• Anonym (aningenförvirrad)

Har vi inte rätt till abort tom v 12????

Läser den ena konstiga tråden efter den andra!

Jag hade för mig att vi hade rätt till abort tom v 12.
    Men läser trådar om att folk väljer abort pga kön, HUR går det till?

Om man normalt gör första ultrljudet i v 18.
    De gånger jag varit gravid har jag INTE fått veta könet trots att jag frågat. Med första barnet gjordes flera ultraljud och jag frågade varje gång men fick aldrig veta. Inte för att det spelar någon roll, men var nyfiken.

Har för mig att man kan göra abort tom v 21 OM det finns alldeles speciella skäl.

Någon som kan reda ut detta?

• Svar på tråden Har vi inte rätt till abort tom v 12????
  • Dr Mupp

Jag kan förstå varför en del väljer abort pga kön.

18 år sen. Min bonusmamma ligger på BB med min lillasyter och första dotter. bonusmamman är överlycklig, efter fyra grabbar har hon fått en dotter. Hon delar rum med en kvinna som också fått en dotter. En kvinna som bara gråter och knappt ens orkar se barnet. Nästa dag får allt sin förklaring. Pappa och storasyskon kommer på besökt. 5 flickor har de sen tidigare och pappan som nu altså fått sin sjätte dotter börjar skrika och skälla på mamman.

Så ja jag kan förstå att en del gör abort pga kön. Jag tror att just den kvinnan nog hellre genomgått en abort än att få ännu en dotter med tanke på pappans reaktion.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Plutteli

Det är fri abort i Sverige fram till v. 17+6
    Sen får man göra abort efter godkännande av Socialstyrelsen fram till v. 21+6
    För att få ett sådant godkännande måste man antingen ha läkarutlåtande som säger att graviditeten är farlig för mamman rent medicinskt eller att det är fel på barnet, alt. utlåtande från kurator som kan räkna upp flera sociala och/eller psykologiska skäl till varför en fortsatt graviditet inte är bra för kvinnan. (Tex missbruk)
    Efter v. 22+0 kan ett avbrytande av graviditeten (abort) beviljas ifall barnet inte är livsdugligt eller mammans liv är i fara vid fortsatt graviditet, är det mammans hälsa det handlar om försöker man om möjligt att även rädda barnet.

Skulle en kvinna  efter v. 18+0 skriva i en ansökan till Socialstyrelsen att hon vill göra abort pga "fel" kön skulle det inte beviljas alls. Skulle hon däremot säga att hon vill göra abort för att hon väntar en pojke och hon har läkarutlåtande på att det är säg 90% sannolikhet att denna pojke i egenskap av sitt kön kommer få en allvarlig sjukdom så kan abort beviljas.

Jag vet då flera skäl till varför det faktiskt kan vara legitimt att abortera just pga könet, exemplet ovan med könsbundna sjukdomar är ett av dem.

Är faktiskt rätt förvånad över att folk verkar ha så dålig koll på våran abortlag dock...

• snorkan
    Plutteli skrev 2010-12-16 01:46:32 följande:
    Det är fri abort i Sverige fram till v. 17+6
    Sen får man göra abort efter godkännande av Socialstyrelsen fram till v. 21+6
    För att få ett sådant godkännande måste man antingen ha läkarutlåtande som säger att graviditeten är farlig för mamman rent medicinskt eller att det är fel på barnet, alt. utlåtande från kurator som kan räkna upp flera sociala och/eller psykologiska skäl till varför en fortsatt graviditet inte är bra för kvinnan. (Tex missbruk)
    Efter v. 22+0 kan ett avbrytande av graviditeten (abort) beviljas ifall barnet inte är livsdugligt eller mammans liv är i fara vid fortsatt graviditet, är det mammans hälsa det handlar om försöker man om möjligt att även rädda barnet.

Skulle en kvinna  efter v. 18+0 skriva i en ansökan till Socialstyrelsen att hon vill göra abort pga "fel" kön skulle det inte beviljas alls. Skulle hon däremot säga att hon vill göra abort för att hon väntar en pojke och hon har läkarutlåtande på att det är säg 90% sannolikhet att denna pojke i egenskap av sitt kön kommer få en allvarlig sjukdom så kan abort beviljas.

Jag vet då flera skäl till varför det faktiskt kan vara legitimt att abortera just pga könet, exemplet ovan med könsbundna sjukdomar är ett av dem.

Är faktiskt rätt förvånad över att folk verkar ha så dålig koll på våran abortlag dock...
    ja jag kan erkänna att jag inte har någon koll på abortlagen, men har inte heller haft ngt anledning att vara så påläst heller då mina barn är önskad, och den övriga tiden jag inte vill ha barn så skyddar jag mig Skrattande
  • Plutteli
    snorkan skrev 2010-12-16 10:51:43 följande:
    ja jag kan erkänna att jag inte har någon koll på abortlagen, men har inte heller haft ngt anledning att vara så påläst heller då mina barn är önskad, och den övriga tiden jag inte vill ha barn så skyddar jag mig Skrattande
    Jag har läst på iom att jag försvarar rätten till abort. Den gång jag varit tvungen att nyttja rätten var jag själv inte jätteupplyst utan började intressera mig för det senare. (Eftersom jag inte kan skydda mig har intresset också så klart ökat en del...)
    Vanligen brukar det dock vara så att de som gormar mest över att inskränka aborträtten och hur fel det är enligt dem att öht göra abort samtidigt är de som har absolut sämst koll på vad som faktiskt gäller i Sverige och hur aborter i Sverige går till...
  • augustisten
    snorkan skrev 2010-12-16 10:51:43 följande:
    ...vill bara påpeka att det inte finns några hundraprocentiga preventivmedel (utom avhållsamhet )...

Ca en kvinna av hundra som använder p-piller precis som man ska blir gravid under ett år. Med minipiller är det 2 till 6 graviditeter per 100 kvinnor och år och med hormon/kopparspiral något mindre än 1 per 100 om året... Själv har jag två kompisar som blivit gravida då de haft spiral.

Kondom är säkrast om den används rätt - men långt ifrån 100%
  • snorkan
    augustisten skrev 2010-12-16 11:13:59 följande:
    ...vill bara påpeka att det inte finns några hundraprocentiga preventivmedel (utom avhållsamhet )...

Ca en kvinna av hundra som använder p-piller precis som man ska blir gravid under ett år. Med minipiller är det 2 till 6 graviditeter per 100 kvinnor och år och med hormon/kopparspiral något mindre än 1 per 100 om året... Själv har jag två kompisar som blivit gravida då de haft spiral.

Jo det har jag koll på Skrattande

Har dessutom gjort abort själv då jag var ung och dum och inte tog så mycket ansvar.....men det är tur att man åldras och förhoppningsvis blir klokare med åren.....
  • Dr Mupp
    augustisten skrev 2010-12-16 11:13:59 följande:

För kopparsprial är sifforna 4-6 graviditeter per år. Hormonsprial mindre än 1.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • snorkan
    Dr Mupp skrev 2010-12-16 14:18:12 följande:
    För kopparsprial är sifforna 4-6 graviditeter per år. Hormonsprial mindre än 1.
    spiral kommer jag aldrig att prova igen, jag fick värsta inflammationen och riskerade att bli barnlös pga min Rynkar på näsan
  • Tizzan

Oj detta gav min ytterligare info med! Trodde som TS att det var fri abort till v 12 och sen "fick man ansöka" fram till 18..
    Här är jag i v 16, ingen aning vad det är för kön, men den lever loppan där inne och jag känner verkligen av livet :) har en son sedan innan och oavsett en till kille, eller en tjej, skulle jag aldrig kunna ta bort den "sjövilde" där inne nu!! Nej de skulle aldrig gå!!
    Kan då ändå tillägga att jag gjort abort innan och inte har emot dem.. Men då ska de vara före v 12 och av "bra" anledning.. Anser inte könet vara en anledning alls.. Skaffar man barn är man beredd på att få antingen eller! Oavsett.. Men så tycker jag, som sagt!

• Plutteli
    Tizzan skrev 2010-12-16 17:58:03 följande:
    Oj detta gav min ytterligare info med! Trodde som TS att det var fri abort till v 12 och sen "fick man ansöka" fram till 18..
    Här är jag i v 16, ingen aning vad det är för kön, men den lever loppan där inne och jag känner verkligen av livet :) har en son sedan innan och oavsett en till kille, eller en tjej, skulle jag aldrig kunna ta bort den "sjövilde" där inne nu!! Nej de skulle aldrig gå!!
    Kan då ändå tillägga att jag gjort abort innan och inte har emot dem.. Men då ska de vara före v 12 och av "bra" anledning.. Anser inte könet vara en anledning alls.. Skaffar man barn är man beredd på att få antingen eller! Oavsett.. Men så tycker jag, som sagt!
    Fast det finns faktiskt bra orsaker till att göra abort pga könet också.
  • snorkan
    Plutteli skrev 2010-12-16 18:16:14 följande:
    Fast det finns faktiskt bra orsaker till att göra abort pga könet också.
    hur menar du då?
  • mamma till tre busungar
    snorkan skrev 2010-12-17 10:44:02 följande:
    hur menar du då?
    Jag tror man kan mena aborter pga könsbundna sjukdomar/syndrom t ex!
  • Plutteli
    snorkan skrev 2010-12-17 10:44:02 följande:
    hur menar du då?
    Precis som mamma till två barn skriver, det finns allvarliga sjukdomar/syndrom som är ärftliga och könsbundna.
    I min mans familj går det hjärtfel i släkten, det slår mot både flickfoster och pojkfoster, MEN det är både vanligare och allvarligare hos pojkfoster! Vi har av den orsaken kollat upp hjärtat på våra två barn extra noga på UL samt kollat könet just för att ta reda på om det är en tjej eller kille och därmed kunna kalkylera risken för ett allvarligare hjärtfel. Nu har vi fått en dotter och väntar en dotter till vilket gör att risken för fel är väldigt litet lyckligtvis.
    Nu är just det här hjärtfelet i sig ingen orsak till att vi skulle abortera ett pojkfoster per automatik, men jag kan förstå de som tex vet att om de väntar en son så är det mer än 50% risk att denne blir svårt sjuk väljer att istället göra abort.

Sen har vi även tyvärr vissa kulturella orsaker där jag kan anse det vara legitimt ur kvinnans synvinkel att få göra abort pga könet. I vissa kulturer är det ju så att det inom ett förhållande måste födas minst en son. Om då kvinnan har fött säg 5 flickor och mannen fortsätter att kräva att de ska skaffa fler barn för att få den där sonen, då kan jag förstå om hon vill göra abort om det är ytterligare en tjej, för att slippa föda barn på barn.
Svar på tråden Har vi inte rätt till abort tom v 12????