• Lilla JJ

Låta baby åka utan bilbarnstol?

Har en liten son på 4,5 månad. Två gånger har jag fått förslaget att låta honom åka bil utan att sitta fastspänd i bilbarnstol. Detta av två olika personer som inte känner varandra.
    De har båda tyckt att "du kan väl låta honom ligga i vagnsinsatsen!"

Är det verkligen så många som tycker att det är ok att låta ett spädbarn åka bil utan att vara fastspända?

Mammas lille kille kom 100803
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låta baby åka utan bilbarnstol?
  • Lilla JJ

Ok 13 röster på nej. Vart är de två som tycker det är ok? Eller kan det vara så att de tycker det är ok för mitt barn men inte för sina egna?

• sockerslav

När min dotter var 5 mån hade jag och min mormor och morfar varit på ett lokalt shoppingcenter och dottern var lite gnällig i bilen hem. När vi har ca 400 meter kvar blir hon helt plötsligt tyst, jag tittar backspegeln och ser mormor hålla dottern i famnen. "Nu blev hon nöjd": GAAAAH!!!!

Jag körde sakta som fasen den sista biten, vet inte varför jag inte sa ifrån.......

• pigglet

Självklart i godkänd bakåtvänd bilstol tills barnet är minst 4 år, här hemma är det minst 5 år som gäller.

Men det är en generationsfråga. När vi var små så åkte vi obältade, låg och sov i bakrutan osv. Så för mina föräldrar har det varit svårt att förstå att det inte skulle funka - vi överlevde ju! (Att det fanns barn som inte hade den turen är ju en annan sak...)

• snillis

Vi har åkt med barnen utan stol vid några enstaka tillfällen, tex i taxi i andra länder.
    Men som huvudregel givetvis inte. 

• Lilla JJ

Ja den ena personen är ju äldre och hade barn på 70-80 talet så där kan det vara så att personen i fråga tycker att det är ok för att dennes barn åkte utan.
    Men den andra personen har yngre barn och har alltid varit noga med bilbarnstol till sitt barn. Tycker att det var respektlöst att ens föreslå detta.

• Manchester

Annat: Det beror på alternativet. Det finns tillfällen när man måste. Vi adopterade vår dotter i ett land där bilbarnstol är ett okänt begrepp. Jag vet faktiskt inte hur vi alls skulle ha fått med henne från barnhemmet om vi inte låtit henne åka bil utan stol. Hon satt fast i en sjal på mig, i en förhoppning om att det ändå skulle vara bättre än ingenting.

Sedan kan jag ju undra lite ibland varför detta med den egna bilen är så hysteriskt noga. Samma människor som inte skulle köra 300 meter på en 30-sträcka utan godkänd bilbarnstol åker gladeligen buss med barnen antingen i vagn eller sittandes i knät/på eget säte. Missförstå mig rätt, naturligtvis ska man använda bilstol, men det finns värre synder en förälder kan begå mot sitt barn än att åka bil i låg hastighet på säkra vägar utan rätt säkerhetsutrustning.

• Janna84

Jag valde annat. I Sverige blir det självklart babyskydd/bilbarnstol men utomlands har de inte alltid bilbälte i bilarna så där får man lösa det på bästa möjliga sätt. När vi åkt buss har vi haft sonen i vagnen eller famnen. En gång tog jag med babyskyddet på bussen men då åkte vi en längre sträcka.

• Matillin

Nej det är verkligen inte ok, om det inte är när inget annat alternativ finns.
    Gissar att dessa personer varit av den äldre generationen, för förr åkte ju spädbarnen så i bilarna.

• Seldonia

Blev också helt paff när min svärmor föreslog att vi skulle låta dottern som just somnat sova i vagnen under bilresan. Jag trodde att även de utan småbarn hade koll på att barn ska sitta fastspända och säkra under bilfärd.

• AlexandraK

Haha, jag har också fått den frågan av min svärfar. Han kom och hämtade oss på flygplatsen. Dom hade lånat en bilbarnstol men han kom utan den eftersom han inte kunnat sätta fast den. (Vilket min man hade kunnat göra på 2 minuter!)

Vi tog en taxi med bilbarnstol och han stod snopet och såg på när vi åkte iväg.  

• brünnhilde

För det första är det olagligt, och för det andra så himla korkat.
    Jag har fått tipset att sätta mitt spädbarn i knät i framsätet, av bekanta. Man kan ju undra hur de är funtade....

• tussilago00
    AlexandraK skrev 2010-12-14 10:01:31 följande:
    Haha, jag har också fått den frågan av min svärfar. Han kom och hämtade oss på flygplatsen. Dom hade lånat en bilbarnstol men han kom utan den eftersom han inte kunnat sätta fast den. (Vilket min man hade kunnat göra på 2 minuter!)

Vi tog en taxi med bilbarnstol och han stod snopet och såg på när vi åkte iväg.  
    hehe! Bra gjort tycker jag! Känner själv en som alltid hade liggdelen till vagnen i beksätet! Det va ju inte så att dom hade ont om pengar direkt, så jag förstår inte varför dom inte köpte en barnstol helt enkelt! När bilen dessutom användes varje dag.... Själv skulle jag aldrig kunna leva med mig själv om något hände och jag visste det va mitt fel!
  • Joico

Det är LAG på att barn under 135cm ska färdas i godkänd bilbarnstol, så det finns inte så mycket att dividera om. Men egentligen är det väl inte lagen som är det viktiga utan att man faktiskt inte gör så, helt enkelt. Det är försenat med livsfara eftersom barnet högst troligt dör.
    Bakåtvänd i bilbarnstol till minst 4-5års ålder, andra alternativ finns inte. "Vi ska bara en kort bit", "h*n är så ledsen", "det är ingen annan som åker på den här vägen" - aldrig, glöm, sånt finns inte. Idioti!

Du kan ju visa dina bekanta denna film http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktestmedbarnibil

• Krake

Hehe, t o m min barnmorska erbjöd mig skjuts en gang med bebisen i bärsjal...

Han har alltid akt i babyskydd, dock, utom en gang da vi akte ambulans. Da satt han i mitt knä.

Moster, inte monster.
  • Brockmadigan

En kompis som är brandman var med på en bilolycksplats, det var ingen jätteolycka och dom vuxna var fysiskt oskadda men det nyfödda spädbarnet som var på väg hem från bb var det inte mycket kvar av. Jag undrar hur dom föräldrarna mår idag?

• Jonna79
    Brockmadigan skrev 2010-12-14 12:52:19 följande:
    En kompis som är brandman var med på en bilolycksplats, det var ingen jätteolycka och dom vuxna var fysiskt oskadda men det nyfödda spädbarnet som var på väg hem från bb var det inte mycket kvar av. Jag undrar hur dom föräldrarna mår idag?
    Usch.
  • Lilla JJ
    Brockmadigan skrev 2010-12-14 12:52:19 följande:
    Det är ju det värsta som kan hända.

Jag har sen jag startade tråden även börjat tänka på bussar. När man åker buss ligger ju oftast bebisen i sin vagn. Tänk om något händer då?
Svar på tråden Låta baby åka utan bilbarnstol?