Alla barn måste vara lika annars är det ORÄTTVIST?? (adoption/diagnos)
Jag funderar över ett fenomen jag inte stött på så mycket IRL men dock här på FL.
När det skrivs om barn med tex ADHD, Autism och dyl ofta i trådar som "håll ordning på dina ungar" är det helt plöstligt helt fel att förklara att ett barn tex har en diagnos därav att barnet kan få utbrott på ica, kan ha lättare att tex slå til ett annat barn (där samspelet inte fungerar) osv osv
Många skriver flera inlägg att man inte får skylla på diagnos vilket jag inte sett någon göra, däremot förklarat att det finns barn som har svårigheter som inte andra barn har därav att barnet kan ses som ouppfostrat.
Då skrivs det plötsligt att diagnoser inte finns eller att föräldrarna använder barnets diagnos som ursäkt att inte uppfostra det, eller att diagnsen bara är påhittat för att föräldern skall slippa ta tag i sitt barn.
Eller ännu hellre att föräldrarna bör hålla sin ungar hemma tills de kan fungera som alla andra i samhället.
Samma fenomen har jag stött på en del adoptionstrådar där adoptivmamman/pappan beskriver tex ett anknytningsproblem och frågar om detta, då kommer det ofta in människor som tycker att det bara daltas med adoptivbarn och varför dessa skulle "särbehandlas"
Någon förståelse för att just dessa barn har en bakgrund som "egenfödda" barn inte har, finns uppenbarligen inten hos en del.
Min fråga är, varför måste att barn vara lika?
Varför är det så fult att bemöta barnet på den nivå han/hon är?
Varför är det fult att en del barn har särskilda behov vare sig det handlar om adoptivbarn eller barn med diagnos?
Eller handlar det om att en del människor bara har förmåga att se omvärlden utefter sig själv eller handlar det om att ingen får "sticka ut"?
Vad tror ni och hur resonerar ni runt detta fenomen?