• Marnen

Vill vara engagerad men får inte..

Hur gör man när man som sambo efter två år ej får medverka i "bonus dotterns" uppvisningar, matcher etc, där även exet kan vara. Hur får man dottern att se det som normalt att jag och hennes pappa kan vara på samma ställe som hennes mamma. Vi kommer jätte bra överens när hon är hos oss och hon vill att vi gör saker tillsammans. Jag känner mig så utanför när jag och mina barn aldrig blir tillfrågad att vara med på saker hon gör som hennes pappa går på. Jag och mina barn ser det som naturligt att dom är med oss på allt.
    Är det fel att vilja få en förändring ?Jag tror hon känner att mamman inte vill ha oss där, är det rätt att mamman ska få styra? Jag vill ju inte heller att dottern ska må dåligt, men det här tär på min o sambons relation.
    Ena stunden känns det som jag bara är egoistisk samtidigt som jag kan bli arg på mamman som också är egoistisk som inte kan få dottern att känna att vi gärna får vara med. Hon ser ju upp till mina döttrar och skulle säkert vilja "visa upp sig " för dom. Gud vad det är svårt, jag är livrädd att hon ska utsättas för diskissioner som gör att hon kommer i ett läge där hon får dåligt samvete och kanske inte ens vill komma till oss.
    Kan någon ge nåt råd??

• Svar på tråden Vill vara engagerad men får inte..
  • u77

Jag förstår inte riktigt?
    Vill inte din sambo som har en dotter sen tidigare, att du följer med på uppvisningar för att hon inte vill att du och biopappan ska umgås?

Har pappan något emot dig? Eller har han sagt att han inte vill att du ska vara med?

• Marnen

Nä det är svårt att formulera sig..
    Nej pappan vill att vi ska vara med men dottern säger att hon inte vill. Vi vet ju att hon tycker om oss och att det förmodligen är för att hon känner nåt från mamman, vi vet inte om mamman säger nåt eller om det bara är en känsla hon har, pappan kan inte prata med mamman tydligen, det gör mig så besviken, ego som man är tycker man att han ska ställa upp för mig och ta tag i problemet. Sen kan jag tänka att man måste ju lyssna på barnet ,vill hon inte så får jag leva med det.. eller?

• u77

Prata med din sambo, du borde ju genomskåda henne om hon inte talar sanning? Om det nu är mamman som säger något till sin dotter menar jag.
     Är det din sambo som har tutat i dottern något så ifrågasätt varför, och tala om att du gärna vill känna dig delaktig.
    Eller så är biopappan en riktig fegis och ljuger för dig, han kanske har sagt något men vågar inte stå för det?

Är det nu barnet som inte vill, så får du nog leva med det.

• Marnen

Jag vet att min sambo vill som jag , men tror inte han törs konfrontera exet för att hon då kanske säger att då kommer inte jag. Det vill man ju inte utsätta lilltjejen för heller. Men hon måste ju ha sån ångest varje gång det är nåt, när hon vet att pappan vill att vi ska vara med och mamman vill inte.. Jag önskar bara att det skulle vara helt normalt att alla är där, att hon kan se att vi sitter på ett ställe och mamman på ett annat, och att hon kunde känna att alla vuxna var säkra i den situationen . Då blir ju hon också det..Ska jag prata med dottern och fråga hur hon känner? om hon gör det för sin mammas skull och om hon vet att det är så hon vill ha det, eller om hon bara tror att det är så . Bara för att det kanske var så från början...
    Nu känns det som att i vissa lägen ska det liksom inte låtsas om som om vi finns...
    Man måste bara prata av sig.. skönt med en utomståendes kommentarer. Det är första gången jag är in på den här sidan. Tack!

• u77

Ja prata med bonusen du, men räkna inte med att få ett ärligt svar. Barn är lojala sina föräldrar och håller dem om ryggen.

Lycka till!

• annanmamma

Det blir kanske lätt så att man söker förklaringen i biomamman, men problemet kommer kanske från flickan.
    Kan det vara så att flickan har svårt att acceptera skilsmässan? Det står inte, tror jag, hur länge hennes föräldra varit skilda. Men det kan kanske vara så att det är en sak att acceptera tillvaron hemma hos er respektive hemma hos mamman, och en helt annan sak att acceptera båda världarna satidigt, på samma plats.
    Du srkiver att "Nu känns det som om i vissa lägen det liksom inte låtsas om att vi finns", och det är kanske flickans strategi.
    Eller så kan det vara en tolkning som man kan använda för att prata med biomamman, så behöver ni inte prata om biomammans ev känslor elelr kritisera henne. Det blir kanske lättare att prata då.

• Zaria
    annanmamma skrev 2010-12-23 23:04:45 följande:
    Det blir kanske lätt så att man söker förklaringen i biomamman, men problemet kommer kanske från flickan.
    Kan det vara så att flickan har svårt att acceptera skilsmässan? Det står inte, tror jag, hur länge hennes föräldra varit skilda. Men det kan kanske vara så att det är en sak att acceptera tillvaron hemma hos er respektive hemma hos mamman, och en helt annan sak att acceptera båda världarna satidigt, på samma plats.
    Du srkiver att "Nu känns det som om i vissa lägen det liksom inte låtsas om att vi finns", och det är kanske flickans strategi.
    Eller så kan det vara en tolkning som man kan använda för att prata med biomamman, så behöver ni inte prata om biomammans ev känslor elelr kritisera henne. Det blir kanske lättare att prata då.
    Är lite inne på samma sak.

Dock skylls det alltid på biomamman i såna här frågor men det behöver inte alls vara så, det kan vara så att flickan tycker att separationen varit väldigt jobbig eller att hon själv hamnar i en "lojalitetskonfilkt" utan egentlig anledning.
Svar på tråden Vill vara engagerad men får inte..