• Anonym

Jag har efter 1 månad fortfarande inte fått nummret!!.

Min dotter blev lvuad för en månad sedan.. Gick till socialen för att få veta varför- de tog mig till akutpsyk och skrev in mig och sa att jag var självmordsbenägen. Jag var lugn hela mötet och sa inget som kunde uppfattas så!

Hon fick åka till sin morfar, eller ja... den som kallar sig för min pappa som jag inte pratar med alls. Min dotter känner inte honom, hon är bara 13 månader gammal!

Jag fick skriva på papper för att hon skulle få familjehem för att inte förlora vårdnaden, nu är hon 13 mil ifrån mig, jag har ingen bil, inga pengar till buss, och ingen som kan skjutsa mig. och Socialen har fortfarande varken gett mig namn, adress, eller nummer så jag kan nå de som har min dotter.

Är inte detta grov tjänstefel?
    det finns ingen sorts besöksförbud eller så.

• Svar på tråden Jag har efter 1 månad fortfarande inte fått nummret!!.
  • gladare

Men om inte du kan få familjehemmets kontakt uppgifter, kan du inte fråga soc om de kan ge ditt nr så du kan prata med dem lite el om du kan komma upp på soc o de ringer så du får prata med familjehemmet när de lyssnar? En ide bara

• Den allsmäktige

Tråden! Har en iphone och man kan inte välja att följa trådar utan man måste skriva i dem

• Hannah74

Din mamma. Jag brukar skicka ett tomt jag. :)

• Den allsmäktige

Ja, det har jag också gjort ibland :P

• Bulldozer
    gladare skrev 2011-01-07 06:56:14 följande:
    Men om inte du kan få familjehemmets kontakt uppgifter, kan du inte fråga soc om de kan ge ditt nr så du kan prata med dem lite el om du kan komma upp på soc o de ringer så du får prata med familjehemmet när de lyssnar? En ide bara
    Den kontakten emellan är det ju Soc som beslutar om, så det är något som Soc i så fall förmedlar.
    Familjehemmet had definitivt inte den rätten eller befogenheten att bestämma hur ofta eller hurvida barnet ska höras/inte höras med bio familjen.
    Familjehemmet har Soc som sina chefer och får inte ta beslut eller ändra beslut på eget bevåg!
    Så antingen så är det meningen att det inte ska vara någon kontakt alls nu enligt Soc och därför inte blir av eller så är det en Soc Sekreterare som absolut inte sköter sitt jobb!
    Normalt sätt så både träffar man familjehemmet och man får tnr så man kan ringa. Ibland är det fria samtal precis när man vill och ibland är det begränsat och det ibland så pass så det ska vara samtal bestämda dagar och tider och ibland inte alls.
    Finns så många olika varianter beroende på vad som hänt och vad barnet mår bäst av i slutändan!
    Så att ta kontakt med soc är ett måste angående deet här om man vill ha ett svar som gäller.
    Lycka Till
  • gladare

Ja bulldozer jag är väl medveten om det då jag är en sånn chef du talar om. Men ts kan föreslå o en sådan sqak till sin socsek en ide liksom el får man inte ge ideer i den här tråden?

• Anonym

Jag håller på med en anmälan mot socialen just nu, pratat med en annan socsek som inte har mitt ärende, hon vet inte ens vem jag är, hon säger att det är rättsövergrepp. jag har aldrig fått eller blivit erbjuden ett ombud.

jag har äntligen fått numret nu, men inte av soc utan jag fick hitta det på internet, familjehemmet hade inte ens fått MITT nummer! vem skulle de ha ringt ifall något hade hänt med mitt barn?!

Jag har ALDRIG slagit mitt barn, jag har inte tagit hem olika personer hela tiden osv, jag har aldrig druckit i närheten av henne, jag har aldrig misskött henne, det enda som finns är blöjeksem för att hennes pappa inte bytte blöja på ett helt dygn (!!) .

Nej han har inte gjort anmälan, alltså hennes pappa, för han vet att han inte kan ta hand om henne då han är narkoman. Men min dotter kan inte bli lvuad för det då jag har ensamvårdnad och är boendeförälder.

Allt är bara fel just nu, allt som socialen gör är FEL.

• Hannah74

men om hennes pappa inte bytte blöja på ett dygn och är narkoman. vart var du då? Om du har ensam vårdnad och är boendeförälder?

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503 Länk i pres
  • Bulldozer
    gladare skrev 2011-01-07 11:17:03 följande:
    Ja bulldozer jag är väl medveten om det då jag är en sånn chef du talar om. Men ts kan föreslå o en sådan sqak till sin socsek en ide liksom el får man inte ge ideer i den här tråden?
    Oj,vad du reagerade!
    Och visst har du rätt vare sig DU är en "sån chef" alltså i det här fallet antar jag att du jobbar på Familjehems enheten då det är dom som är Familjehemmens chefer om man nu ska komma in på det!
    Det jag skrev va en tanke precis som du själv hade en tanke....
    Och NEJ det är inte upp till föräldern och behöva kämpa för att få ett tnr till familjen där ens barn vistas! Det är ALLTID Soc Sekreterarens jobb, finns det resktriktioner runt det så ska föräldern ALLTID bli informerad om det vare sig dom är dom värsta föräldrarna som finns eller att ett fel har begåtts.Föräldern har alltid rätt att få veta hur det ligger till och vad som gäller! Det ska komma från Soc i samband placeringen, omhändertagandet,ingreppet eller i samband med vårdplanen!
    Så är det!
    Det ligger på Soc att förmedla en sånm kontakt, det ligger på Soc att informera! INTE familjehemmet och faktiskt INTE heller bio föräldern!
    Så jag hade en tanke runt det och precis som du föreslog....
    Inget annat alls, hade själv inget intresse av att gå in på vad min egna roll rent yrkesmässigt är för att det spelar som jag ser det ingen roll!
  • Anonym
    Hannah74 skrev 2011-01-07 15:07:40 följande:
    men om hennes pappa inte bytte blöja på ett dygn och är narkoman. vart var du då? Om du har ensam vårdnad och är boendeförälder?
    Han hade henne ett dygn innan jag visste om vad han höll på med. när han hade henne sen så var det vid övervakade umgängen på familjerätten.
  • Anonym (LVU-Hjälp?)

undrar hur det går för dig samt om du behöver hjälp?
    Rent krasst utifrån den kortfattade info du givit så har ett fel skapat nästa och nästa osv och det går ibland prestige i denna typ av ärenden.
    Precis som Bulldozer beskriver så har Soc en väldig massa skyldigheter mot dig som biologisk förälder och det ansvaret kan de aldrig frigöra sig ifrån dock "glömma" alternativt ha "goda ursäkter" för varför de avvaktar att ge dig informationen.
    Hoppas du fått ett ombud och om inte får du gärna mejla mig på [email protected] . Om inget förordnat ombud finns med motiveringen att det är en frivillig placering och INTE lvu (vilket ofta är fallet i ärenden av denna typ) så har jag en hel del information att ge dig.

Svar på tråden Jag har efter 1 månad fortfarande inte fått nummret!!.