• Satine87

För er med PCO

Skriv gärna hur lång tid det tog för er att bli gravida. Är inte så jättehemma på ämnet än så det kan hända att alternativen är konstiga, ber om ursäkt i så fall Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-13 10:55
    Oops glömde en viktig del:P

Hur blev ni gravida, ska det ju naturligtvis vara!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För er med PCO
  • Förväntansfull0406

Man är ju född med pco, pco`s. Men på mig kom alla symptom som med ett brev på lådan när vi försökte få till barn nr tre, blir kanske värre med åldern, jag vet inte, har aldrig fått några bra svar faktiskt. Jag har fått mycket svårare att behåll min vikt, är extremt socker beroende ect..... Allt går att jobba bort om man bara vill och orkar, men lat är jag med har ingen större övervikt. Väger 72 kg till mina 170 cm och så har ju nyss fött tredje barnet, så man får inte klaga.

Jag har äl, men dålig, många ägg som aldrig blir bra så att säga, det tråkiga var att man varje gång fick utslag på stickorna, men man kunde i princip gett fan i både testen OCH sexet..... men när pergon fick göra sitt gick det fort.

• TvåTill

Första barnet blev till på första försöket med pergo, enkeldos.
    2:an och 3:an ( tvillingar ) blev till på 3:dje kuren, en enkel två dubbel...

• gullunge80
    Satine87 skrev 2010-12-13 13:59:47 följande:
    tack så mkt för svar :)

Har alla ni PCOS? (förutom heartofgold)

Som jag förstår det så har jag "bara" PCO, är normalviktig, inga väldiga problem m acne, eller behåring. Dock har jag ett jäkla socker/kolhydratsug som jag läst kan vara ett symtom. Jag ska börja med min första Pergokur bara mensen kommer nån gång, har 2 dagar kvar med Primolut.  
    Jag har PCOs men mina symptom har försvunnit mer och mer. Jag har aldrig haft regelbunden mens, fram till förra året då den kom någorlunda regelbundet och gör fortfarande efter graviditet. Acnen har blivit mindre. Jag är överviktig och har konstant sug efter socker/kolhydrater precis som du.
  • auo
    auo skrev 2010-12-13 12:10:27 följande:
    efter 5 ivf .. nu är jag 10 fulla veckor .
    måste säga att min kämp mot graviteten har inte var heller så lätt .. skrev inget innan . jag hade mens men ibland regelbundet och ibland nja ..  för tre år sen fick vi börja kämpa med min övervikt .. men det gick inte o då fick jag chansen genom min gyn vem skickade remis till mot vikten här . men det hjälpte inte heller .. där skickades mig vidare till kirurgerna . och fick göra gastric bypass. fölorade nästan 40 kilo och då var klar jag till vårt första ivf försöket . vi visste ju innan att det kommer inte funka annat sätt. men istället att blir gravid hamnade jag inne i sjukan med internt bråck och gallblåse . vilket tog dom till slutet helt ut . sen gjorde vi 3 till och inget hände .. men den sista då fick vi gå vidare . då fick vi vårt lilla böna tillbaka och nu är det att jag är gravid . har redan lyckats att skaffa några kilorna med . men men det får man ta .. sist jag bara kände att när ska det allt ta slut till oss .. att man orkar inte .. det är jobbigt att genomgå allt misslykandet + läkarnas slarv . hamnade ju några gånger hos en viss läkaren vem skit i och skrev inte en enda sak i journalen . det slutade så att jag tog et lång samtal med deras cheff att så ska det inte gå till . men men .. vissa ju gillar att spela gud .  men nu är vi med barn och beräknat datum är 11 juli .. hoppas bara att allt ska bra ... jag vill se ljus i slutet av tunnel som alla andra ju .. 
  • Mamma till viljestark dotter

Första barnet blev till "spontant" eller nåt. Jag hade ätit trippeldos Pergo som inte ens hade resulterat i ÄL. Så remiss skrevs till IVF-klinik men då plussade jag Ca 1,5 år från utredningens början tills jag plussade.

Vid syskonförsök så började jag med enbart Metformin, sen Metformin i kombination med enkel-, dubbel- och sen trippeldos Pergo. Ingen ÄL. Sen ÄL-stimulerande sprutor i 2 omgångar. Ingen ÄL. Först vid första IVF-försöket med relativt hög dos fick jag ÄL. Dock krävdes det 3 fulla IVF-försök och ett frysförsök innan våra tvillingar blev till. Då hade vi försökt i nästan 4 år. 

• solenskinersnart

Jag har PCO .... Gävlebo ... förra året i november bestämde vi skaffa barn! Kom till läkaren i slutet av mars!! tog 2 kurer pergo (den andra utan UL då läkaren själv var sjukskriven) ... sen skickade hon mig direkt till IVF hos de enda monopol-läkaren i Gävle!! Känns lite fel med att börja med IVF så tidigt. Är inte överviktigt 165 och 55kg .... röker inte men jag är behårig och har oregelbunden mens!!

Känner mig så otrygg då jag inte kan vända mig till nån annan läkare :( Förresten jag är 31

• auo
    solenskinersnart skrev 2010-12-16 20:53:56 följande:
    Jag har PCO .... Gävlebo ... förra året i november bestämde vi skaffa barn! Kom till läkaren i slutet av mars!! tog 2 kurer pergo (den andra utan UL då läkaren själv var sjukskriven) ... sen skickade hon mig direkt till IVF hos de enda monopol-läkaren i Gävle!! Känns lite fel med att börja med IVF så tidigt. Är inte överviktigt 165 och 55kg .... röker inte men jag är behårig och har oregelbunden mens!!

Känner mig så otrygg då jag inte kan vända mig till nån annan läkare :( Förresten jag är 31
    vänta inte ...vi här började vårt barnverksta ju nästan direkt . försökte 6 månader själva men sen efter alla undersökningen kom fram att det är lika väll att köra ivf om vi vill ha nått alls .. längre tiden går det jobbigare bara blir . vi började när jag var 29 och idag är jag gravid vecka 10+2  och är 33 år . det kan hända att ni blir gravida på första gängen men som till oss tog det 5 försöket .. hoppas bara att våra lilla böna vill stanna ... 
  • solenskinersnart
    auo skrev 2010-12-16 22:21:16 följande:
    vänta inte ...vi här började vårt barnverksta ju nästan direkt . försökte 6 månader själva men sen efter alla undersökningen kom fram att det är lika väll att köra ivf om vi vill ha nått alls .. längre tiden går det jobbigare bara blir . vi började när jag var 29 och idag är jag gravid vecka 10+2  och är 33 år . det kan hända att ni blir gravida på första gängen men som till oss tog det 5 försöket .. hoppas bara att våra lilla böna vill stanna ... 
    Tack för rådet!
    JätteGrattis! Glad för din skull
    Jag hoppas verkligen att du får din unge om 6 månader. Var inte stressad och planera bara för förlossningen, inga negativa tankar.

Jag ska göra en insemination först alltså allt (mediciner och sättet att använda) är som IVF men själva insemination görs hemma (samlag) istället för äggplockning. Lite rädd över IVF faktiskt.....

• Annica1

Vi tog en paus efter några pergo försök och då blev jag spontant gravid men under den perioden hade vi VÄLDIGT MYCKET sex, flera ggr om dan under nåra mån.. som när man va nykär :P

Efter förlossningen började jag få mens varje månad vilket jag inte hade innan.. blev gravid igen ett halvår efter sonen kom men fick missfall.. sen tog de 4 mån innan min mens kom igen och blev då gravid på första försöker och nu väntar vi en lillebror.

• auo
    solenskinersnart skrev 2010-12-17 23:22:26 följande:
    Tack för rådet!
    JätteGrattis! Glad för din skull
    Jag hoppas verkligen att du får din unge om 6 månader. Var inte stressad och planera bara för förlossningen, inga negativa tankar.

Jag ska göra en insemination först alltså allt (mediciner och sättet att använda) är som IVF men själva insemination görs hemma (samlag) istället för äggplockning. Lite rädd över IVF faktiskt.....

jag håller tummarna att ni ska lyckas .  visst har vi fått kämpa med sååå mycket .. trodde aldrig att det ska lyckas . men sen när jag gjorde tjuvtest kunde låta blir och ringde till min man och grät att vi lyckades .. han va så glad att stutsa runt .  han är inte den ungsta heller ju .. så att jag kan tänka hur glad han är .. haha nu håller så kontroll på mig .. att jag ska inte rassla runt onödan och ska inte bära nått .. detta bäbis är ju så efterlänktad .. lycka till .. om det går så lånt som att ni behöver göra ivf .. blir inte rädd .. det går säkert bra .. jag har gjort i 5 äggplock och kan säga att ibland kan det va lite ont men det går över .. och det är värd detta .. 
  • Livisu

Kunde ej svara eftersom jag aldrig försökt eller blivit gravid, men det är intressant att läsa.

• Rosaasidenlakan

Jag har nyss skaffat en blogg om mitt liv med PCO/PCOS , vad det är,  vilken hjälp jag får, tankar, känslor osv.
    Kom gärna in och läs lite!

www.nattstad.se/AttLevaMedPCOS

Kram

• auo

märkte att har inte skrivit nått den 17 juli tittade ut vårt sessa vem är nu 8 månader ... och nästan kryper ..

• Sara1983

välkomna att delta i gruppen att leva med pco/pcos på facebook

• Lu89Th

Andra kuren pregotime! plussade i måndags så är väldigt tidigt spec med tanke på att bim är imorgon..

Svar på tråden För er med PCO