• Anonym

3 månaders bebis och amning

Hej

Jag har en fråga angående amning av min 3 månaders bebis...
    Den senaste veckan har hon börjat äta oftare på kvällarna och på nätterna. Från att äta var tredje timme både på kvällar och nätter till att äta varje eller varannan timme...
    Min BVC sköterska tyckte att jag skulle börja ge henne ersättning på det senare målet vid 22 tiden för att hon skall bli mätt längre... Jag är lite osäker på vad jag skall göra. För jag helammar och hon går upp i vikt som hon skall och det känns konstigt att börja ge ersättning?!
    Hon somnar när hon äter på nätterna och jag tror ju då att hon blir mätt?! Eller är det så att hon inte riktigt orkar äta?!

Kan det vara en tillväxtperiod? Hur länge håller sånna i sig?

Ha det så bra!

• Svar på tråden 3 månaders bebis och amning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Normalt har de flesta barn ökat kraftigt i vikt under de första tre månaderna. Därefter brukar tillväxten avta för att sakta ned ännu mer vid sex månader. Barn som helammas ökar dessutom normalt ännu mer i vikt den första tiden. Detta brukar bidra till den så kallade "amnings-puckeln".

Detta innebär förmodligen att din dotter behöver mer mat för att bli mätt. Antingen kan du "fylla på" med ersättning eller så kan du amma oftare under en period. Går hon inte upp tillfredsställande i vikt, kan det vara aktuellt med ersättning eller att köra igång med smakisar vid fyra månader, så att hon blir mätt. 
    Fortsätter hon däremot att följa sin kanal så äter hon förmodligen mer på natten, för att hon inte fått i sig tillräckligt under dagen.
    Vill du avvakta med ersättning är mitt råd att du ammar oftare på dagen (kanske varannan timme) och att du på natten försöker effektivisera amningen. Gå upp, byt böja, se till att din dotter vaknar och sitt upp när du ammar.

Vid den här åldern brukar de flesta barn börja komma in i vanor och rutiner. Med andra ord, om du vill minska på amningen nattetid, gör något nu så att det slipper bli en vana.

Lycka till!

MVH Christine 

• Anonym

Så om jag förstår dig rätt så tycker du att jag skall börja amma oftare även på dagen som på kvällen och sedan på natten se till att hon är vaken när det är dags för amning?

Ska jag erbjuda bröstet även om hon bara suger 3 sug... hon brukar inte vilja äta när hon inte är hungrig så att säga...
    Ska jag väcka henne under dagen för att amma henne eller se till att hon ammar oftare när hon är vaken?

Kommer jag få hålla på såhär till jag slutar amma eller tror du att det går över när vi börjar med smakportioner?

• BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att om du vill fortsätta amma fullt ett tag till, så behöver du amma oftare. Vilket förmodligen innebär att du behöver väcka henne på dagen. Förhoppningen är dock att behovet skall minska när ni introducerar smakisar.
    Var därför lyhörd för när hon "öppnar sitt matfönster", dvs när hon visar tecken på att vara mogen för att börja prova nya smaker och konsistenser. Ett tydligt tecken brukar vara att barnet blir intresserad när man själv äter. Uppmärksammar man detta så brukar det inte bli några större problem med matintroduktionen. 

Naturligtvis ska du inte tvinga henne att äta om hon protesterar, men idén är att hon skall få i sig mer under dagen för att kunna sova mer sammanhängande på natten. Väcker du henne under natten när det är dags för amning, så blir måltiderna sannolikt mer effektiva. 
    Kom ihåg att detta bara är tips och råd, du gör naturligtvis på det sätt som fungerar bäst för er  Glad

Lycka till!

MVH Christine 

Svar på tråden 3 månaders bebis och amning