• Blå Flygare

Årliga kyrkobesöket med fsk

... är dags nu i veckan.

Känner att det blir en ensidig bild av julen när det enda som tas upp på fsk är krubban, jesus födelse och besök till kyrkan.

Och att religionsutbudet är snävare än snävast när det består av ett kyrkobesök om året, när någon dött talas det kring det ur ett kristet perspektiv och inga andra trosuppfattningar alls nämns.

(Nej, jag tycker inte synd om muslimer. Jag är ateist och retar mig på att fsk och ofta även skola ffa är kristet när den enl läroplan inte ska vara det.)

Eftersom fsk så väl täcker kristligheten, hur tar jag bäst de andra delarna? Tips på barnböcker, filmer tas varmt emot, men även tips på hur jag väver in berättelser om andra ursprung till julen, fakta som kan vara kul att ta upp och så. För en 4-5-åring. Och andra högtider att uppmärksamma under året?

• Svar på tråden Årliga kyrkobesöket med fsk
  • Machapuchare

Vilken annan aspekt av just julen tycker du att de bör ta upp? Mig veterligen så är det en kristen högtid.
    Chanuka (stavning?) och muslimskt nyår kanske du kunde fira?

• Blå Flygare

Att det är en högtid äldre än kristendomen. Att det firas att vi går mot ljusare tider. Jag får väl läsa på lite och ta en sak om dagen, typ. Julbocken ska jag läsa på om. Midvinterblod. Men jag behöver ytterligare lästips!

Fira chanuka och islamskt nyår gör vi inte i denna familjen och har inga planer på att göra heller. Men att ta upp och informera om när de infaller är aldrig fel. Kan ju annars tycka att det vore naturligt för skola och fsk att göra eftersom inte alla som går där kommer från en kristen familj. Som våra barn t.ex.

• Tygtiiger

Titta på den fina gamla julkalendern trolltider när de bakar solbröd för att få solen att komma tillbaka Leta efter bok om vikingarna och berätta om deras midvinterblot och hänvisa till skinka och julgran och sånt.

Vi har en 5½-åring som är övertygad ateist, han var med förskolan i kyrkan och tittade på krubban och kom hem och sa att "jo, den var fin... men du mamma, hon som pratade om den, hon tror nog på jesus tror jag."
    "Ja, sa vi, de som jobbar i kyrkan brukar göra det" - vi har förklarat kyrkan ungefär som den kristna klubben och det har han fattat. "Fast han finns ju inte!" kom det tvärsäkert. Så vi har motsatt problem, vi försöker försiktigt få honom öppen för att man faktiskt inte VET hur det är.

Vi har pratat mer allmänt om att de kristna firar jul för att fira att jesus föddes, men vi firar jul för att vi vill, och att man nästan alltid har firat på något vis just mitt i vintern när det är som mörkast.

Vi firar midsommar och påsk, och halloween och nyår, och väljer helt själviskt ut de traditioner som passar oss. När det är eid al fitr brukar jag passa på att kommentera det och berätta vad det är, också. Även om vi inte firar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Blå Flygare

Tack Tygtiger!

Din son låter som jag lät som barm Jag försöker att inte mata barnen med mitt eget synsätt, men det är svårt. Jag vill ju att hon ska få många alternativ.

Något kyrkobesök blev det inte, bussen klarade inte det hala väglaget (regn på is i brant backe). Många barn blev besvikna på uteblivet kyrkobesök. Min tjej blev besviken på utebliven busstur

Svar på tråden Årliga kyrkobesöket med fsk