• hemligmamma

vågar jag sluta med Trombyl? risker att sluta? hur länge äta?

Äter Trombyl sedan v 5 pga upprepade missfall. Är nu i vecka 34 och är lite osäker på vilka riskerna är om jag slutar med Trombylen, vet du? Jag vet att det är stor risk för blödning om jag fortsätter.

Hur länge är du ordinerad eller åt du Trombyl innan beräknad förlossning?                      Har för mig att BM sa till v 37 , dvs 36+6 till mig. Kan det stämma?

• Svar på tråden vågar jag sluta med Trombyl? risker att sluta? hur länge äta?
  • idape

Ska snart sluta med mina trombyl och är rädd för vad som kan hända. Gick det bra för er?
    Fler som tagit trombyl och vad hände sen när ni slutade?? 

• Swagger

Jag puffar denna tråd. Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter av er som ätit trombyl. När slutade ni med trombylen och när kom barnet i förhållande till beräknad födsel?

• Swagger

En fråga till jag är nyfiken på; ni som ätit trombyl under nästan hela graviditeten, vad vägde era barn vid födseln?

• Amatory

Jag slutade som sagt i mitten av december 2012 och nyårsafton dök första tjejen upp, var beräknad 15 januari. Vägde 3340gr..

Nummer två tog jag tom v 36.. Lillan föddes i v 37+3.. Vägde 3650gr

• Swagger
    Amatory skrev 2013-10-11 17:43:13 följande:
    Jag slutade som sagt i mitten av december 2012 och nyårsafton dök första tjejen upp, var beräknad 15 januari. Vägde 3340gr..

Tack för svar. Skönt att höra att det inte var något problem med låg vikt.
    Trist att de föddes för tidigt, men det var ju inte så mycket för tidigt i alla fall. 
  • idape
    Amatory skrev 2013-10-11 17:43:13 följande:

Intressant att höra! För jag ska sluta på söndag i v 36+0 och har hört att bebisen brukar komma en vecka sådär efteråt. Verkar ju stämma. Hände inget annat som du märkte av när du slutade? Jag är orolig för att sluta. Hur startade dina förlossningar?
  • Swagger
    idape skrev 2013-10-12 10:54:21 följande:
    Intressant att höra! För jag ska sluta på söndag i v 36+0 och har hört att bebisen brukar komma en vecka sådär efteråt. Verkar ju stämma. Hände inget annat som du märkte av när du slutade? Jag är orolig för att sluta. Hur startade dina förlossningar?

Kan det vara så farligt att ta en låg dos fram till förlossningen då? Jag antar att vården är rädd för att mamman skulle blöda för mycket. Men om blodet levrar sig för lätt och hamnar på mer normalnivå när man äter en låg dos acitylsalicylsyra så ser jag inte att problemet skulle bli så stort.
  • alynda

Jag har tagit blodförtunnande sprutor p g a komplikationer vid IVF-behandling, då var man mycket noga med att man skulle TRAPPA NER och inte sluta tvärt, eftersom läkaren menade att det då fanns en viss ökad risk för propp. Tog varannan dag två el tre ggr och därefter mindre dos två ggr till. Det kanske funkar helt annorlunda under TS:s omständigheter, Men har man inte fått andra instruktioner av läkare är det nästan alltid lämpligt att trappa ner efter längre tids bruk.

• Amatory

Jag kände inte av någonting när jag slutade, båda mina förlossningar har startat med sipprande vattenavgång, första startade värkarna ett par timmar senare och från vatten till födelse tog det 18 timmar..
    Den andra började värkarna en halvtimme efter vattnet och från vatten till födelse tog det 4 timmar..

• KatjaKaj

Hur kommer det sig att ni alla verkar ha/ska slutat med trombylen i v 36-37?
    Jag är i v 32 och går på trombyl 160 mg om dagen och ingen har sagt något om att jag ska sluta med dom övht.

• Manda91

Hej :)
    jag äter också trombyl och läkarna har sagt till mig att jag ska äta till vecka 36 eller om det var vecka 37.
    Det finns inga risker med att sluta med dom nu när du har gott så pass långt i graviditeten.
    Bebisen blir inte påverkad av trombylen.

Jag åt trombyl när jag väntade sonen visst han är förtidig men det har ingenting med att tombylen att göra . jag hann inte ens att sluta med tabletterna innan han kom. sonen är född i vecka 36+2

• idape

Min bebis kom i v 40 så inget hände för att jag slutade.
    Anledningen att man ska sluta i v 36 är ju för att man inte ska blöda för mycket vid förlossningen.

• Lindsey Egot the only one

Jag tar fragminsprutor i terapeutisk dos för att jag har haft proppar för snart fyra år sedan. Jag ska ta mina upp till 12 veckor efter förlossningen. Har man aldrig haft proppar utan tar det för att minska missfallsrisken tror jag man slutar med dom i v 36 just för att i v36+1 räknas man som fullgången och tar man fortsatt trombyl senare än så så kan man inte få en epidural bedövning eftersom man inte får ta blodförtunnande när man går in i ryggmärgen.

Men det bästa är att ringa din barnmorska. Hon ska veta hur du ska göra eller kan rådfråga din läkare som skrivit ut trombylen.

Det är viktigt att inte sluta utan att ha rådfrågat dom först.

• KatjaKaj
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-19 21:38:51 följande:
    Jag tar fragminsprutor i terapeutisk dos för att jag har haft proppar för snart fyra år sedan. Jag ska ta mina upp till 12 veckor efter förlossningen. Har man aldrig haft proppar utan tar det för att minska missfallsrisken tror jag man slutar med dom i v 36 just för att i v36+1 räknas man som fullgången och tar man fortsatt trombyl senare än så så kan man inte få en epidural bedövning eftersom man inte får ta blodförtunnande när man går in i ryggmärgen. Men det bästa är att ringa din barnmorska. Hon ska veta hur du ska göra eller kan rådfråga din läkare som skrivit ut trombylen. Det är viktigt att inte sluta utan att ha rådfrågat dom först.

Ja jag tar mina pga att jag haft en blodpropp innan så det är kanske därför ingen sagt något om att sluta :). Tråkigt att inte kunna få Eda dock.
    KatjaKaj skrev 2013-12-19 23:40:23 följande:

Ja jag tar mina pga att jag haft en blodpropp innan så det är kanske därför ingen sagt något om att sluta :). Tråkigt att inte kunna få Eda dock.
    Går du på det pga propp ska du inte sluta förrän ett tag efter förlossningen. Till mig sa de från 6-12 veckor efteråt inkl nedtrappning.
  • Swagger
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-19 21:38:51 följande:
    Jag tar fragminsprutor i terapeutisk dos för att jag har haft proppar för snart fyra år sedan. Jag ska ta mina upp till 12 veckor efter förlossningen. Har man aldrig haft proppar utan tar det för att minska missfallsrisken tror jag man slutar med dom i v 36 just för att i v36+1 räknas man som fullgången och tar man fortsatt trombyl senare än så så kan man inte få en epidural bedövning eftersom man inte får ta blodförtunnande när man går in i ryggmärgen. Men det bästa är att ringa din barnmorska. Hon ska veta hur du ska göra eller kan rådfråga din läkare som skrivit ut trombylen. Det är viktigt att inte sluta utan att ha rådfrågat dom först.

Hur snabbt går acetylsalicylsyran ur kroppen då? Om man slutar i vecka 36 och barnet föds före BF, säg en vecka efter att man slutade med trombylen, får man då ta EDA?
  • Swagger

När jag slutade med acetylsalicylsyran fick jag efter ett par dagar en mycket svag huvudvärk samt stickningar i benen. Är detta något ni andra känner igen?

• Swagger
    Swagger skrev 2013-12-21 08:46:25 följande:
    Hur snabbt går acetylsalicylsyran ur kroppen då? Om man slutar i vecka 36 och barnet föds före BF, säg en vecka efter att man slutade med trombylen, får man då ta EDA?

Jag har nu läst mig till att den går helt ur kroppen på 5-10 dagar om någon annan skulle undra.
    Swagger skrev 2013-12-25 09:50:54 följande:

Jag har nu läst mig till att den går helt ur kroppen på 5-10 dagar om någon annan skulle undra.
    Jag tror det är ca en vecka innan blodet har normal nivå att koagulera igen.
Svar på tråden vågar jag sluta med Trombyl? risker att sluta? hur länge äta?