• memd

    Utomkveds i vecka 16

    Jag har varit med om ett utomkveds som upptäcktes i vecka 15+4, jag opererades igår med titthål, 4 ställen gick dom in på, även en skrapning gjordes. Jag har varit inlagd sen i tisdags och blivit behandlad med ketogan från och till för att hålla smärtorna på en normal nivå.

    Under hela vistelsen är det ingen som beklagat att vi gått nästan en halv graviditet och nu förlorat vårat barn, eller frågat oss hur vi har mått, vilket bara det känns förjävligt.

    Idag va det dags för att gå hem, operationen igår tog 4 timmar istället för beräknade 45 minuter, jag slutade andas och dom fick tillkalla hjälp och intubera mig, läkaren beskrev det som en mycket jobbig operation för mig.

    När jag sitter hos läkaren idag och frågar om smärtstillande och liknande säger han att jag kan ta 2 panodil när jag kommer hem och sedan börja jobba på måndag, jag fann inga ord utan gick bara därifrån.

    Hur länge va ni sjukskrivna och hur mådde ni?

  • Svar på tråden Utomkveds i vecka 16
  • memd

    Mika: Jag blir så arg och ledsen när jag läser vad du skriver, det beskriver så mycket av det vi upplevt den senaste veckan, detta inträffade på Universitetssjukhuset i Lund, jag ska titta in i tråden imorgon när jag vaknat och lyckats krångla mig fram till datorn.

    Imorgon är det jag som tar tag i det här på riktigt, för att kunna gå vidare och börja må bättre fysiskt till en början och sedan ta itu med den psykiska biten!

  • lia27

    :( beklagar....fick inte heller ngn hjälp når jag hade utomkveds....hoppas att du återhämtar dig snabbt


    Kram!!!

  • Liniz77

    Usch ja man blir ledsen. Jag hade dock en mkt bra kvinnlig läkare från spec mödravården i Lund som sjukskrev mig under graviditeten. Men det finns tyvärr ngra okänsliga idioter i Lund. när jag låg inne efter mitt kejsarsnitt på avd 44 nu sista gången hade jag en jäkla räpa till nattsyrra. Hon vägrade ge mig smärtstillande första natten trots att det var mindre än 12 timmar sen jag var uppskuren. När jag bad henne om lite ersättning t min dotter som bara skrek o ammade konstant sa hon att hon inte ville sabba min amning o att min dotters lilla rosenmun inte hade rätt tag. Hade jag varit första gångsföderska hade jag blivit helknäckt nu var detta min trea o jag har helammat de andra två, så det blev mer att man tänkte fuck off kärring! På dagen var alla trevliga men på natten kom surkärringen igen. Hon hälsade inte ens o höll på att ge mig morfin för det delade hon gladeligen ut, trots att det fanns en varnings lapp på journalen. Men vanliga värktabletter ville hon inte ge trots att narkosläkarren i början gav dubbla dosen, precis som om man skulle bli pillertrillare efteråt...!? Sjukt, sjukt sjukt
    Hoppas att hon har semester eller ngt när nästa snitt ska göras juli 2011.

  • Hjärtat78

    Jag hade en gammal sjuksyster på gynav kk Mas som inte var så trevlig varken mot mig eller min sambo,
    När jag blev inlagd på lördag eftermiddagen slängde hon till mig hushållspapper och nagellacksremover för nagellack fick jag "absolut INTE" hapå fingrarna. Höll på i 1 timme för att få bort det. På söndagseftermiddagen
    gick hon på skiftet igen och kommer in och säger med barsk ton att gå och på toa du ska till operationen. Inne på toan stor grät jag för hon var inte som alla dom andra på avdelningen. När jag kom tillbaka till rummet efter
    uppvakningen så frågar hon om jag har rökhosta, jag har ALDRIG rökt utan hostade för att dom hade haft problem att intubera mig efter sövningen och var jätte retad i halsen plus att jag mådde illa av narkosen.
    Sen på måndagen hade dom många som behövde rum och då ser jag att hon ska gå på igen för eftermiddagspasset och då sa jag att ni kan få min säng nu så åker jag hem och vila istället. Fick höra att hon hade varit där i många år och var en hagga som verkligen var på fel ställe, ingen medkänsla överhuvudtaget.

    Under den helgen hade jag 3 läkare och 3 sköterskor som var hur underbara som  förutom den gamla kärringen. Detta var min första graviditet som gick v7+3 och slutade med X.

  • acinna

    Magdalena: Oj... Vilken tant.
    Jag hade underbara läkare och sköterskor under mina 5 veckors krig med två sjukhus. Jag vet att det låter ironiskt, men så var det. När de väl tog oss på allvar...

    Ditt nagellack låter ungefär som när de på morgonen skulle ha in mig i duschen igen inför operation. Jag är högerhänt, och det rejält. Men... jag hade inte droppet i höger hand, utan i höger armveck, vilket gjorde att jag inte kunde böja den armen alls. Hur lätt är det att duscha och det ordentligt med deras sterila svampar med bara en arm och dessutom fel hand? Jag bad om hjälp men fick ingen. På kvällen innan hade sambon snällt hjälpt mig i duschen eftersom han vet att jag är väldigt högerhänt...

    En sköterska blev sur för att jag var uppe och gick i korridoren i väntan på operation (väntan var 25 timmar) eftersom jag hade duschat! Medan de andra tyckte att det gör väl inget... Och vem vill ligga i ett jourrum mellan två medicinska aborter när man väntar på operationstid för att operera bort det foster (Var i vecka 10+0) som man bara ville träffat 6 månader senare!!!

  • Hjärtat78

    Acinna:  Vissa har varit kvar på samma plats för länge och jag hörde andra sköterska prata att hon hade varit där i 25år.... Och inte tänkte hon ge upp.

    Men än idag skrattar jag hur man ska få av nagellack med torrt hushållspapper, tog slut på nagellacksremovern för det var inte lätt att få av och en sambo som satt och skrattade hela tiden när jag försökte och försökte gnugga bort lacken. Skrattande tur att man gjorde nån annan glad den dagen.

    Jag låg på ett rum själv när jag åkte iväg till operationen, när jag vaknade upp på rummet låg en 80åring i sängen brevid. Och hela natten 1 gång i timmen sprang hon på toa som jag hade bredvid mig. Så varje gång hon skulle dit så drog hon i min sängända för att ta sig till toadörren och sen när hon kom ut så var det rysta till sängen igen och så höll hon på hela natten och jag var nyopererad och hade jätte ont i magen.

    Nä det är inte kul att ligga i bredvid 2 st som ska göra abort när man själv vill bara att allt ska gå vägen och att man få ut den lilla/lille.  Nu håller jag alla tummarna och vet allt du kommer lyckas nu!!!

  • Mika1980

    Ja det är fuktansvärt hur dåligt en del personal passar för yrket, jag hade också en häxa till läkare (en av dem alla) och en av Ssk var en kall jäkel också. Men resten var snälla och omtänksamma :)

    Att du var tvungen att ta av nagellacket beror på att de ser på naglarna om du har en inre blödning - mina naglar var ju blå när jag kom in till akuten när äggledaren spruckit. Då fick de bråttom.

  • Hjärtat78

    Jag förstår det med nagellacket men hade hon bara varit lite givmild så hade allt varit okej, men hon var så kräng i tonen hela tiden och det är inte skoj när man ligger inlagd och bara fått reda på 2 dagar innan att man är gravid och sen ska det tas bort. Allt var en chock på några dagar och fick inte så mycket svar förrän när jag skrevs ut. Så allt var omtumlande, dom andra ssk var hur snälla och omtänksamma som helst..

  • saja08

    det måste kännas jobbigt för dig. fick du ingen annan information vad du kunde vända dig till om du känner obehag eller får andra komplikationer?

    vi fick missfall den 6 december och då var vi i v. 10+5. jag fick tre tabletter att ta och för att få ut blödningen. vi fick komma samma dag som jag ringde gyn. fick träffa en trevlig läkare och hon sa att jag fick ringa om det var något. vi gick också i godan tro att allt var OK. jag hade alla symtomer men läkaren trodde att fostret hade dött tidigt som i v. 5 el 6.

    jag fick sjukskriva mig i en vecka, det har alla rätt till! så det gjorde jag. nu är jag tillbaka på jobbet.

    skickar styrkekramar till er

  • Hjärtat78

    Läkaren sjukskrev mig 1 vecka från mitt jobb, men efter det var det inget återbesök utan bara gå vidare och då hittade jag detta forum som har både hjälpt och stöttat mig här inne plus min sambo.

    Jag visste inte att jag var gravid förrän jag gick till barnmorskan eftersom mensen kom som den skulle men
    blödde i 3 veckor och fick då göra ett test hos henne. Hade inga symptomer alls och var v 7+3.
    Sen gick rullningen igång och var över på 4 dagar. Går nu och väntar på BIM julafton för att se om det blir en julklapp eller tant röd på besök. Blev opererad 9 maj i år och vill att det ska plussa igen fast rätt denna gången.

    Hoppas det går vägen för er igen och skickar styrkekramar till dig!! Hjärta

Svar på tråden Utomkveds i vecka 16