• ohmy

Vi som söker havandeskapspenning innan BF!

Var lite nyfiken på hur det går för alla som söker havandeskapspenning? Vad jobbar ni med? Har ni fått det beviljat eller inte?
    Själv jobbar jag som frisör och vi får alltid havandeskapsp. 2 månader innan. Magen är i vägen så vi når inte fram till kunden, har ingen tid att sätta oss ner under dagen och kan ej byta arbetsställning!

Jag ska skicka in mina papper snart, men har en på jobbet som ska ha 2 v innan mig. Hon blev ej beviljad havandeskap, men ska ompröva det. Har aldrig varit några problem i vårat yrke och hon fick förra gången hon var gravid. Har dom blivit hårdare nu eller? Chefen kan och vill inte ha oss kvar den sista tiden för hon vet att vi inte orkar eller kan utföra vårat arbete som vi ska och är det kunder kan vi inte bara gå och sätta oss och ta rast utan det är bara att jobba tills kunderna tar slut.. Kanske kan sitta i någon verkningstid när man har en färgkund men hinns inte med särskillt ofta.

Har många haft problem att få det beviljat? Så konstigt att någon ska få och någon inte när det är på samma arbetsplats?

vad ska man skriva för att verkligen få igenom det? 

• Svar på tråden Vi som söker havandeskapspenning innan BF!
  • JWN

Nej jag har inte överklagat. Känner att jag har inget trumf i rockärmen att trycka på som skulle övertyga dem.

Jag arbetar som teckenspråkslärare/tolk

• MiaJ77

Jag jobbar på en akutgeriatrisk vårdavdelning, inriktning ortopedi .. så det är mycket tunga lyft och fullt upp hela tiden. Min chef rekommenderade själv att jag skulle söka alla 8 veckor, hon sa att det är omöjligt att inte få det beviljat. Så jag ska skicka in mina papper snarast.
    Förra graviditeten jobbade jag på vårdcentral och fick även då hp. Inte helt ovanligt inom vården gissar jag.

• ohmy

Ska skicka på måndag! Håller tummarna ;)

• vårmamma2011

Jag jobbar som sjuksköterska på vårdavdelning med en hel del tunga lyft. Skickade in ansökningspappren för ca 2 veckor sen... går nu och väntar på svar. Är lite nervös att inte få det beviljat, trots att alla mina gravida kollegor fått hp utan problem.

• JessicaPersika

Jag jobbar innom hemtjänsten och fick mitt beviljat för någon dag sedan. Jag skrev en sida utförligt om mina arbetsuppgifter. Jag tror det är super viktigt att man verklige skriver med alla tyngre grejjer och att man skriver så utförligt som möjligt. Jag höll på i en vecka att samla tips och idèer vad jag skulle skriva och inte. Men det tog tid för dom att skicka svaret! 3 veckor! Så som sagt det är så olika från person till preson verkar det som.

• vårmamma2011

Igår fick jag beslutet, jag har blivit beviljad hel graviditetspenning. Känner mig lättad! Hur går det för er?

• ohmy

Så skönt att få det beviljat! Är så nervös att jag ska inte ska få det.. Enligt min BM så skulle jag bara ha det helt enkelt.. Det var det första hon sa när vi kom! Att jag ska söka havandeskapsp. men jag ska att det kan vara svårt att få men hon tyckte att jag skulle överklaga tills jag fick det.. Jag tänker iaf sluta jobba i vilket fall sista Januari. Även om jag inte får eller ej. Är helt omöjligt för mig att nå min kund då.. Känner det redan nu att jag inte når riktigt och det påfrestar axlarna väldigt mkt så enligt min sjukgymnast blir mina axlar märkbart värre efter varje vecka.. :( Så hoppas att verkligen att jag får det!

• MiaJ77

Jippie, fått beviljat! Nu kan man andas ut ... Jaa hur går det tjejer? Hoppas fler fått positivt svar!

• ohmy

JAG BLEV NEKAD!!! Som argument för att jag ska få det måste jag ha ett stående/gående arbete, en monoton arbetsställning, en arbetsstälnning som påffrestar min kropp nekativt...

Blir så frustrerad? vad är det dom inte fattar? Jag står ju HELA dagen, kan aldrig byta arbetsställning eller sätta mig ner och ta pauser för det är så jävla mycket att göra, och har en mage som gör att min rygg och ben gör jätteont och är i vägen så att jag inte når min kund! Har även skrivit att jag nu tvingas gå till en sjukgymnast för mina axlar och bäcken för dom är så utslitna.. måste gå vartannan vecka enligt min sjukgymnast annars kommer jag ha jätteont..

Vad är det dom har svårt att fatta? Och även att man bara ska ha 1/4! jag jobbar ju såhär hela jävla dagen!!!

har aldrig hört något så trögt argumnet..

• MiaJ77

VA??! Låter ju helt sjukt, vad begär dom egentligen??! Hur gick det för din kollega föresten, hon som skulle ompröva?
    Jaa, snacka om att dom har blivit hårda, FK ... undrar om de själva får hp?

Vad tråkigt för dig, hoppas du också omprövar, tycker ni frisörer är en solklar grupp för att få hp ...

• ohmy
    MiaJ77 skrev 2011-01-22 09:26:36 följande:
    VA??! Låter ju helt sjukt, vad begär dom egentligen??! Hur gick det för din kollega föresten, hon som skulle ompröva?
    Jaa, snacka om att dom har blivit hårda, FK ... undrar om de själva får hp?

Vad tråkigt för dig, hoppas du också omprövar, tycker ni frisörer är en solklar grupp för att få hp ...
    Ja, blir så besviken :(
    Min sjukgymnast blev iaf irriterad och ska skicka ett brav till dom där har skrev att han inte rekomenderar mig att arbeta dom två sista månaderna för mina axlar och bäcken är så utslitna pga graviditeten..
    Min kollega fick avslag för andra gången.. Hon har inga andra problem förutom arbetet så vet inte om det var mycket därför, men helt sjukt!

Frågar man dom vad vi ska göra om vi inte når fram för det går ju inte att utföra vårt arbete då ven fast vi vill... Kan ju inte be kunden sätta sig på golvet precis.. Då svarar dom med att vi får prata med våran arbetsgivare..

Usch, inget förtroende för FK!!

JA! Jag ska verkligen överklaga!
Svar på tråden Vi som söker havandeskapspenning innan BF!