• två lingon och ett blåbär

Erfarenheter av Freinetskolor?

Vi är inte helt nöjda med den skola som dottern går i idag. Vi har under en längre tid letat efter alternativ för ett ev skolbyte. Vi vill inte byta från något för att det är dåligt utan vi vill byta till något för att det är bättre och därför tar det lite tid.
    Har tittat på lite olika pedagogiker och hittat Freinet som ev kan passa dottern, vet inte så mycket mer en det som beskrivs på freinet.se och skulle gärna vilja ha synpunkter av er med erfarenhet av frienetskolor. Både positiva och negativa erfarenheter motages tacksamt! 

• Svar på tråden Erfarenheter av Freinetskolor?
  • Punkster

Så vitt jag vet, men jag kan mycket väl ha fel, så finns det inga uttalde freinet-skolor på samma sätt som det finns waldorf eller montessori-skolor. Det är antagligen så att man låter sig influeras lite av det hela, men inte på ett så uttalat sätt. Så brukar det vara med de flesta pedagogiska inriktningar.

Vart bor ni? Börja med att ringa runt till de skolor ni är intresserade av och fråga om pedagogisk inrikting om det inte framgår tydligt.

• Tangent

Dety finns en Freinetskola i Göteborg som heter Bild och Form, men jag vet inget om den.

• två lingon och ett blåbär

Jag har tittat på Freinetskolan i gbg (det är där vi bor) och det ser ju bra ut på deras hemsida.  Skulle gärna vilja höra lite åsikter från folk som har eller har haft sina barn där.

• Aulielva

Jag har varit på praktik på Freinetskolan i Norrtälje och även pratat med de som har haft barn där. Mitt intryck är att den skolan var otroligt bra, men det är ett tag sen jag var där, så jag kan tyvärr inte utdypa det mer. Det var jättelånga väntlistor till den skolan och de föräldrar jag träffade var mycket nöjda.

Svar på tråden Erfarenheter av Freinetskolor?