• Kalinka

Vad göra vid bakslag efter någon månad?

Vår dotter, 2 år och snart 9 månader, bestämde sig själv för 1,5 månad för att sluta med blöjor. Först på dagen, och efter någon vecka på natten. Första 4 veckorna gick det helt klockrent. Några olyckor till en början, men i stort sett utan problem. Hon har inte kissat i utekläderna en enda gång, och det går suveränt att gå på tex stan med henne. Hon säger till i god tid så att man kan leta rätt på en toalett.

Problemet har uppstått de senaste 4-5 dagarna. Hon kissar i byxorna 2-3 ggr/dag, och ALLTID när hon är inomhus på dagis eller hemma, och har lätt att komma till toalett. Hon har inte kissat i utekläderna på dagis en enda gång under de här dagarna.

Hur ska vi tolka det här? Normalt bakslag? Tecken på något annat. Jag är gravid, trött och lite lättirriterad pga tröttheten. Det är lätt att känna att det beror på det.

Vad ska vi göra? Maken och jag är överens om att INTE gå tillbaka till blöja. Hon kan ju hålla sig, det är inte det som är problemet. Det känns som att knäcka hennes självförtroende totalt att gå tillbaka till blöja. Ska vi bara fortsätta att tvätta kläder och tänka att det går över? Eller finns det något annat man kan göra?

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Svar på tråden Vad göra vid bakslag efter någon månad?
  • Flickan och kråkan

Hej!

Min äldsta var precis som din. Han bestämde sig plötsligt en dag att det var slut med blöja utan att vi tränat alls. Han var då 2 år + 9 månader. Han hade en stor olycka uteomhus andra dagen annars i stort sett inget. Två små inne (också första dagarna). Vi har dock haft nattblöja kvar och det behövs för vår del ännu. Det var i mitten av september.

Allt gick jättebra tills för cirka 2 veckor sedan. Plötsligt kissade han en dag på sig när vi var hemma och han började framför allt att tokspringa och måsta kissa hela tiden.....och nästan varje gång kom det lite i kalsongerna....inte så att han kissade ner sig eller så men så att det blev lite blött. Det kändes som om han "glömt" hur man höll sig. Spring på toaletten varje timme, ibland oftare och ofta kalsongbyte för att det kommit ett par droppar eller lite mer. 2 gpnger till har han kissat på sig ordentligt när vi inte han till toalett. Det var utomhus när vi var på väg hem och han kissat nyligen innan.

Vi har diabets i släkten så vi började givetvis noja över det....men han började inte dricka mycket eller så. Nu de senaste dagarna har det peppar peppar börjat återgå till det "normala" igen. Han kan gå 2-3 timmar och kanske ett kalsonbyte under en dag istället för 10. När jag läst lite så verkar det vara lite småvanligt just runt 3-årsåldern. Vi hoppas att det vänt tillbaka nu. Kändes lite märkligt när han varit torr i nästan 3 månader och så plötsligt oavbrutet spring och inte kunna hålla tätt.

Vet inte vad det har berott på. Han kan ju hålla sig, gjorde det förut och gör det nu plötsligt igen. Inget annat i hans situation har förändrats. Fortfarande hemma med mig och lillebror och det är generellt väldigt lugnt här hemma.

• vittra

Frösöblomster, min tanke är direkt att det var en utvecklingsfas. Det är vad vi märkt på dottern och hon blir ju än idag knasig med kissandet så fort det händer något i utvecklingen. Just det här att det kommer några droppar, nästan varje gång! Så kan det vara i någon vecka, och sen vips är det som vanligt igen. Förutom kissandet så har vår tjej även maten som är känsligt vid utvecklingsfaser, och givetvis sömnen som blir helt upp och ned. Endera sover hon massor, eller så sover hon knappt nåt alls osv. Det är ett väldigt tydligt samband hos oss och ofta märker vi av att något har förändrats hos henne efteråt, men sen är det ju långt ifrån alla som alls märker av utvecklingsfaserna. Vår tjej är ändå över 3 år och man har ju knappt hört talas om att det sker utvecklingsfaser i den åldern (förutom trotsen då) men vi märker tydligt att det är många korta faser, och inte bara en enda lång "trotsålder".

Angående TS så kan det nog bero på ganska många olika saker, men tycker inte heller ni ska gå tillbaka till blöjor. Mest troligt är det någon fas, tror dottern var i den åldern då hon plötsligt inte "ville" kissa och totalvägrade, fast hon behövde. Och då kunde hon bara stå rakt upp och ned och kissa ner hela sig. Det var som att hon behövde lära sig att, nehepp... jag kunde inte styra min blåsa bara med viljestyrka! Ni får nog försöka klura ut vad det handlar om just för ert barn, under tiden tror jag att ni ska fortsätta precis som vanligt och inte lägga så mycket energi på det. Acceptera att det blir lite mer tvätt. Bakslag förekommer i princip alltid (förr eller senare) efter att de blivit torra.

• Flickan och kråkan
    vittra skrev 2010-12-16 08:50:49 följande:
    Frösöblomster, min tanke är direkt att det var en utvecklingsfas. Det är vad vi märkt på dottern och hon blir ju än idag knasig med kissandet så fort det händer något i utvecklingen. Just det här att det kommer några droppar, nästan varje gång! Så kan det vara i någon vecka, och sen vips är det som vanligt igen. Förutom kissandet så har vår tjej även maten som är känsligt vid utvecklingsfaser, och givetvis sömnen som blir helt upp och ned. Endera sover hon massor, eller så sover hon knappt nåt alls osv. Det är ett väldigt tydligt samband hos oss och ofta märker vi av att något har förändrats hos henne efteråt, men sen är det ju långt ifrån alla som alls märker av utvecklingsfaserna. Vår tjej är ändå över 3 år och man har ju knappt hört talas om att det sker utvecklingsfaser i den åldern (förutom trotsen då) men vi märker tydligt att det är många korta faser, och inte bara en enda lång "trotsålder".
    Ja, det är väl det vi tänkt också. Han är rätt trött och har sovit mer än han gjort tidigare...längre på morgnarna framför allt. Det finns ju så mycket som sker rätt subtilt. Vad som annars varit typiskt är att han har verkat så nöjd med det mesta, jättegosig och supersnäll (hjälpsam framför allt) med lillebror.......förutom att allt som krävt någon form av fysisk anstängning är "joooobbigt". Det är mest besvärliga med kisserierna är det här vädret. Han tycker det är sådär kul att kissa ute i -10 grader när det plötsligt blir kris NUUU....och det är så många lager när det sker olyckor.....och inte heller så kul i kylan. Får hålla oss nära toaletter . Men som sagt mycket bättre de sista två dagarna.
  • Kalinka

Vår dotter är generellt inne i en fas när allt är lite "jobbigt". Hon är lite tvär och har mycket egen vilja (vilket ju egentligen är något väldigt positivt). Det är svårt för oss att vara borta på kvällar, allt som avviker från hennes vanliga rutiner stökar till det i flera dagar sedan. Vår dotter är också så att hon generellt stökar med sömnen när det är saker som hon funderar över (kommer du ihåg "Somna utan gråt-tråden", Frösöblomster?), så det är säkert en utvecklingsfas.

Tyvärr så har vi hamnat i en situation när jag verkligen skulle behöva jobba mindre, både av hänsyn till dottern och för att jag själv har mycket besvär av att vara gravid och inte riktigt orkar jobba heltid pga det. Man märker att hon längtar mycket efter oss, även om hon trivs väldigt bra på dagis. Maken jobbar 85%, men det känns inte tillräckligt just nu.

Det kanske helt enkelt blir bättre när hon nu ska vara hemma över julstängningen. Hon kommer att vara ledig nästan 3 veckor.

Hon har också varit lite strulig med maten den senaste tiden. Säger nej till alla maträtter, och även om hon äter efter en stund så är det mycket egen vilja.

Det händer mycket i hennes huvud. Hon funderar över det här med småsyskon (även om hon inte riktigt greppar konceptet), och har börjat intressera sig JÄTTEMYCKET för bokstäver. Imorse satt hon och försökte "läsa" på mjölkpaketet. Hon har lärt sig känna igen första bokstaven i både sitt, mitt och hennes pappas namn. Hon funderar också väldigt mycket över det här med hur man beter sig mot kompisar på dagis, och vad man INTE får göra (fast på dagis säger de att hon inte brukar vara så involverad i konflikter).

Jag tycker också att vår dotter haft många korta faser under hösten.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
Svar på tråden Vad göra vid bakslag efter någon månad?