• Modgun

Att välja barnets kön via IVF?!

Rätt eller fel? 
    Igår gick det ett program på svt2 där de  talade om föräldrar som kan få barn på naturlig väg men väljer IVF för att välja kön. De betalar 25.000 dollar för behandlingen. Svara gärna hur ni tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-13 09:41
    Jag röstade annat.
    Då jag tycker att det är ok att kunna välja kön om det finns medicinsk orsak till det. Såsom genetiska sjukdommar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-13 09:43
    Eftersom att vissa ämnen som dessa kan diskuteras ganska hett, så vill jag be er att ha vänligheten att hålla samtalen på en mogen nivå.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att välja barnets kön via IVF?!
  • Oleanna
    puss skrev 2010-12-13 09:52:07 följande:
    i förra tråden kommer jag ihåg att nån skrev att det var farligt för könsbalansen skulle bli så ojämn.
    Ja man kan ju se på Kina, Har en killkompis därifrån och där är det stor brist på kvinnor nu när de är i giftasvuxen ålder. Det går ett antal killar på varje tjej. OM det är bra eller dåligt är ju något att diskutera, Har faktiskt inte funderat mycket på just det.
  • puss
    Oleanna skrev 2010-12-13 09:54:32 följande:
    Ja man kan ju se på Kina, Har en killkompis därifrån och där är det stor brist på kvinnor nu när de är i giftasvuxen ålder. Det går ett antal killar på varje tjej. OM det är bra eller dåligt är ju något att diskutera, Har faktiskt inte funderat mycket på just det.
    men varför skulle folk i sverige bara välja samma kön? ser du ingen skillnad på sverige och kina?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • alvaereva

Kan väl vara okej om man vill.

• Paulamaula

Jag valde annat eftersom jag tycker det är helt ok att välja kön om det finns genistiska orsaker som talar för det. Har nyss läst en bok om Felix som hade en dödlig sjukdom och bara kunde räddas av en syster med en viss gensammansättning.  Oehört rörande bok !

• Oleanna
    puss skrev 2010-12-13 09:55:40 följande:
    men varför skulle folk i sverige bara välja samma kön? ser du ingen skillnad på sverige och kina?
    Självklart är det skillnad..men många familjer som bor här skulle välja enbart pojkar, vet folk som har gjort abort enbart för att de bär flickor.( inte svenskar) Självklart skulle obalansen inte bli så stor här. Det finns även anledning till varför vissa sk norskar åker till Sverige för att abortera bort flickor.
     De som tar upp könens obalans kanske just tänker på dessa människor.
    Kan de då betala för att få enbart en sort så tror jag att de gör det.
    Men de flesta i Sverige skulle nog inte välja enbart ett kön. 
  • puss
    Oleanna skrev 2010-12-13 10:09:31 följande:
    Självklart är det skillnad..men många familjer som bor här skulle välja enbart pojkar, vet folk som har gjort abort enbart för att de bär flickor.( inte svenskar) Självklart skulle obalansen inte bli så stor här. Det finns även anledning till varför vissa sk norskar åker till Sverige för att abortera bort flickor.
    såklart är det bättre att göra selektion innan man blir gravid än att håll apå att chansa och göra aborter.
  • puss
    Oleanna skrev 2010-12-13 10:09:31 följande:
    hur kan de få veta könet så tidigt?
  • Oleanna
    puss skrev 2010-12-13 10:11:28 följande:
    hur kan de få veta könet så tidigt?
    Jag vet inte..men jag vet att min mammas arbetskamrat fick åka till Danmark för att hon redan hade tagit bort 2 flickor och blev förbjuden att göra det igen. Berättade om det på jobbet och tyckte inte det var konstigt alls.
  • puss
    Oleanna skrev 2010-12-13 10:13:26 följande:
    Jag vet inte..men jag vet att min mammas arbetskamrat fick åka till Danmark för att hon redan hade tagit bort 2 flickor och blev förbjuden att göra det igen. Berättade om det på jobbet och tyckte inte det var konstigt alls.
    förbjuden? i sverige?
    inte då. i sverige har vi fri abort till en viss tidsgräns. man får göra abort av VILKA SKÄL MAN VILL:
  • Oleanna
    puss skrev 2010-12-13 10:11:09 följande:
    såklart är det bättre att göra selektion innan man blir gravid än att håll apå att chansa och göra aborter.
    Självklart är det bättre för mamman med än att gå igenom massa aborter. Men att systematiskt välja bort ett kön enbart för att få en sort känns inte bra iaf för mig att tänka på.
    Självklart om det är medicinskt eller om man har barn och vill ha ett annat kön så bör möjligheten finnas även här. 
  • puss
    Oleanna skrev 2010-12-13 10:16:04 följande:
    Självklart är det bättre för mamman med än att gå igenom massa aborter. Men att systematiskt välja bort ett kön enbart för att få en sort känns inte bra iaf för mig att tänka på.
    Självklart om det är medicinskt eller om man har barn och vill ha ett annat kön så bör möjligheten finnas även här. 
    det primära är kanske inte att välja bort, utan just att välja.
  • Oleanna
    puss skrev 2010-12-13 10:14:33 följande:
    förbjuden? i sverige?
    inte då. i sverige har vi fri abort till en viss tidsgräns. man får göra abort av VILKA SKÄL MAN VILL:
    Som sagt jag vet inte hur långt gången hon var. Och på vissa sjukhus så har personal fått lov att neka till att vara med på sådana aborter. Var det inte ganska nyligen det var uppe i media ett sådant fall?
  • Oleanna
    puss skrev 2010-12-13 10:17:52 följande:
    det primära är kanske inte att välja bort, utan just att välja.
    Välja ska man få göra.. var ska gränsen gå? Tycker du att det bör finnas någon gräns?
  • April barn

Varken ja eller nej.
    Det vore ju bra på det sättet att många aborter osv slapp göras "pga fel kön på barnet" ... Men det skulle bli en katstrof att utföra eftersom det ska vara en baland mellan flickor och pojkar i värden, skulle vi då få börja bestämma själva skulle det förmodlingen inte sluta bra i vissa länder.

• puss
    Oleanna skrev 2010-12-13 10:19:20 följande:
    Välja ska man få göra.. var ska gränsen gå? Tycker du att det bör finnas någon gräns?
    ja, som det ser ut nu finns det ju två köna tt välja mellan, så gränsen går väl vid två då. eller vad menar du för gräns?
  • Kofttanten

Hellre det än att göra abort i efterhand antar jag.

• kaji

tycker inte att det är fel, skulle kanske kunna tänka mig att göra det själv.

fast man bör få betala själv inte något som behöver ingå i offentligt finansierad vård.

Svar på tråden Att välja barnets kön via IVF?!