• Miss Daisy

Äggdonation från kvinnor i fattiga länder, OK?

Är det egentligen etisk att köpa ägg från fattiga kvinnor i andra länder, Råkade av en slump ramla över en artikel som handlade om detta, där det stod att rekommendationerna är att en kvinna inte ska donera mer än högst 3 ggr under sin livstid men att en undersökning av en fertilisationsklinik i Ukraina visade att de hade kvinnor som donerade flera ggr per år. Tydligen finns det forskning som visar att kvinnor som donerar ägg löper ökad risk att drabbas av både livmoder och bröstcancer, men det har inte forskats så mkt om detta och enligt artikeln beror det på att ingen egentligen vet eller bryr sig speciellt mkt om de unga fattiga kvinnorna som tvingas donera ägg för att klara av sin ekonomi eller blir förtrollade av den för dem stora engångssumman man får när man donerar.

Eftersom det här med fertilitet faktiskt är "big business" nuförtiden så tycker jag det är en intressant diskussion. Är det mer OK att köpa ägg än att t ex köpa sig en njure. Jag förstår att det är ett väldigt känsligt ämne för dem som hett önskar sig ett barn, lika känsligt som för den som desperat behöver en njure för att kunna fortsätta leva, men det är ändå en intressant diskussion.

Här är artikeln.

www.dailymail.co.uk/femail/article-1339041/The-brutal-fertility-factories-trading-British-mothers-dreams.html

• Svar på tråden Äggdonation från kvinnor i fattiga länder, OK?
  • Miss Daisy

En annan etisk diskussion jag funderade över hur ni ser på barnens rätt att få reda på deras biologiska ursprung. Är det skillnad när det gäller donation jämfört med adoption? I sverige har ju barn rätt att få veta vem som är donatorn när de har fyllt 18 år, är det bra eller dåligt? Borde det vara så vilket land det än gäller?

Svar på tråden Äggdonation från kvinnor i fattiga länder, OK?