara lätta att se och identifiera för folk som behöver deras hjälp, t ex poliser, väktare, konduktörer, spärrvakter. Andra har det av praktiska skäl, så som sköterskor, brandmän och soldater. Skulle det vara hjälpsamt att känna igen skolbarn på kläderna, eller behövs det någonsorts regler kring hur kläder ska se ut praktiskt? Tror inte långa ärmar är ett problem för barnen när de sitter och skriver, inte heller tror jag att de behöver en skyddsdräkt.
  • Alvöra
    lykantrophona skrev 2010-12-11 13:14:42 följande:
    Ja, en skolkeps skulle fylla samma funktion. Men om det är en regel att ha på sig den kepsen, så är det ju lite som en uniform, eller hur? ;)

De flesta uniformerade yrken har ju det pga att de ska vara lätta att se och identifiera för folk som behöver deras hjälp, t ex poliser, väktare, konduktörer, spärrvakter. Andra har det av praktiska skäl, så som sköterskor, brandmän och soldater. Skulle det vara hjälpsamt att känna igen skolbarn på kläderna, eller behövs det någonsorts regler kring hur kläder ska se ut praktiskt? Tror inte långa ärmar är ett problem för barnen när de sitter och skriver, inte heller tror jag att de behöver en skyddsdräkt.
    Var lite sarkastisk ;) Men det skulle ju säkert uppfylla en funktion att känna igen barnen på en klassresa eller liknande.
    Jag har själv jobbat som lärare på flera skolor och varit på flera utflykter med både små och stora barn och min man jobbar med barn från 1e-3e klass. Vi snackade om det här med uniform och vi var ganska eniga om att det helt enkelt inte behövs i det sammanhanget (Det skulle nog vara mer "förslöande" för hjärnan att inte behöva känna igen sina elever på avstånd, men bara gick efter uniformen, men det är en helt annan diskussion..).
    Man känner igen sina elever på avstånd, också bakifrån :) Gör man inte det, så känner man förmodligen inte barnen och då är det dumt att åka iväg av mer än en anledning :)
  • Dr Mupp

nej, det löser inge problem men ställer till med andra. Framförallt blir det en tung börda för ekonomiskt utsatta familjer. Att köpa 3-4 uppsättningar skolunifomer per barn lär inte vara billigt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • andraadvent

Tror det vore bra att införa för att flytta mer fokus till själva skolarbetet, iaf i några skolor. Skolan är trots allt en arbetsplats men behandlas inte som det idag. På andra arbetsplatser skulle inte många elevers klädstil vara accepterad.

Tror det skulle vara ganska uppskattat bland många eleverna om det infördes, lite Hogwardsassociationer, tror många skulle tycka det vore coolt att gå på en skola med skoluniform.

• andraadvent

Dessutom skulle det kunna bryta upp lite av "stämplarna" som gör att elever delas in i grupper vilket ju görs ännu tyligare med kläder. Emokidsen, förortsgänget, fjortisarna, nördarna.. Ja de typiska amerikansk-highschool
    - indelningen man gjorde. Det kan nog vara en god väg i att integrera eleverna mera.

Svar på tråden Skall Svenska skolor införa skoluniform?