• Atena

    Hur ska jag göra, mobbat barn! (långt)

    Min son är 11 år och har det tufft i skolan. Exakt vad som händer vet jag inte riktigt för det har nyligen uppdagats.

    Det började med att rektorn ringde för en dryg månad sen och berättade om en incident sonen varit inblandad i och ville att jag skulle prata med honom om vad som hänt.
    Enligt rektorn skulle min son (tillsammans med flera andra pojkar) kastat snö på en flicka i klassen så hon fick så ont att hon inte kom till skolan dagen efter. Jag blev skitarg då jag inte tål mobbing i ngn form.

    Rekorn utmålade min son som värsta skurken och mobbaren. Det gjorde mig ledsen då jag trodde att jag lärt honom bättre än så och var mer eller mindre på väg att skälla ut honom. Nu kom det skaer i vägen, tack och lov i efterhand kan jag säga så jag hann lugna mig och tog det lugnt och sakligt i alla fall. Det visar sig att tjejen smetat in puder i sonens hår och målat honom i ansiktet med mascara. Vilket inte på ngt vis ursäktar att han kastade snö, men ger i alla fall en förklaring.

    Efter det har helvetet brutit ut. Sonen vägrar gå till skolan, det har hänt tidigare under läsåret också enstaka dagar, typiska tecken i efterhand på att ngt är fel. Ont i magen, illamående huvudvärk osv nästan alltid på måndagar.

    Får senare ett samtal från hans klasslärare som berättar att rektorn inte talat med henne som redde ut händelsen med snön på plats och de inblandade fick be varandra om ursäkt så ansåg hon att den enskilda händelsen var klar. Jag får då även veta att min son absolut inte mobbar någon, utan att den tjejen är på min son hela tiden, bla under lektionerna. Klassen är den stökigaste på hela skolan och de har tydligen problem.

    Min son är den som går undan och blir ledsen om han utsätts för saker eller om det blir jobbigt, så jag blev väldigt förvånad över samtalet från rektorn om att han skulle mobba. Nu vet jag ju att det inte är så.

    Men sonen vägrar gå till skolan, det kommer fram mer och mer saker. Som är ren och skär mobbing av min son...

    Han står i hallen och gråter varje morgon och vill inte dit för de kommer vara dumma mot honom. Hur ska jag bemöta det? Hur ska jag kunna skicka min son till en skola varje dag där han mår dåligt och blir hackad på?

    Med en egen bakgrund som gravt mobbad blir det ännu tuffare, skolan ska ju ta tag i det här men det verkar inte hända ngt. Jagar rektorn nu på telefon för att få svar på vad de faktiskt kan göra. Sonen vill byta skola men det finns inga bra i närområdet och jag har inte bil.

    Vad ska jag göra...hur hjälper jag honom bäst? Jag har ingen möjlighet att vara med själv i skolan, jag går på akassa och förlorar min inkomst då och jag kan omöjligen leva på ingenting då jag är ensamstående.

    /Desperat mamma

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 18:35
    Nu jävlar!

    Idag kryper det fram att sonen varit mobbad en längre tid och att det är överlämnat till mobbinggruppen. Ska det ta flera jävla månader att fixa en sån sak och varför i hela världen har jag inte blivit informerad om att de vet om problemet en längre tid och tidigare gett sig på att lösa det.

    Det är en kille som är drivande tydligen och jag är väldigt nära en polisanmälan redan nu men ska ge skolan en chans att ordna det här.

    Jag skiter fullkomligt i om mobbaren mår dåligt, har taskiga hemförhållande, föräldrarna knarkar, dricker, har dött eller vad fan som helst. Det är ingen ursäkt till att få göra andra illa eller förstöra deras skolgång. Släng ut honom ur skolan, tvinga honom byta skola vad som helst men håll honom borta från min son.

    Ja jag är är skitarg och ledsen.

  • Svar på tråden Hur ska jag göra, mobbat barn! (långt)
  • Hannah76

    Fast om du har a-kassa kan du väl spendera lite tid i skolan?

    Jag skulle kalla till ett extra föräldramöte, där ävenrektor och lärare skulle vara med. Inte för att peka ut något barn, utan för att komma fram till en lösning. Skolan ska ha en handlingsplan.

  • Flickan och kråkan

    Ring till klassföreståndaren omgående och begär ett möte. Självklart är detta något skolan måste ta tag i. Klassläraren verkade ju själv vara medveten om att din son var utsatt. Hur ser skolans plan ut för mobbning? Ofta är det ju så att även skolsköterska och skolkurator deltar i skolans antimobbningsarbete. Många barn har förtroende för skolsköterskan. Begär att någon av dem finns med under samtalet.

    Prata med din son om mer exakt vad som händer.....vad och vilka.

  • Atena

    Med a-kassa nej, jag ska vistas på AFdagis...Är jag inte där får jag inga pengar, jag kan alltså inte.
    Sonen är min och jag vill hans bästa, samtidigt är det faktiskt skolans ansvar att se till att skolan fungerar och att han itne blir utsatt. Jag skulle sitta där dagarna i ända om jag kunde, men jag kan inte.

    Det är i ett fall utpressning(Jag kommer gå och säga att det var du och din kompis som slog sönder rutorna i skolan och skvallrar du skickar jag min kusin på dig)  Sonen är kär i en tjej och en kille får veta det och ska enligt uppgift ha gått till tjejen och sagt "xxx är kär i dig, vill knulla dig och slicka din fitta" Allmäna hot, slag, mulning med snö och liknande.

    Är ungar så här eller? Hur många elvaåringar har smink i skolan och vilket sabla språkbruk...

    Och nu har min telefon dött så jag kan inte ringa någon...hurra det är verkligen min dag idag...

  • Jempajenny

    Du måste be att få ta del av skolans antimobbingplan. Ta kontakt med klassläraren och berätta om det som din son upplevt och känner. Sedan är det skolans ansvar att agera och reda ut vad det är som händer på skoltid.


    ♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Hannah76
    Atena skrev 2010-12-13 10:26:48 följande:
    Med a-kassa nej, jag ska vistas på AFdagis...Är jag inte där får jag inga pengar, jag kan alltså inte.
    Sonen är min och jag vill hans bästa, samtidigt är det faktiskt skolans ansvar att se till att skolan fungerar och att han itne blir utsatt. Jag skulle sitta där dagarna i ända om jag kunde, men jag kan inte.

    Det är i ett fall utpressning(Jag kommer gå och säga att det var du och din kompis som slog sönder rutorna i skolan och skvallrar du skickar jag min kusin på dig)  Sonen är kär i en tjej och en kille får veta det och ska enligt uppgift ha gått till tjejen och sagt "xxx är kär i dig, vill knulla dig och slicka din fitta" Allmäna hot, slag, mulning med snö och liknande.

    Är ungar så här eller? Hur många elvaåringar har smink i skolan och vilket sabla språkbruk...

    Och nu har min telefon dött så jag kan inte ringa någon...hurra det är verkligen min dag idag...
    Ah du har aktivitet varje dag, tänkte att du var hemma.

    Men det borde fungera att ta vab?

    Fast som du säger, det är ju inte problemet.. Det är skolan som ska agera.
  • Atena

    Så fort min telefon får liv ska jag kontakta skolan och kräva svar och handling av dom.

    Vab tror jag inte fungerar men ska kolla upp om det går att lösa på ngt annat vis...

    Jag klarar  inte av att se honom så ledsen.

  • Skrutten00

    Hej.
    Hur har det gått för er. Hoppas att sonen har fått någon form av upprättelse. Nu är det ju 
    jullov och han kan andas ut.

    Vi polisanmälde en klasskamrat till sonen veckan innan jullovet då  han hade varit på sonen
    vid två tillfällen, en karatespark i magen och vid det senare tillfället, en spark i ansiktet.
    Det gjorde så j**kla ont i mig när hans fröken kommer och berättar detta när jag är
    och hämtar dottern. Men sonen vill fortfarande, tack o lov, gå till skolan. Hoppas att det
    håller i sig nu sen när skolan börjar efter lovet.

    Stort lycka till och hoppas att det löser sig för er.
    Kram

  • lunapark

    Killen som är drivande-kontakta hans föräldrar och pojken själv. Gå med till skolan och tala med pojken och säg att du inte accepterar hans behandling av din son, säg till på skarpen. BYT SKOLA GENASTE OM DET INTE FUNGERAR!!!!!

  • Atena

    Den mobbande skitungen är inte kvar i sonens klass men han vill inte längre vara i skolan, han har fått enorm separationsångest och vill inte vara utan mig.

    Nu ska vi minsann ha möte i skolan pga av sonens höga frånvaro och där ska minsann soc vara med...

    Jag har följt sonen till skolan i ett par veckors tid, lämnat honom till en toppenlärare, storgråtande varje morgon. (sonen då såklart)

    Vilket då innebär att han banne mig inte har någon frånvaro längre, så vad katten ska vi prata om och vad i helskotta ska soc dit att göra? Jag vill inte ha med dom att göra, under några som helst omständigheter.
    Jag har själv kontaktat BUP för att sonen inte mår bra och vi har en tid dit innan mötet i skolan.

    Det blir för mycket helt enkelt...

Svar på tråden Hur ska jag göra, mobbat barn! (långt)