• Cissi Berg

lever med en alkoholist, hjälp...

hej

jag tänkte be om lite hjälp från er fina därute. saken är, bor ihop med min sambo, och vår dotter på 2 år.
    Han har alltid haft problem när det gäller alkohol men nu har det eskalerat så enormt, när suget kommer och han inte "får" gå ut och dricka så kommer utbrott, stolar och annat slås sönder, skriker och kallar mig allt hemskt om o om igen. 

Jag har sagt åtskilliga ggr att han ej får bo med oss om han inte slutar att dricka, men han gör inte det. han har aldrig ork att göra något eller ta hand om våran dotter, bara nån gång när han väl har lust, och det finns ingen som helst trygghet i honom och han blir en enormt elak människa pga alkoholen. och extremt ego, jag har gjort allt jag kan men orkar inte mer, han vill inte sluta och jag måste tänka på min dotter.

Så.. inatt kom hem full och vaknade sen o åkte o jobbade. Jag var uppe hela natten orolig att han skulle få frispel när han vaknar bakis, vill inte att vår dotter får vara med om det mer, aldrig nånsin. 

Inatt tog jag hans nycklar så han inte ska kunna komma hit nåt mer, mitt krav har varit att han får inte träffa oss innan han genomgått riktig behandling, men som sagt, han vill inte, han är mitt uppe i att dricka och han ser inte vad som händer omkring.
    Jag är den som står på lägenheten, han står inte skriven här, han har bara saker här. Vi har delat vårdnad vilket inte känns okej, för han är för ego och för alkoholiserad för att ta ansvar, han tom säger själv att ansvarskänslan försvinner efter några öl..

Vad gör jag nu?? förutom att jag är helt slut som människa (fast håller skenet uppe för lilltjejens skull) 

vad har jag för rättigheter, jag börjar bli riktigt rädd för honom men han förstår inte, spriten tar över och jag är syndabock. Då känner jag att jag hellre vill vara själv med dottern och ge henne all trygghet och kärlek hon bara kan få. Det har varit vi två sen hon föddes mestadels iaf men jag är rädd när han har "rättigheter" om han får för sig saker.

Vad kan jag göra? han har även böter hos polis för narkotikainnehav som bara ligger här..  vill få bort allt ont och börja leva ett lyckligt tryggt liv.

• Svar på tråden lever med en alkoholist, hjälp...
  • vittra

Vad du har för rättigheter?? Du har ju alla rättigheter! Du är ju mamman... Du behöver bara gå till familjerätten och säga, barnets pappa är alkoholiserad och jag vill ha full vårdnad om barnet. Givetvis ska ju barnet inte behöva tas omhand av en alkoholiserad pappa...

• vittra

Tycker du gör helt rätt i att ställa ett ultimatum och slänga ut honom om han inte vill förändra sig. Så är det ju, det är han som måste vilja förändra sig, ingen annan kan göra det åt honom. Och om inte han är villig till behandling är det ju också helt logiskt att han förlorar vårdnaden om barnet.

• FamiljenHietala

Spring för livet, lämna honom och ta inte tillbaka utan att han genom gått behandling! Har levt själv med en sådan man i 3 år fram till han försökte döda mig och våran son och allt pga alkoholen.. Nu har jag hittat en ny man som är helt underbar och min son kallar honom pappa då hans riktiga inte brytt sig om att träffa honom.. Lycka till och va stark! Ring polisen och förklara för dom hela situationen och att du är rädd att han ska komma hem full och bli stökig så vet dom vad det handlar om ifall du ringer och behöver dom!! Det gjorde jag och dom skickade snabbt polisen hem till mig!!

• Miamaria77

Al-anon finns för dig.

Flytta, nu, innan det händer nåt ännu värre.

Om han inte blir nykter, helnykter, kommer helvetet bara att fortsätta.
    /Dotter till nykter alkoholist

• zemla

Styrkekram till dej.
    Ta dottern och lämna honom. Jag tror det är enda vägen.

Svar på tråden lever med en alkoholist, hjälp...