• Älskarlivet

Hur ofta ska ett barn kissa per dygn?

Hej!

Vår son är 3 år och 9 månader.

Han var exakt 2 år när han slutade med blöja på dagen och 2 år och 3 månadet när han slutade med blöja på natten.

Min fråga är om det är bra att inte kissa så ofta....?

När vi är hemma hela dagen (helger då eftersom han går på dagis på vardagar) så kissar han 3 gånger per dygn. Är det för lite?

En normal helg är att han kissar 18.30 på fredagkvällen och sen vaknar han 7.00 på lördagmorgon men vi ligger kvar i sängen och kollar Bolibompa (och så får han välling) till  ca 9.30. Då får vi typ tvinga honom att kissa.

Sen kissar han då 9.30 sen får vi säga till honom runt 14.00 och sen 18.30 vid läggdags.

Jag tycker 3 gånger per dygn känns lite.....?

Tack!

/Hanna

• Svar på tråden Hur ofta ska ett barn kissa per dygn?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Goda kissvanor kan barn behöva hjälp att träna sig till. Enligt min erfarenhet kommer det sällan naturligt.
    Det är bäst om blåsan fylls lagom och sedan töms helt. För att kunna göra det brukar man rekommendera att barn kissar på morgonen när de vaknar, mitt på dagen, en gång på em och sedan innan läggdags. Ha gärna fasta klockslag, på så vis vänjer sig kroppen efter en viss rytm.

Tänk på att skapa lugn och ro när han skall kissa, så att han verkligen kissar klart. Att sitta på toaletten (nästan nedsjunken) med en fotpall brukar skapa de rätta förutsättningarna. Pojkar ska inte lära sig att stå och kissa, innan de lärt sig tömma blåsan ordentligt. 
    För att kunna kissa krävs det också att barnet får i sig tillräckligt med vätska också. Många barn dricker sämre på förmiddagen.
    Tänk på det Flört

MVH Christine

• Älskarlivet
    BVC Sköterskan skrev 2010-12-13 13:00:48 följande:
    Hej!

Goda kissvanor kan barn behöva hjälp att träna sig till. Enligt min erfarenhet kommer det sällan naturligt.
    Det är bäst om blåsan fylls lagom och sedan töms helt. För att kunna göra det brukar man rekommendera att barn kissar på morgonen när de vaknar, mitt på dagen, en gång på em och sedan innan läggdags. Ha gärna fasta klockslag, på så vis vänjer sig kroppen efter en viss rytm.

Tänk på att skapa lugn och ro när han skall kissa, så att han verkligen kissar klart. Att sitta på toaletten (nästan nedsjunken) med en fotpall brukar skapa de rätta förutsättningarna. Pojkar ska inte lära sig att stå och kissa, innan de lärt sig tömma blåsan ordentligt. 
    För att kunna kissa krävs det också att barnet får i sig tillräckligt med vätska också. Många barn dricker sämre på förmiddagen.
    Tänk på det Flört

MVH Christine
    Stort tack!!

Han kissar alltid samma tider hemma men jag/vi ska "Klämma" in en kissning till så det  i varje fall blir 4/dygn .

Mmm rätt, för lite vätska ger vi nog om jag ska vara ärlig!

Mvh/Hanna
Svar på tråden Hur ofta ska ett barn kissa per dygn?