• Little me

Är det stygnen som drar?

För tio dagar sen födde jag min dotter.
    Fick en djup vaginal bristning och det syddes under narkos.
    Har märkt att det även sitter några stygn ovanför slidöppningen som jag kan känna.

Har sen svullnaden i underlivet gick ner, känt ett drag/tryck/svidande känsla nedåt. Det blir bättre när jag med handen drar upp underlivet.
    När jag sitter på toaletten och liksom "släpper ner" underlivet fritt så kommer denna känsla.

Är det möjligtvis stygnen som drar och svider? Eller kan det vara något annat?
    Någon som känner/känt likadant?

Har haft funderingar på framfall, men då jag inte känt att något hänger ut från slidan så vill jag inte riktigt tro på det...

• Svar på tråden Är det stygnen som drar?
  • Philippa

Ja, det kan vara stygnen.. men boka tid hos din BM eller gynekolog för efterkontroll så de kan kika på dig att allt ser okay ut.

• Little me

Tack för ditt svar!
    Har en tid för efterkontroll om fem veckor, men det är kanske bra att kolla upp tidigare.

Men jag tänker att man kanske ska ge det lite tid, det är ju trots allt bara tio dagar sen.
    (haha ja jag vill undvika att behöva gå dit i "onödan")

Men lite tid att läka tar det ju ändå, det ska man väl vara beredd på

• Pojkemamma

Jag hade tryck nedåt några veckor efter förl. också djup vaginal bristning. Det är borta nu iaf. Fråga barnmorskan när du är där.

• Little me
    Pojkemamma skrev 2010-12-11 19:32:02 följande:
    Jag hade tryck nedåt några veckor efter förl. också djup vaginal bristning. Det är borta nu iaf. Fråga barnmorskan när du är där.
    skönt att veta att man inte är ensam!
    Försöker att knipöva, det känns lite bättre efter varje gång..
    Det är dock lite tråkigt att ha ont, när man har fått något så fantastiskt som ett barn!

Gjorde du något speciellt för att få det att försvinna eller stod du bara ut?
  • Pojkemamma

Nej, men tog det lugnt, eftersom det gjorde så ont Dock säger de att stygnen läker bättre om man rör sig. Bäckenbotten behöver dock vila så ta bara lugna promenader isåfall och inga lyft tyngre än barnet.

Hoppas det lättar snart för dig, det är verkligen jättejobbigt!

Svar på tråden Är det stygnen som drar?