• mirre67

Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..

Alltså, idag höll jag på att få ett spel när jag följde sonen till skolan. En skåpbil svängde in på skolgården och då får jag se att det är en klasskompis till sonen och hans föräldrar och syskon som sitter i den. Inget av barnen satt i någon form av stol eller kudde och hade heller inte bälte på sig. Mamman höll det yngsta barnet i famnen, bebisen är bara drygt en vecka gammal, mellanbarnet är 1½ år och sonens klasskompis är 6 år. När de hoppade ur bilen frågade jag mamman hur de vågar åka så här med barnen, helt löst. Då svarar hon att det är ingen fara, vi kör så försiktigt..man tar sig ju för pannan..hon talade glatt vidare om för mig att så här sitter de alltid och det går såå bra! HERREGUD, fattar de inte att det är livsfarligt?! Jag är inte den som är så jättenojig som en del här tycks vara som låter sina barn sitta bakåtvända i bilen till de är upp emot 5-6 år sådär, men det här tycker jag slår alla rekord! Nu vet jag inte hur jag ska göra, mest av allt känner jag för att anmäla dem, så de får sig en rejäl tankeställare. Men jag vet inte, det känns som jag lägger mig i också på något sätt. Men om det händer barnen något kommer jag väl aldrig att förlåta mig själv för att jag inte anmälde föräldrarna. Hur tycker ni andra, vad skulle ni gjort??

• Svar på tråden Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..
  • lightfish

Vissa är inte menade att ha ansvar för någon annan än sig själv! Hur i helvete kan man vara så puckad att man inte bältar barn i lämplig bilstol/kudde? Kräks

• Hanniz82

Jag kan lova dig att i den staden där jag bor skulle dom inte åka runt och prata med föräldrar om hur dom har sina barn i bilen. Men om det du säger är sant är det ju jättebra! Då krävs det ju ingen anmälan utan polisen kan åka dit och prata med dom istället i lugn och ro. Jag menar inte att man ska ignorera såna här saker, men det behöver inte alltid vara så drastiskt att man slänger in polisanmälningar till höger och vänster.

• versus
    Hanniz82 skrev 2010-12-16 15:28:47 följande:
    Jag kan lova dig att i den staden där jag bor skulle dom inte åka runt och prata med föräldrar om hur dom har sina barn i bilen. Men om det du säger är sant är det ju jättebra! Då krävs det ju ingen anmälan utan polisen kan åka dit och prata med dom istället i lugn och ro. Jag menar inte att man ska ignorera såna här saker, men det behöver inte alltid vara så drastiskt att man slänger in polisanmälningar till höger och vänster.
    Det blir djävulskt drastiskt att skrapa upp barnen efter att de åkt ut genom vindrutan vid en krock. Jag kan inte tycka att det är drastiskt för fem öre att underrätta polisen om detta. Sedan vet jag inte ens om det går att anmäla-vad skullebrottet bli? Framkallande av fara för annan...brottet resulterar i en fet ordningsbot och det svider ekonomiskt.

Tycker du inte ser allvaret i saken-även i låga hastigheter som 30 km/h skadas man som obältad. Skulle de aga sina barn tror jag inte du skulle vara så tvehågsen i att anmäla?
  • Hanniz82

Jag vet precis vad som händer när man inte har bälte i bilen, är yrkeschaufför och har de flesta bokstäverna man kan ha på körkortet. Ni anstränger er verkligen att missförstå vad jag menar, ni får tro att jag inte bryr mig om barn eller att jag har onödiga åsikter, det bryr jag mig faktiskt inte om.

• norgesessan

Kmp, redan gjort, gav dom namnet på förskolan, och en tid, men dom svarade att dom bara kollar när dom gör vanliga bälteskontroller.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • versus
    Hanniz82 skrev 2010-12-16 15:51:25 följande:
    Jag vet precis vad som händer när man inte har bälte i bilen, är yrkeschaufför och har de flesta bokstäverna man kan ha på körkortet. Ni anstränger er verkligen att missförstå vad jag menar, ni får tro att jag inte bryr mig om barn eller att jag har onödiga åsikter, det bryr jag mig faktiskt inte om.
    Som jag brukar säga till mina barn så får man tycka olika.

Jag har svårt att förstå vad du ser som onödigt/drastiskt i att just underrätta polisen. Jag tolkar den delen i det du skriver som att det TS sett inte skulle vara allvarligt nog att anmäla. Men du kanske har andra anledningar till varför man inte ska anmälan än att det inte är så "farligt". Jag hittar inte logiken i det du skriver...så det kanske är en missuppfattning.

Men i min logik så är det alltid rätt att underrätta myndigheter då man ser att barn utsätts för fara. Det är bättre att det görs en gång för mycket än engång för lite i min värld.
  • versus
    norgesessan skrev 2010-12-16 15:56:05 följande:
    Kmp, redan gjort, gav dom namnet på förskolan, och en tid, men dom svarade att dom bara kollar när dom gör vanliga bälteskontroller.
    I vilken stad? Om jag får vara nyfiken

Låter som en fyrkantig polis som inte vill jobba offensivt...
  • kmp
    norgesessan skrev 2010-12-16 15:56:05 följande:
    Tycker det är slött av polisen!
    De har alla möjligheter att bara åka förbi en morgon, så j-a mycket kan de inte ha att göra varje morgon!

Men de kanske hellre vill vänta så de får en ordentlig trafikolycka att befatta sig med....
    Man undrar hur de prioriterar...
    Skall inte polisen jobba med att förebygga brott?
  • norgesessan

Kmp, har bott här i 8 år, har ALDRIG stannats av polisen...Har inget körkort, så det är när vi åker hela familjen, men endå.Maken har stött på kontroller då och då med firmabilen, men inget med vår bil...

Så vad dom gör fattar jag inte.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Cecci78

jag har underrättat polisen om ett barn som åkte helt obältat i knät på vuxen, alltså inte anmält men de pratade nog med familjen för nu har de en bilstol

• Ulf Harrys Farsa

Sjukt gammal tråd men..

Idag såg jag en bil med hjärndöda föräldrar, 3 ungar studsade runt i baksätet helt obältade, sånna föräldrar skall få sina barn fråntagna och bli steriliserade så dom inte kan skaffa fler.

Svar på tråden Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..