• mamma till tre busungar

Får jag donera ägg?

Jag är 31 år. I huvudsak frisk. Normalviktig.Tre barn. Lätt att bli gravid. Skulle gärna donera.

Men....
    -haft två blodproppar
    -behandlas med blodförtunnande 
    -har en mutation som medför att man lättare bildar blodproppar (APC-resistens). Denna mutation förekommer i enkel form hos en ganska stor andel av befolkningen och ökar då risken för blodpropp något men jag har den i dubbel form och då ökar blodproppsrisken mångfalt.  Men jag för ju bara vidare den i enkel form.

Tror ni jag får donera? Genomgå den hormonbehandling man måste få då? Vill man ha mina ägg? 

• Svar på tråden Får jag donera ägg?
  • NKmamma
    Snigelmamman skrev 2010-12-16 21:47:47 följande:
    Jo det vet jag förstås.

Ibland blir det fel när man läser.

Vill bara säga ett stort TACK för att du donerar. Det betyder så otroligt mycket för så många

• Irma01
    Mysgosmys skrev 2010-12-16 17:49:38 följande:
    Varför vill man donera ägg egentligen? Då kommer man ju att ha biologiska barn ute i landet/världen som man inte vet om.. =/ 

Jag skulle aldrig klara av den vetskapen.
    Och jag dömer inte, jag är bara ärligt nyfiken på varför man vill göra nåt sånt.. :) 
    Tur för oss som ej kan få barn (och nej jag får inte adoptera eftersom jag hade cancer) att alla inte tänker som du....

Det är dessutom inte äggdonatorn biologiska barn, den som bär barnet i magen är den biologiska mamman. Donatorn är bara den genetiska "mamma", inget annat.

Mvh,
  • Mysgosmys
    Irma01 skrev 2010-12-17 15:59:02 följande:
    Tur för oss som ej kan få barn (och nej jag får inte adoptera eftersom jag hade cancer) att alla inte tänker som du....

Det är dessutom inte äggdonatorn biologiska barn, den som bär barnet i magen är den biologiska mamman. Donatorn är bara den genetiska "mamma", inget annat.

Mvh,
    Ja det är tur för OSS som inte kan få barn att det finns donatorer. Jag menade inget illa med det jag skrev, jag undrade bara hur det känns för de som gör det..

Blir väl ändå biologiskt barn.. Spermadonatorer tex, man stoppar i sig någons sperma och det är ungefär samma sak som att ha stoppa i sig sin mans sperma... Klart det är donatorn som är den biologiska föräldern, fast den som tar emot donationen tänker förstås inte så...

Hursom, jag menade som sagt inget illa. Troligen kommer jag snart att fundera på donator. 
  • Flisan86
    Varför vill man donera ägg egentligen? Då kommer man ju att ha biologiska barn ute i landet/världen som man inte vet om.. =/ 

Och jag dömer inte, jag är bara ärligt nyfiken på varför man vill göra nåt sånt.. :) 
    Jag donerar ägg för att dela med mig av lyckan att kunna få barn! För mig är äggen ritningar eller byggstenar som sedan mottagarparet bygger sitt barn med. Och det är lite så det fungerar även i praktiken! Läs lite om epigenetik här. Miljön i livmodern påverkar hur barnet utvecklas, så även om donatorn och mannen i mottagarparet hade fått barn med samma ägg och samma spermie i donatorns kropp istället hade det aldrig blivit samma barn. Därmed är kvinnan i mottagarparet den biologiska mamman, trots att det genetiska grundmaterialet kommer från den genetiska mamman, dvs donatorn.
  • Lie71

Jag måste säga att det är ödmjukt av dig att göra något sådant till folk som verkligen behöver detta. Vi är i denna situation att endast äggdonation kommer att kanske fungera. Jag har diskuterat detta en hel del med en vän och vi resonerar på samma sätt, Det är endast genetiskt med den som donerat ägget och inte bortadopterat som ett barn som har kommit till världen av en genetisk mamma. Säger bara bra gjort.

• Irma01
    Mysgosmys skrev 2010-12-17 16:15:34 följande:
    Ja det är tur för OSS som inte kan få barn att det finns donatorer. Jag menade inget illa med det jag skrev, jag undrade bara hur det känns för de som gör det..

Blir väl ändå biologiskt barn.. Spermadonatorer tex, man stoppar i sig någons sperma och det är ungefär samma sak som att ha stoppa i sig sin mans sperma... Klart det är donatorn som är den biologiska föräldern, fast den som tar emot donationen tänker förstås inte så...

Hursom, jag menade som sagt inget illa. Troligen kommer jag snart att fundera på donator. 
    Sorry för mitt irriterad inlägg, jag missförsod nog dig...blir bara ibland så arg när man här vissa kommentarer...

Igen sorry!
  • Marelb

Läs gärna min presentation, där har du svaret! Empati, medmänsklighet, en tanke om att jag själv inte skulle vilja vara utan barn! Då vill jag också ge tillbaka... så enkelt. Man vet om barnen, om det har fötts, men inte mer.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Marelb
    Mysgosmys skrev 2010-12-16 18:43:37 följande:
    Ja nu kanske jag inte kan få barn, och då kommer ju donerat ägg absolut upp på tapeten. Det återstår att se.

Det jag mest undrade var om det inte känns tomt att ha barn ute i landet som man aldrig får träffa.. Men man kanske inte ser det så. Jag hade nog tyckt att det känns som att adoptera bort ett barn. Även om barnet har andra föräldrar så är det ju fortfarande "mitt". Mitt kött och blod liksom..

Men jag förstår ju att man gör det för att hjälpa andra. Jag undrade bara om det inte känns för en själv... :) 
    Precis som du säger så ser jag det inte så... Bara ett ägg. Visst, mina gener. Men barnet är inte MITT.
  • Marelb
    Mysgosmys skrev 2010-12-17 16:15:34 följande:

Det är också skillnad på genetisk och biologisk. Som donator är man INTE BIOLOGISK mamma. Bara genetisk.
  • Marelb

Sorry TS, nu tog jag upp massa plats här. Det enda du kan göra är väl helt enkelt att ringa och fråga på en av mottagningarna. Lycka till och hoppas hoppas!

• Mysgosmys

men hur tänker ni nu? Vad är det för skillnad på biologisk och genetisk?

Om jag tar emot en äggdonation så är väl donatorn den biologiska mamman....
    Ni som säger att donatorn "bara" är genetisk mamma, hur blir det då om jag tex har en surrogatmamma?

Alltså mitt ägg, min mans spermie men i en annan kvinna. Gör det mig till endast genetisk mamma då och surrogatmamman biologisk? 

• Flisan86

Citerar mig själv från en annan tråd...

Sammanfattningsvis blir donatorn genetisk "moder" och mottagar-kvinnan biologisk moder.
    Trots att hälften av det genetiska materialet kommer från donatorn, så är det mottagarens kropp som bygger barnet och påverkar hur denne utvecklas.

Jag kopierar och klistrar in en kort text på engelska som förklarar bra:

Genes are expressed within a given child depending on the environment and its effects. The environment is the pregnany woman's womb and its is her genes, and not the egg donor's, that will determine how the genes received from the egg donor,  are expressed. The child born would have been emotionally and physically different had the child been carried to term by the egg donor.

Exempel:
    Anna ger ägg till Klara, som blir ett barn som Klara bär. Klaras kropp påverkar vilka gener som hon fått av Anna som ska uttryckas hos barnet. Klara blir biologisk moder, Anna blir genetisk moder.

Annat exempel:
    Sofia ger ägg till Ebba, som även använt sig av Mats spermier. Lisa bär barnet, men Ebba adopterar det (eller hur man gör vid surrogatmödraskap). Mats blir biologisk (och genetisk) fader, Softa blir genetisk moder, Lisa biologisk moder och Ebba juridisk och social moder.

Jag kan inte det här med juridiken kring surrogat, det är otroligt komplicerat. Om någon som haft surrogatmamma kan upplysa, gör gärna det. Jag skulle vilja vet hur det går till.

• Marelb

Bra svarat Flisan! Tror de som undrar förstår nu!

• Marelb

Kan ju tilägga ang detta som Mysgosmys skrev:

"Alltså mitt ägg, min mans spermie men i en annan kvinna. Gör det mig till endast genetisk mamma då och surrogatmamman biologisk?"

Ja, du har rätt. Du blir genetisk, juridisk och social mamma och surrogatmamman biologisk.

Men, det är inte tillåtet i Sverige antar jag?! Blev lite nyfiken jag med... Men detta är dock ingenting jag någonsin skulle kunna tänka mig. Det skulle blir för känslomässigt att bära en annans barn liksom. Däremot att ge bort ägg -det är bara legoklossar som mottagarparet får bygga ihop!

Svar på tråden Får jag donera ägg?