lykantrophona skrev 2010-12-11 13:14:42 följande:
Ja, en skolkeps skulle fylla samma funktion. Men om det är en regel att ha på sig den kepsen, så är det ju lite som en uniform, eller hur? ;)
De flesta uniformerade yrken har ju det pga att de ska vara lätta att se och identifiera för folk som behöver deras hjälp, t ex poliser, väktare, konduktörer, spärrvakter. Andra har det av praktiska skäl, så som sköterskor, brandmän och soldater. Skulle det vara hjälpsamt att känna igen skolbarn på kläderna, eller behövs det någonsorts regler kring hur kläder ska se ut praktiskt? Tror inte långa ärmar är ett problem för barnen när de sitter och skriver, inte heller tror jag att de behöver en skyddsdräkt.
Var lite sarkastisk ;) Men det skulle ju säkert uppfylla en funktion att känna igen barnen på en klassresa eller liknande.
Jag har själv jobbat som lärare på flera skolor och varit på flera utflykter med både små och stora barn och min man jobbar med barn från 1e-3e klass. Vi snackade om det här med uniform och vi var ganska eniga om att det helt enkelt inte behövs i det sammanhanget (Det skulle nog vara mer "förslöande" för hjärnan att inte behöva känna igen sina elever på avstånd, men bara gick efter uniformen, men det är en helt annan diskussion..).
Man känner igen sina elever på avstånd, också bakifrån :) Gör man inte det, så känner man förmodligen inte barnen och då är det dumt att åka iväg av mer än en anledning :)