• fridaas

Män på förlossningen?

Hur vanligt är det med män på förlossningen, alltså i form av läkare, bm osv?

Och om jag skriver i mitt förlossningsbrev att jag inte vill ha någon annan man än blivande pappan inne i sallen, kommer det att respekteras isf?!

• Svar på tråden Män på förlossningen?
  • JASS
    benedikten skrev 2010-12-16 13:55:11 följande:
    Ni som tycker det är jobbigt att visa sig naken på förlossningen inför män eller kvinnor tror ni inte att man fullständigt skiter i faktumet att man är naken när man ligger med krystvärkar. Det måste väl vara det minsta man bryr sig om, eller?
    Bajsa på sig under förlossningsarbetet är därimot något jag i så fall oroar mig för men även där tror jag man skiter i vilket.
    Det skiter man i det med!
  • Ingelill
    Ni som tycker det är jobbigt att visa sig naken på förlossningen inför män eller kvinnor tror ni inte att man fullständigt skiter i faktumet att man är naken när man ligger med krystvärkar. Det måste väl vara det minsta man bryr sig om, eller?
    Bajsa på sig under förlossningsarbetet är därimot något jag i så fall oroar mig för men även där tror jag man skiter i vilket.

Eftersom att jag har fött två barn så vet jag att jag bryr mig om det finns manlig personal i rummet!

Undrar hur den här disskusionen hade sett ut om det var en kvinna som pga sin religion inte får visa sig för andra än sin egen man hade startat tråden??
  • Fuffens
    Hoppetossan 79 skrev 2010-12-14 16:30:00 följande:
    De bästa gyn jag varit hos har varit kvinnor! Ingen av de manliga jag träffat har visat någon respekt för att jag upplever det så jobbigt utan istället tydligt visat sitt ointresse för mig som patient så fort de insett att jag inte vill låta dem gräva i mitt underliv!
    Fast det är väl en gynekologs jobb att "gräva" i ditt underliv. Om du inte vill att de undersöker dig så kanske det inte är så konstigt att de blir ointresserade. Vad ska de göra istället?
  • Fuffens
    Ingelill skrev 2010-12-16 14:42:42 följande:
    Undrar hur den här disskusionen hade sett ut om det var en kvinna som pga sin religion inte får visa sig för andra än sin egen man hade startat tråden??
    Jag har bott i ett muslimsk land och kan tala om att det bara arbetade manliga läkare på förlossningen där. Det var aldrig inte ett problem.
  • Fru U

Jag kan säga att man skiter inte i vem som pillar på en, ens om man är sövd.

Ts, självklart kan du önska detta men om något händer så kommer de att ge dig vård utan att ta hänsyn till ditt önskemål. För annars gör de fel

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • nenababe
    5by5 skrev 2010-12-16 10:40:00 följande:
    jag tycker bara att det är synd att bara för att en man har gjort en helt fruktansvärd sak så kan man inte lita på andra män. de flesta män skulle väl aldrig komma på tanken att förgripa sig på en kvinna!

jag kan förstå att man har svårt att lita på män efter en sån sak men då kanske man ska arbeta mer med det i stället för att gå runt och vara rädd!
    Vilka kloka ord. Om man ändå tänkt på det när man började gå i terapi för 7½ år sen! Obestämd
    (¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan maj -11ღ ¸.?°´¯)
  • nenababe
    Alla tre gången har jag brytt mig. Men vi är alla olika, så de är klart att de finns de som inte bryr sig.
    (¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan maj -11ღ ¸.?°´¯)
  • Ingelill
    Fuffens skrev 2010-12-16 15:03:31 följande:
    Jag har bott i ett muslimsk land och kan tala om att det bara arbetade manliga läkare på förlossningen där. Det var aldrig inte ett problem.
    Jag var nog otydlig i mitt inlägg för det var inte det jag var ute efter mer att jag är ganska övertygad om att det skulle visas en annan medkänsla för en kvinna som av religösa skäl inte vill visa sin kropp (oavsett kroppsdel) för en manlige läkaren.
  • Kazeer

När mitt första barn föddes, var det en manlig läkare som gjorde det sista igångsättningsförsöket (gel på livmodertappen). Samma läkare var även med i slutet av förlossningen och hjälpte sonen ut med sugklocka. Då var även en manlig läkare från neonatal i förlossningsrummet. Sedan har jag för mig att det var en manlig narkosläkare (?) som lade spinalbedövningen, när jag kom upp till OP för att moderkakan skulle tas ut.

När mitt andra barn föddes, var det en manlig läkare som gjorde vändningsförsöken och sedan beslutade att det skulle bli snitt. Narkosläkaren (?) som lade ryggbedövningen var också manlig. Sedan kan det ha funnits fler manlig personal i OP-rummet men det har jag dålig koll på, eftersom där var så fruktansvärt mycket folk.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • phoennah

Bara läst TS.

Jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag inte ville ha några män. Givetvis var en manlig sköterska den första jag fick träffa (tror inte någon hunnit läsa mitt brev än). Så jag sade att han säkert är jätteduktig och trevlig men att jag inte ville ha någon man med på min förlossning. Han sade att han skulle kolla om det fanns någon kvinna tillgänglig, och det gjorde det. Så min vilja respekterades (men ärligt talat hade det kunnat vara 150 män i salen under krystfasen utan att jag hade märkt ett skit haha). Födde i Stockholm.

• Mrs Smith

Har faktiskt bättre erfarenhet av manliga gyn när jag tänker efter. Tycker dock att situationen - att vara den enda personen i rummet utan normala kläder dvs klädd kalle anka-style känns heeelt sjuk... kan inte riktigt acceptera det Usch! Men men, vad ska man göra?

Eftersom du har dina skäl och känner så starkt inför detta så känns det som om sjukhuset skulle acceptera din vilja så långt det går.

Lite OT, men det enda jag INTE vill ha är en flummig barnmorska/läkare, sen må det vara en man eller kvinna - spelar ingen roll. När jag var hemma i nu i jul och ute med mamma på stan träffade vi på en bekant till mamma som är barnmorska. Flummigare människa får man leta efter, hon förstod knappt vad man sa till henne. Enligt mamma är hon väldigt populär - jag hade sprungit därifrån kan jag säga...

• fridaas

Vi har varit på aurora-samtal nu och hon skrev in i journalen att de ska undvika män i största möjliga mån, likaså sa hon att jag ska skriva det i mitt förlossningsbrev.
    Skulle det behövas att en manlig läkare blandas in kommer de berätta det i god tid, inte ta några beslut över huvudet på mig, undersökningar kommer berättas om en stund innan och om jag inte känner mig redo då kommer de vänta lite tills jag har hunnit vänja mig vid tanken, samtidigt som det alltid kommer finnas med kvinliga BM så fort det är en manlig läkare i närheten, om det skulle behövas.

• Lambi87

Jag var så uppe i och inne i min förlossnig så jag brydde mig inte om ifall de var en kvinna eller man där inne.
    Jag brydde mig faktiskt inte om något annat än att föda barn.

Svar på tråden Män på förlossningen?