• paula26

Är det okej att låta sin 3-åring sova i samma säng som den nya kvinnan/mannen redan efter knappt 2 månader????

Hej det är så att jag har lämnat min sambo för 1.5 år sedan.  Några månader senare har jag träfat en kille som också har barn o vi har varit ihop sedan dess.  Min föra sambo visste om det från början, o jag har lovat honom att vi ska ta det lugnt framför barnen. Vi träffas ofta med barnen, men vi sover inte hus varandra när min dotter bor med  mig ( vi har varannan vecka…. både min nya o jag har samma veckor).  Nu till mitt problem.

Min förra sambo har träffat en tjej för ca 2 månader sedan. Min dotter fick träffa henne o hennes son nästan omgående, o det är roligt, MEN jag fick just reda på att hon sover över med sin sån (som är 5 år) hus mitt ex på vardagarna när det är dagis, o likadant så sover han hus henne med min dotter o kör henne till dagis 70 km på mornarna (inte varige dag ). Jag tycker inte att det är okej, men jag kan inget göra o det gör mig frustrerad. Våran dotter kommer alltid in till mig o till honom också på nätterna, så just därför tycker jag inte att det är okej med det dom håller på med. Hennes son är 5 år (dom leker bra ihop vad jag har förstått ) o då sover min dotter i hans rum på natten o sedan vandrar hon in till mitt ex o hans nya!! Är det okej? Borde man inte vänta lite o lära känna varandra riktigt innan man drar in ett tredje hem i bilden? Jag är absolut inte svartsjuk på deras förhållande, jag valde att lämna honom.

På dagis säger dom att hon måste ha mer gemensamma regler o rutiner , för dom har problem med hennes beteende. Hon är förvirrad o vet inte vad hon vill. Vi får gå på samtal. 

Nu har jag hört att dom tom tänker flytta ihop,  men då hoppas jag att hon flyttar till våran stad, för jag vill inte låta min dotter pendla 70 km hit o dit varannan vecka. Måste jag tillåta att han skall flytta dit med henne varannan vecka? Tror att det finns lag på att man får flytta max 30 km utan tillstånd, men gäller det även om hon är skriven hus mig o bor där varannan vecka?

• Svar på tråden Är det okej att låta sin 3-åring sova i samma säng som den nya kvinnan/mannen redan efter knappt 2 månader????
  • tilving

ja men om ditt barn känner sig trygg med detta, så gör hon det...  annars hade hon aldrig gjort det...

• tilving

och 7 mil, e inte så mycket....  så länge ni e överens var dagis o allt ska vara och var hennes trygga punkt... man kan inte begära att en människa stannar på ett ställe hela livet......  och din dotter hade aldrig sovit jämte dem både om hon inte var trygg med det....  7 mil tar en timme o köra... jag har min dotter 20 mil härifrån och just nu funkar det kanon....

• tilving

det finns inga lagar på hur långt man flyttar det enda som sägs e att e det över tio mil så  e det boende föräldern som ska underlätta umgänget... varannan vecka kanske e fel när det e skolbarn det gäller  för det funkar inte teoretiskt utan då får ni komma överens om hur ni ska göra med umgänge o allt lycka till

• Fröken Susidus

Alltså hur man gör med sånt får man känna av från fall till fall tycker jag.
    Jag träffade min sambos dotter tidigt och sov där från början. Det var vissa andra som hade problem med det men aldrig dottern själv.

Vad gäller flytt så tycker jag iaf att den som flyttar ska stå för kostnaderna. Är dock osäker på vad som gäller enl lag.

Hoppas iaf att allt går bra för ert barn. Det blir vad man gör det till.

• mia maria

Som det är skrivet ovan så finns det inga regler för detta, det är ju upp till varje vuxen människa (förälder) hur snabbt man vill introducera en ny partner i sitt barns liv!
    Vem har sagt att det blir bättre om man låter den nye partnern sova över efter ett halvår istället för att par månader??

Lika bra att du släpper det där, för det är iaf inget du kan påverka.
    O förmodligen påverkar det inte barnet särskilt mycket heller, utan mest dig.

O detta med flytten; ja ditt ex får flytta var han vill. Om nu barnet är skrivet hos honom o även ska stå skriven på hans nya adress så måste du dock godkänna adressändringen.
    Men om barnet står skrivet hos dig så är det fritt fram för honom att flytta, o förmodligen så får man väl anta att han har tänkt efter så pass mycket att det kommer att funka för honom att skjutsa barnet till dagis även i fortsättningen.

Svar på tråden Är det okej att låta sin 3-åring sova i samma säng som den nya kvinnan/mannen redan efter knappt 2 månader????