• Zaria

Alla barn måste vara lika annars är det ORÄTTVIST?? (adoption/diagnos)

Jag funderar över ett fenomen jag inte stött på så mycket IRL men dock här på FL.

När det skrivs om barn med tex ADHD, Autism och dyl ofta i trådar som "håll ordning på dina ungar" är det helt plöstligt helt fel att förklara att ett barn tex har en diagnos därav att barnet kan få utbrott på ica, kan ha lättare att tex slå til ett annat barn (där samspelet inte fungerar) osv osv

Många skriver flera inlägg att man inte får skylla på diagnos vilket jag inte sett någon göra, däremot förklarat att det finns barn som har svårigheter som inte andra barn har därav att barnet kan ses som ouppfostrat.

Då skrivs det plötsligt att diagnoser inte finns eller att föräldrarna använder barnets diagnos som ursäkt att inte uppfostra det, eller att diagnsen bara är påhittat för att föräldern skall slippa ta tag i sitt barn.
    Eller ännu hellre att föräldrarna bör hålla sin ungar hemma tills de kan fungera som alla andra i samhället.

Samma fenomen har jag stött på en del adoptionstrådar där adoptivmamman/pappan beskriver tex ett anknytningsproblem och frågar om detta, då kommer det ofta in människor som tycker att det bara daltas med adoptivbarn och varför dessa skulle "särbehandlas"

Någon förståelse för att just dessa barn har en bakgrund som "egenfödda" barn inte har, finns uppenbarligen inten hos en del.

Min fråga är, varför måste att barn vara lika?

Varför är det så fult att bemöta barnet på den nivå han/hon är?

Varför är det fult att en del barn har särskilda behov vare sig det handlar om adoptivbarn eller barn med diagnos?

Eller handlar det om att en del människor bara har förmåga att se omvärlden utefter sig själv eller handlar det om att ingen får "sticka ut"?

Vad tror ni och hur resonerar ni runt detta fenomen?

• Svar på tråden Alla barn måste vara lika annars är det ORÄTTVIST?? (adoption/diagnos)
  • VirrigaVerna

Barn är individer precis som oss vuxna så jag har också svårt för när alla ungar ska klumpas ihop till en likartad massa.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • mamzer

Kanske jag missförstår dig, men det låter som att du har många frågor i en: dels är det frågan om vilken hänsyn man tar till diagnoser/adoption/et c när ett barn missköter sig, dels är det frågan om att klumpa ihop barn till en massa och utgå från att de fungerar på samma sätt mer generellt?

Spontant tänker jag att skillnaderna mellan barn inte ligger i vad man tillåter barn att göra - det kvittar om ett barn har adhd eller inte, man får inte slå andra barn för det. Istället ligger skillnaderna i hur man som förälder hanterar barnens olika förutsättningar när man lär dem hur de ska agera mot andra människor. Om ett barn t ex slår ett annat barn så är det viktiga, tycker jag, att man inte använder barnets unika förutsättningar för att legitimera att barnet slåss. Däremot kanske det kan vara värt att nämna (om det behövs) för det slagna barnet eller dess föräldrar att just det här barnet har svårt att förstå att det gör ont när man slåss, eller att det är fel, eller vad det nu kan vara.

Nu har jag själv en äldre dotter (16), så jag är inte up to date med småbarnsdebatten, men är det verkligen "fult" att bemöta ett barn på barnets nivå? Jag tycker det låter ganska självklart att varje barn är unikt och att man som förälder uppfostrar en individ och inte någon slags läskig massproducerad liten robot. Jag tror att alla barn har "särskilda behov", men det är inte samma sak som att säga att det inte finns gemensamma normer och regler för hur man beter sig mot andra människor.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • view

JAg behandlar inte en enda unge likadant. Dom får den behandlingen dom förtjänar och jag bemötaer dom så som dom uppträder. barn med diagnoser som adhd går inte att daltas med... en fast men kärleksfull hand måste man ha medans barn som är jätte känsliga behöver ett mjukare sätt och en putt framåt.

Svar på tråden Alla barn måste vara lika annars är det ORÄTTVIST?? (adoption/diagnos)