• Trinity78

Arbetslös eller sjukskriven?

Just nu har jag ett vikariat på heltid till nyår. Efter det har jag möjlighet till förlängning på halvtid i några veckor till, vilket jag ska ta tacka ja till. Min barnmorska har dock tyckt att jag borde gå sjukskriven på halvtid eftersom jag har haft en rätt jobbig graviditet. Jag har sagt nej eftersom vi verkligen behöver pengarna, men om jag bara har en halvtidstjänst efter nyår så kanske det kan vara bra. Eller är det bättre att vara arbetslös på halvtid? Jag vill inte ha en massa problem längre fram. Nån som är insatt i regelverket?

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Arbetslös eller sjukskriven?
  • Birgitta2

Om du är erbjuden en halvtidstjänst och tackar ja, kan du inte sjukskriva dig eller vara arbetslös den andra halvan. Det hade du kunnat vara om du erbjöds en heltidstjänst.

• Trinity78
    Birgitta2 skrev 2010-12-13 13:20:36 följande:
    Om du är erbjuden en halvtidstjänst och tackar ja, kan du inte sjukskriva dig eller vara arbetslös den andra halvan. Det hade du kunnat vara om du erbjöds en heltidstjänst.
    Jaha, det visste jag inte. Så antingen tackar jag ja och får halva min nuvarande lön eller så tackar jag nej och går på a-kassa istället? Verkar helt vrickat.
  • Trinity78

En snabb uträkning ger att jag skulle få ut 5000kr mindre i månaden efter skatt på att jobba halvtid istället för att vara arbetslös. Galet! Jag vill ju jobba!

• Birgitta2
    Trinity78 skrev 2010-12-13 13:24:37 följande:
    Jaha, det visste jag inte. Så antingen tackar jag ja och får halva min nuvarande lön eller så tackar jag nej och går på a-kassa istället? Verkar helt vrickat.
    Japp, det är lite vrickat. Men är det så att du haft en halvtid och bara få den halvtiden under en kortare period så finns chans till a-kassa. Jag tycker du skall ringa dom!!! Detta under förutsättning att du faktiskt egentligen vill ha ett heltidsjobb. Säger du att du inte vill ha ett heltidsjobb så kommer dom säga nej till a-kassa på halvtid. Ring a-kassan
  • Cia o krabaten

Men du borde ju kunna tacka ja till halvtid och stämpla på halvtid?
    Du måste if vara inskriven på AF för att inte riskera din SGI. 

• Trinity78
    Cia o krabaten skrev 2010-12-13 13:31:52 följande:
    Men du borde ju kunna tacka ja till halvtid och stämpla på halvtid?
    Du måste if vara inskriven på AF för att inte riskera din SGI. 
    Ja, det var så jag tänkte först också. Att jag fick stämpla de dagar eller timmar jag inte jobbar.
  • Finesse

Klart att du kan tacka ja till tjänsten.. sen skriver du in dig FÖRSTA dagen på af så att du kan stämpla upp resten till heltid.. annars kan du tappa din sgi.. eller hur långt har du kvar till bf?

Sen om du känner att du behöver sjukskriva dig på 50% så blir det ju 50% mot arbetsmarknaden.. inte mot ditt jobb.. och det kan bli svårare eftersom fk kommer säkert anse att det finns nåt jobb inom arbetsmarknaden som du klarar..

Själv är jag anställd på 26,8% men sjukskriven på 25% och är inskriven på af resten.. fast på lördag går jag på 75% hp..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Trinity78

Jag har BF 18 mars.

Jag har skrivit till mitt fackförbund/a-kassa nu och frågat

• Finesse
    Trinity78 skrev 2010-12-13 14:19:17 följande:
    Jag har BF 18 mars.

Jag har skrivit till mitt fackförbund/a-kassa nu och frågat
    Tackar du ja till ett deltidsjobb har du rätt att stämpla upp i 75 dagar..

SGIn är dessutom skyddad 6 månader innan bf.. så du får i princip jobba hur mkt/lite du vill då..

MEN tackar du nej till jobbet så får du inte stämpla.. då blir du avstängd ett visst antal månader från akassan..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Arbetslös eller sjukskriven?