• marie caroline

Känns som om min dotter är sen med allt

Min underbara lilla tjej är nu åtta månader gammal. Efter senaste besökets hos BVC känner jag mig väldigt stressad. Tillsammans gick vi igenom en lista över olika utvecklingsmoment, tex krypa, ställa sig upp mot stöd, tänder mm. Inget av dessa saker gör min dotter ännu. Hon tar sig visserligen fram över golvet men då rullandes. BVC-sköterskans kommentar var; "så hon gör inget av detta ännu, lite sen rakt över med andra ord".  Har inte kännt någon stress för min dotters utveckling innan, utan mer känt att det kommer när det kommer. Nu däremot är jag väldigt orolig. Är hon väldigt sen? Finns det något som jag kan göra för att hjälpa henne med utvecklingen?

• Svar på tråden Känns som om min dotter är sen med allt
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag har svårt att tro att din dotter skulle vara sen "rakt över".
    Min erfarenhet är att långt ifrån alla 8-månaders kryper fram över golvet. Snarare rullar eller ålar de sig fram, precis sin dotter gör. Däremot sitter de normalt i den åldern, vissa hjälpligt, och från att sitta brukar de flesta barn lägga sig framåt, för att sedan komma på hur man kryper. Även om vissa barn hoppar över att krypa och ålar eller stjärthasar sig fram istället.

För att stimulera barnet till att krypa bör man låta det vara mycket på golvet, gärna på en filt med leksaker. Sitt med henne och flytta leksaker längre och längre ifrån henne, på så vis blir hon "triggad" att ta sig dit för att få tag i leksaken. Generellt är det på golvet hon lär sig sitta, krypa, resa sig och gå. Med andra ord; låt henne vara där så mycket som möjligt!

När barnen sitter stadigt brukar de även sträcka sig efter mamma och pappa när de kommer. Så småningom tar de även tag i er, när ni står bredvid, och reser sig mot er (d v s reser sig med stöd). 

Vad gäller tänder kan det dröja ända till efter året innan första tanden visar sig. Har ingen kommit när barnet närmar sig 18 månader, tycker jag att man kan kontakta tandvården för kontroll. Rutinerna för det kan se olika ut för var man bor, fråga tandvården.

Vid tio-månaders kontrollen på BVC, som normalt sker med en läkare, brukar man följa upp barnets motoriska utveckling bl a. Då får du förmodligen en mer konkret bild av hur det ser ut. Men som sagt, jag har svårt att tro att din dotter är "sen", då man inte reagerat tidigare på hennes utveckling. 

Hoppas att du känner dig mindre stressad!

MVH Christine

Svar på tråden Känns som om min dotter är sen med allt