• vampyria2

Är det okej att önska sig ett vist kön?

Kan ni förstå att visa önskar sig just en dotter eller en son, är det okej enligt er eller ska man vara glad över att överhuvudtaget kunna få barn?

Frågan är alltså "är det okej att önska sig ett visst kön på sitt ofödda barn?" 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att önska sig ett vist kön?
  • jeeri74

Håller med de övriga, det är okej att önska sig ett kön, och sen ändå vara glad över vad det blir.

• Familytime

Tror det är farligt att önska sig. Min en som jag känner önskade sig en flicka så mycket att hon på riktigt blev förbannad när det kom ut en pojk. Hon kunde inte ta till sig honom och gick in i förlossningsdepression... Det dröjde flera år innan hon kunde ha en bra relation till honom. Pappan fick istället ta över och hade bättre relation till honom än mamman. Först när de gick isär blev mamman tvungen att skapa bättre relation till sin son. Jag vet inte om relationen är då bra egentligen, hon ringer pappan än idag för att hon "inte klarar av honom".

Så nej, jag hade passat mig från att önska. I min värld skulle jag aldrig önska, att ha en fullbordad graviditet är en välsignelse bara det!

• XieXie

Klart man kan tänka att det vore kul med en tjej ifall man har en eller två killar innan men om man inte helhjärtat vill ha en pojke (eller flicka om det är den omvända situationen) till tycker jag inte man ska skaffa fler barn. Barn ska vara önskade och efterlängtade, oavsett kön.

• Tujan

Klartt det är ok att önska ett viist kön på sitt barn, men man ska vara OERHÖRT tacksam för att man kan få barn och att det är friskt och överlever!!!

• mupparsmupp

ja,så länge man inte överdriver och typ gör abort,blir besviken eller liknande om det är "fel" kön.

jag hoppades på en flicka,men ut kom en pojke och lika glad var jag för det :)

Bebis 9 maj 2010
  • Manchester

Ja, så länge det handlar om en önskan man hyser inom sig. Går man däremot runt och berättar för alla och envar att det vore sååå mycket mysigare med en liten tjej så är det inte OK. Tänk om man får en pojke och så råkar någon i omgivningen avslöja vad man önskat?

• Jockehehe

Jag önskar mig en dotter, får jag en kille så vill jag inte mer. Klart det är okej att önska

• Heffa

Ja. Jag har en son och önskar få en till då jag har svårt att se mig som en flickmamma. Men, blir det en flicka får jag ställa om till att vara även en flickmamma och skulle älska henne lika mycket.

Over and out
  • Jockehehe

I och med att jag lever efter "förälder är ingenting man är, det är någonting man bli" så skulle byteshandel kunna införas, jag får din dotter och du min son. Eller jag får två av dina defekta som skelar mot en av mina. Alla skulle vara nöjda.

Mina 105 söner mot dina 89 döttrar. Inspekteras på plats, endast snabb affär.

Stena line färja med 480 hytter, två barn i varje. 14 lekrum och flera enorma kök mot dina 19 fruar, 194 kameler, två bilar och en flygplats.

Hej hur mycket corn flakes får jag för en unge med tandställning?

Där kan vi snacka om önska sig

• Rulltulta

Jag vill att mitt första barn blir en tjej och sen vill jag ha en kille och sen en tjej till men de e ju vad jag tycker.

Önska får man ju alltid göra men i slut ändan spelar det ju ingen roll alls

• Insatt

Ja det är ok! Jag vill väldigt gärna ha döttrar, men det kommer såklart inte spela någon roll om det skulle komma ut en pojke.

Familytime skrev 2010-12-15 08:48:14 följande:
    Tror det är farligt att önska sig. Min en som jag känner önskade sig en flicka så mycket att hon på riktigt blev förbannad när det kom ut en pojk. Hon kunde inte ta till sig honom och gick in i förlossningsdepression... Det dröjde flera år innan hon kunde ha en bra relation till honom. Pappan fick istället ta över och hade bättre relation till honom än mamman. Först när de gick isär blev mamman tvungen att skapa bättre relation till sin son. Jag vet inte om relationen är då bra egentligen, hon ringer pappan än idag för att hon "inte klarar av honom".

Så nej, jag hade passat mig från att önska. I min värld skulle jag aldrig önska, att ha en fullbordad graviditet är en välsignelse bara det!
    Men det fattar vem som helst att hon antagligen inte var helt normal!
  • Pleco
    Manchester skrev 2010-12-15 14:20:06 följande:
    Ja, så länge det handlar om en önskan man hyser inom sig. Går man däremot runt och berättar för alla och envar att det vore sååå mycket mysigare med en liten tjej så är det inte OK. Tänk om man får en pojke och så råkar någon i omgivningen avslöja vad man önskat?
    Jag talar om för alla som frågar att jag helst vill ha en pojke, vad spelar det för roll? Min pappa har berättat att han ville att jag skulle bli en pojke eftersom han hade så många kärringar i familjen redan och inte har jag tagit skada av det.

Ja, det är ok att önska sig ett visst kön. Det är skillnad på att önska och att välja, som man tydligen kan göra i dag, vilket är helt vansinningt.
  • Filoso Fisken

Ja, självklart är det okej att önska. (Tycker t.o.m. jag som är genusmedveten, hehe!)
    MEN det är skillnad på att önska och att verkligen bli djuuupt besviken och "missnöjd" på att barnet inte blev det kön man ville. Då kan jag tycka att det går till överdrivt. För det är ju ändå ett BARN man valt att skaffa och då får man vara beredd på att få antingen en flicka eller pojke. Så är det bara.

Jag, som vill ha tre barn, hoppas på två flickor och en pojke. Men det är mest för att jag är så sjukt dålig på pojknamn! Men egentligen spelar det ingen roll... tre flickor, tre pojkar - allt är lika välkommet!

• Göteborgsmamman75

Det är väl klart det är helt ok att önska kön. Vem har inte gjort det liksom

Ena sekunden önskade jag jättegärna en pojk och andra sekunden vill jag ha en tjej, det svänngde hela tiden under mina graviditeter. Jag fick en av varje.

Det har inget att göra med hur man tar vad det blir, för det är just det barnet som föds, som man inser är det man väntade på och önskade fast man inte visste om det innan.

• sokie

alltid önskat mig en liten flicka, med söta rosa klänningar, som blir en underbar tjej som man kan fika med o allt det där....men så kom tre killar, kanske inte just nu men vem vet kanske kommer det en rosa klänning på ngn av dom:)) skämt åsido klart jag älskar alla mina killar men jag sörjde den drömmen som inte blev av...så jag får vänta o hoppas att det blir fina fika killar som vill shoppa, o kolla inredning eller fina svärdöttrar, o dottern man inte fick är just det...en dröm för jag kan banne mig ge mig på att hade jag fått en så hade hon totalvägrat rosa klänningar o lirat elgitarr..:)) men drömma får man ju.

• Jockehehe

Min mamma blev gravid när jag och min bror var runt 15 år gamla. Jag önskade verkligen att det blev en tjej så hon kunde göra allt det där, fika, lyssna på tjatet, gå i affärer, bestämma färg på gardiner. Nu har jag istället hittat en tjejkompis (inte flickvän) som jag tänkte skulle lösa det där istället för mig.

Svar på tråden Är det okej att önska sig ett vist kön?