• agata99

Vilken barnförsäkring ska vi välja till vår adopterade son?

Nä, nu måste vi verkligen ta tag i frågan om barnförsåkring för vår fyraåring som vi kom hem med i somras.

Men vilken ska man välja? Har förstått att alla försäkringsbolag inte vill försäkra adopterade barn.
    Vilken försäkring har du valt?

• Svar på tråden Vilken barnförsäkring ska vi välja till vår adopterade son?
  • Namaste72

Förenade Liv via facket.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Gnista

Trygg Hansa. Det var det enda bolag jag hittade som försäkrade adopterade barn.

• Marie IE B

Jag tror som Gnista att det bara är Trygg Hansa som försäkrar adopterade barn på lika villkor som bio-barn. Många andra bolag kräver t ex att man varit hemma 1 år innan man får teckna en försäkring.

• sari

Inte riktigt svar på din fråga, men samma ämne.
    I senaste numret av ACs medlemstidning finns en artikel om barnförsäkring via AC. De har fixat ett avtal med Förenade Liv gruppförsäkring, så alla som kommer hem med barn via AC från och med 1/1 2011 får 2  års sjuk och olycksfalls försäkring gratis via dem, utan förbehåll om jag förstått rätt. Därefter kan man välja att fortsätta betala själv.

Det låter fantastisk tycker jag!!  AC skriver att de länge drivigt frågan om adoptivbarns rätt till försäkring direkt vid hemkomst. Så kanske det är värt ett försök att ringa Förenade Liv även om du redan är hemma med barn eller adopterar via annan organisation.

Vi har försäkring via dem till vårt barn, men även detta är en gruppförsäkrng via min mans jobb.

• Namaste72

Kan tillägga att jag höll på att bli skogstokig på allvar när vi försökte reda ut vilket bolag som var bäst. Var det inte det ena förbehållet, var det något annat. Ingen visste något om adoption.

Förenade Liv sa bara att det är samma villkor som för biologiska, så vi tog dem.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Manchester

Vi har en barnförsäkring via mitt fackförbund (Lärarnas Riksförbund, men det finns nog liknande via andra). Den är lika bra som många "vanliga" barnförsäkringar och gäller på samma villkor för adopterade och bio. Går till och med att använda för familjehemsplacerade barn. Toppen!

• chatnoir

Vi valde också Trygg Hansa, men kunde bara få olycksfallsförsäkring för första året hemma. Jag har tyvärr inte tagit tag i saken, men tror att vi nu även skulle kunna få sjukförsäkring eftersom vi har varit hemma mer än ett år.

• Vimsa2

Hej,

Vi valde trygg hansa. Vårt barn var 15 månader när hon kom och har ett lättare hjärtfel som hon ska operera här i Sverige. Trots det var det inga problem att teckna försäkring, givetvis blev det ett undantag på hjärtfel, men annars fick vi igenom försäkringen.

• Ceciliastockholm

If var det heller inga problem med, försäkrade min dotter strax efter att vi kommit hem.

• chatnoir

Ni som har lyckats teckna även sjukförsäkring på en gång, krävde försäkringsbolaget läkarundersökning av barnet innan det gick igenom?

• Gnista
    chatnoir skrev 2010-12-18 10:30:59 följande:
    Ni som har lyckats teckna även sjukförsäkring på en gång, krävde försäkringsbolaget läkarundersökning av barnet innan det gick igenom?
    Nu svarar jag fast jag inte lyckades: Vi kunde bara teckna en olycksfallsförsäkning som vi sedan fick komplettera med en sjukförsäkning efter ett år hemma (Trygg Hansa alltså).
  • chatnoir
    Gnista skrev 2010-12-18 11:34:17 följande:
    Nu svarar jag fast jag inte lyckades: Vi kunde bara teckna en olycksfallsförsäkning som vi sedan fick komplettera med en sjukförsäkning efter ett år hemma (Trygg Hansa alltså).
    Krävde Trygg Hansa läkarintyg för att teckna sjukförsäkringen?
  • Ceciliastockholm

If kollade bara upp tropikundersökningen - det var allt.

• Gnista
    chatnoir skrev 2010-12-18 12:22:58 följande:
    Krävde Trygg Hansa läkarintyg för att teckna sjukförsäkringen?
    Nej, inget läkarintyg.
  • Gnista

Kanske ska utveckla lite: det var ju en massa frågor om hörsel, syn, olika blodprover mm kollats upp. Då blir det ju per automatik en massa att fylla i eftersom barnet genomgått alla dessa tester, både via tropikundersökningen och för oss även genom separat hörsel- och synkontroll (vi fick kallelse genom att bvc skickat remiss, verkar inte som detta är så vanligt?). Så Trygg Hansa fick således mycket info trots att kravet på själva intyget inte fanns.

Svar på tråden Vilken barnförsäkring ska vi välja till vår adopterade son?