• Anonym (vill sova)

8½ mån, hur vänjer jag av med nattmålet?

Dottern på 8½ mån har ätit en gång på natten sedan dag ett... Hon har sovit hela natten kanske 10 ggr sammanlagt och vi vill nu att det ska vara slut på nattmålen... Hon har gått upp fint i vikt och ligger mitt på kurvan... Hur gör vi??

• Svar på tråden 8½ mån, hur vänjer jag av med nattmålet?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om din dotter äter regelbundet under dagen och följer sin tillväxtkurva, kan du/ni hjälpa henne att sova över nattmålet.

Det gör man enklast genom att först och främst ha en väl inarbetad läggningsrutin. Därpå rekommenderar jag att ta "tag" i nattmålet.
    När hon vaknar till; försök först vänta ut henne, men nöjer hon sig inte (förmodligen inte ;), så tycker jag att ni kan ta upp henne och sitt med henne i famnen (gå inte omkring). När hon lugnat sig lägger ni ned henne i sängen igen, innan hon somnat. För hennes trygghets skull är det bra att hon somnar där hon kommer vakna, annars kan hon bli orolig och signalerar om er uppmärksamhet igen när hon vaknar till.
    Det kan vara bra om ni båda är vana att lägga henne, då accepterar hon lättare att både du och pappa kommer in på natten. På så vis kan ni turas om att ta varannan natt eller liknande. Som småbarnsförälder känner man ofta att man ligger "back" med sömnen. Det gäller båda!

Planera tillsammans med pappan när det passar att ni tar tag i detta. Ni behövs båda två, det kan vara slitsamt, även om det faktiskt går ganska fort när man väl bestämt sig. Normalt brukar det inte dröja längre än en fyra dagar till en vecka. Då gäller det dock att ni varit konsekventa och inte "gett efter" en natt. 

Lycka till!

MVH Christine

• Anonym (vill sova)

Tack så mycket för ditt svar. Vi har en väl inarbetad rutin tycker jag.... Vi drar ner på tempot vid 18, på med pyjamasen, leker lite lugnt, välling och sen ner i sängen vid 19... Det här fungerar jättebra, hon somnar 9 av 10 ggr själv utan vaggning eller nån annan "hjälp" av oss!

Men på natten blir hon näst intill hysterisk om vi inte plockar upp henne, hon ställer sig upp och skakar i sängen och gråter tills vi tar upp henne... Men då ska vi börja i helgen, då sambon får semester, så vi båda är med på det här och gör det tillsammans.

4- en vecka, det ska jag påminna mig själv om nätterna när hon blir ledsen! =)

En till fråga angående BOEL-testet... Vi har fortfarande inte fått nån tid till testet, ska det inte ske mellan 7-9 mån? Borde jag höra av mig till dem?

• BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man idag inte utför BOEL-testet längre, sedan man infört det maskinella OAE-testet på nyfödda. Möjligen kan det finnas några rutinerade och duktiga BVC-sköterskor ute i landet, som fortsatt genomför detta. I så fall skall det mycket riktigt göras mellan 7-9 månaders ålder.

Vid 8 m besöket på BVC är dock sköterskan observant på barnets förmåga att samverka och ge kontakt, vilket (bl a) ger viss information om att barnet hör. Förutom det frågar man naturligtvis föräldrarna om de upplever att barnet hör. 

Hur som helst har ni inte fått tid för "vanligt" 8- besök så tycker jag absolut att du skall boka en tid.

Lycka till med sömnen!

MVH Christine

Svar på tråden 8½ mån, hur vänjer jag av med nattmålet?