• Mammatill2troll

framåtvänd bakåtvänd?

Vad är det som är skillnaden på en framåtvänd bilstol och en bakåtvänd?

Jag har ett par bekanta som har köpt en framåtvänd stol men dom har den bakåtvänd.
    Vad kan hända? Dom får ju givetvis göra som dom vill men jag är bara nyfiken!

• Svar på tråden framåtvänd bakåtvänd?
  • Dr Mupp

Det som hända är att barnet komemr att avlida eller skads allvarligt om nått händer. Om de åker fast i en poliskontroll vlir det böter eftersom det inte är en godkänd barnstol att användas på det sättet.

Hur kan de ens fästa stolen och hur fäster de barnet. I en framåtvänd stol sitter ju barnet i bilens bälte.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mammatill2troll
    Dr Mupp skrev 2010-12-12 22:05:42 följande:
    Det som hända är att barnet komemr att avlida eller skads allvarligt om nått händer. Om de åker fast i en poliskontroll vlir det böter eftersom det inte är en godkänd barnstol att användas på det sättet.

Hur kan de ens fästa stolen och hur fäster de barnet. I en framåtvänd stol sitter ju barnet i bilens bälte.
    Jag har inte en aning,jag pratade med min kompis förra veckan då sa hon att dom fått en bilbarnstol och den var så fin mm..Sen pratade jag med henne i kväll,då kom vi in på bilbarnstolar då vi köpte en ny till våran minsta idag.
    Då säger hon att den dom har är en framåtvänd stol men dom har den bakåtvänd.Jaja tänkte jag och sa att ska man verkligen ha det så.Men det var ingen fara alls
  • LillTussa

Oj, de har verkligen inte koll! En bakåtvänd stol är ju konstruerad för de krafter som inverkar vid en krock. En framåtvänd inte alls på samma sätt. Därför bör du heller inte använda en kombistol framåtvänd för den är tyngre pga att den ska funka bakåtvänt.

• Trisse78

Det är inte så att de har köpt en bakåtvänd stol som även är godkänd att  använda framåt?

• LillTussa
    Trisse78 skrev 2010-12-12 22:16:58 följande:
    Det är inte så att de har köpt en bakåtvänd stol som även är godkänd att  använda framåt?
    Jag funderade också på det, för hur fäster man den framåtvända bakåt? 
  • Mammatill2troll
    LillTussa skrev 2010-12-12 22:15:04 följande:
    Oj, de har verkligen inte koll! En bakåtvänd stol är ju konstruerad för de krafter som inverkar vid en krock. En framåtvänd inte alls på samma sätt. Därför bör du heller inte använda en kombistol framåtvänd för den är tyngre pga att den ska funka bakåtvänt.
    jag kan säga att jag har nog inte så stor koll jag heller,Vi har bara stolar som är avsedda för bakåtvänt då jag har läst och lärt mig att det är det absolut bästa att ha så långe som möjligt.
  • LillTussa
    Mammatill2troll skrev 2010-12-12 22:21:41 följande:
    jag kan säga att jag har nog inte så stor koll jag heller,Vi har bara stolar som är avsedda för bakåtvänt då jag har läst och lärt mig att det är det absolut bästa att ha så långe som möjligt.
    Oh ja, visst är det så. Kombistolar finns det ju  ( tex akta graco cosmic comfort) och de bör användas endast bakåtvänt och när det är dags att vända köper man en som är endast för framåtvänt åkande.
  • Mammatill2troll
    Trisse78 skrev 2010-12-12 22:16:58 följande:
    JAg har ju som sagt inte sett den då vi bor 40 mil i fårn varandra men hon säger att det står på den att den ska använad framåtvänd.JAg frågade henne nu på msn hur dom sätter fast den i fästet på golvet?
Svar på tråden framåtvänd bakåtvänd?