• Border

    Jag blir galen på vissa föräldrar!

    Jag jobbar på förskola, och har så gjort till och från i över tio år. Aldrig slutar jag att förvånas när det blir vinter och kallt ute. Barnen har så extremt dåliga kläder. Det finns dom som har jättebra kläder till barnen, men dom allra flesta har det inte. Jag begriper inte hur vissa föräldrar tänker. Vi är ute 1-1,5 timma om dagen, även när det är nära 20 grader kallt.
    Många barn har så dåliga kläder att dom fryser efter en kvart trots att dom rör sig och springer omkring hela tiden. En tjej på förskolan där jag jobbar har börjat kissa på sig med vilje för att få gå in tidigare.

    Det är kallt ute!!
    * Mössa, gärna som går ner över kinderna och knäpps under hakan,
    * fuskpolo alt. halsduk,
    * Varm jacka + termobyxor eller overall som tål många, många minusgrader,
    * varma vantar som man drar över overall - eller jackärmarna,
    * varma, vattentäta skor (raggsockor),
    * extra kläder

    DETTA MÅSTE BARNEN HA!

    Jag tycker så synd om alla barn som fryser...
    Många är genomvåta om kläder och strumpor när dom kommer in för att kläderna inte tål fukt.
    Dom billiga overallerna är tyvärr inte tillräckligt nu när det är så kallt.
    Jag förstår att man inte alltid har råd att köpa dyra kläder, men många har råd och låter ändå barnen ha så bristfälliga kläder.

    Man behöver inte gå längre än till sig själv för att förstå. Vad klär man sig själv i? Vad skulle man själv behäva ha på sig för att klara kylan ute i minst en timme?

  • Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!
  • Themis

    Min son bara tvärvägrar halsduk eller fuskkrage, han vägrar gå till förskolan då. Allt annat har han dock på sig så jag inbillar mig att han överlever ändå.


    Bara för att min magkänsla funkar betyder det tyvärr inte att din gör det.
  • Busbellan
    hallonfot skrev 2011-03-21 06:54:19 följande:
    Vi skulle aldrig gå ut med barnen om det vore nån fara för dom, självfallet inte!
    Nu har vi en annan problematik, då det är flera plusgrader, och stora vattenpölar ute på gården. Föräldrar skickar varken med regnkläder (galonisar) eller gummistövlar trots att vi säger till vid upprepade tillfällen.
    Just galonisar kommer jag aldrig skicka med mina barn till dagis. De använder vattentäta skalkläder som jag tycker är mycket bättre. De andas ju till skilllnad från galon som blir jättetätt.
    På fötterna använder mina barn oftast sina gortex kängor i högre modell även när det är blött och slaskigt, precis lika bra som stövlar!

    Sen håller jag inte riktigt med om det du skriver i ts som behövs. Vantar som man drar utanpå overallen sitter aldrig på bra, bättre då att ha ett par relativt långa vantar, men som man sätter på innanför overallen.
    Fuskpolo eller halsduk används inte heller här eftersom barnen avskyr det, en tjock stickad väpnarluva föredrar vi
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Border
    Busbellan skrev 2011-03-21 07:02:07 följande:
    Just galonisar kommer jag aldrig skicka med mina barn till dagis. De använder vattentäta skalkläder som jag tycker är mycket bättre. De andas ju till skilllnad från galon som blir jättetätt.
    På fötterna använder mina barn oftast sina gortex kängor i högre modell även när det är blött och slaskigt, precis lika bra som stövlar!

    Sen håller jag inte riktigt med om det du skriver i ts som behövs. Vantar som man drar utanpå overallen sitter aldrig på bra, bättre då att ha ett par relativt långa vantar, men som man sätter på innanför overallen.
    Fuskpolo eller halsduk används inte heller här eftersom barnen avskyr det, en tjock stickad väpnarluva föredrar vi
    Självklart fungerar vattentäta skalkläder och gortex kängor alldeles utmärkt, hur bra som helst! Men dom flesta barn på förskolan där jag jobbar har varken skalkläder eller kängor i gortex. Galonisar och gummistövlar är ju vanligare, det var därför jag skrev att jag tycker att det ska användas nu när det är blött.
    Olika vantar funkar olika bra för olika barn, men hela vintern såg jag våra barn på förskolan gå med superkorta vantar där det kom in snö i glipan mellan vanten och jackan. Därför tycker jag det är bättre med vantar som man drar på utanpå overallen. På vissa barn sitter inte dessa vantar bra, och då finns det givetvis bra alternativ.
    Även väpnarluvor är ett jättebra alternativ till fuskpolo eller halsduk. Det är så olika från barn till barn oxå. Min son vill ha vantar som dras på utanpå jackan, och fuskpolo. Han avskyr väpnarluva.
  • Border
    Themis skrev 2011-03-21 06:57:05 följande:
    Min son bara tvärvägrar halsduk eller fuskkrage, han vägrar gå till förskolan då. Allt annat har han dock på sig så jag inbillar mig att han överlever ändå.
    Självklart överlever han utan fuskpolo eller halsduk, men det kan bli väldigt kallt om halsen när det är minusgrader
  • sommarjordgubb

    Jag reagerar på att där du arbetar tar ut barnen även om det är minus 20 grader kallt. Skulle jag få reda på det skulle jag ta ur mitt barn från den förskolan DIREKT.
    Tränar ni barnen inför nästa istid på den förskolan eller??

    Nej, det ger jag inte mycket för din åsikt om kläder.

    Vi har bra overall till våran lilla, bra fleece under, bra underställ, vattentäta stövlar med foder inuti, raggsockar, bra vantar som man trär över, ruskigt bra mössa och bra extrakläder. Men vem som helst skulle frysa ihjäl i 20 minus. Hallååå

     Det är snarare ni fröknar som plågar barnen. 

  • Stjärnfall76

    jag är väldigt noga med vinerkläder och köper bara erkänt bra märken på skor, overaller, mössor och vantar. Och det är dyrt, så jag förstår att det kan vara väldigt tufft. En vintergarderob för våra 3 barn kostar ju nästan 10 000:- Men vi har råd och då är det värt det, för att de ska vara varma och torra på vintern.

    Men tS, jag undrar, säger ni till föräldrarna att just deras barn är våta och kalla och fryser efter en kvart trots att de ska vara ute 1,5timmar..... Jag är inte säker på att föräldrar VET.

    Som min svärmor tex, hon tycker att det är vansinne med Vikingskor och tycker att man precis lika gärna kan köpa ett par vinterkängor på Skopunkten för 149:-.

    Det är ju också er skyldighet som personal att meddela föräldrarna att just deras barn fryser och är genomvåta i ca 1 timme per dag. De flesta skulle ju ha råd med rätt bra vinterkläder i alla fall, när man ser till hur mycket julklappar och födelsedagspresenter barn får idag.

  • Flygfotogen

    Man ska inte behöva ställa krav på kläder och informera om vad barnen ska ha för kläder. Det ska räcka med att föräldrarna vet att vi är ute 1-2 timmar om dagen och att kläderna ska fungera för det. Sen ska det räcka med att påpeka att barnet fryser i de kläder det har för att föräldern ska tänka till och se över utrustningen.

  • Border
    sommarjordgubb skrev 2012-01-27 12:48:00 följande:
    Jag reagerar på att där du arbetar tar ut barnen även om det är minus 20 grader kallt. Skulle jag få reda på det skulle jag ta ur mitt barn från den förskolan DIREKT.
    Tränar ni barnen inför nästa istid på den förskolan eller??

    Nej, det ger jag inte mycket för din åsikt om kläder.

    Vi har bra overall till våran lilla, bra fleece under, bra underställ, vattentäta stövlar med foder inuti, raggsockar, bra vantar som man trär över, ruskigt bra mössa och bra extrakläder. Men vem som helst skulle frysa ihjäl i 20 minus. Hallååå

     Det är snarare ni fröknar som plågar barnen. 

    Alltså, tråden är från 2010. Jag jobbar inte på den förskolan sen ett år tillbaks
  • Border
    Marsch skrev 2012-02-01 10:16:13 följande:
    Men jösses, den här tråden var ju antik!
    Japp, den har gått upp i värde en hel del oxåTungan ute
  • Blåbärsplockaren

    Jag har haft mina barn på två olika förskolor och haft kanonbra overaller till barnen. Jag investerade i Reima tec overall till äldsta pojken och han var alltid varm och aldrig blöt. Om overallen blev blöt på utsidan var det bara att hänga upp den ordentligt så torkade den på nolltid. Ett bekymmer för personalen var dock att de inte fick hänga in overaller av vissa märken i torkskåpen eftersom ytskiktet på overallerna blev förstörda. På första fsk så hade de ett torkskåp med lågvarme och ett med hög. Så löste man problemet där. På andra fsk så struntade personalen i detta, ett annat sätt att lösa problemet, och hängde alla overaller i torkskåp med hög värme. Mina yngsta barn var därför tvungna att dra på sig gallonisar utanpå overallerna eftersom de inte var vattentäta längre. Allt blir så mycket lättare om personal och föräldrar lyssnar på varandra. 

  • VildaBusan

    På min förskola går vi ut trots att det är 20 minus. Det handlar inte om att träna inför nästa istid utan att barnen ska få frisk luft och det dör de inte av. Vi går in när de börjar frysa. Men börjar man frysa efter en kvart har man inte bra kläder med tanke på att barn oftast inte står rätt upp och ner utan är rörliga.

  • entjej
    Leon och flickans mamma skrev 2012-06-07 13:18:27 följande:
    Jag tycker synd om barn som måste vara ute och leka i 20grader kallt!!!!!

    Vilket lustigt samtalsämne mitt i sommaren
  • Snultan

    Jag skulle gissa att de flesta föräldrarna då inte förstår hur pass mycket ni är ute eller hur pass kallt det är eftersom de inte brukar vara ute med barnen själva?

    Jag har varit med om föräldrar som köper ytterkläder enbart för dagisbruk, alltså att barnen knappt har något hemma för dom är ändå inte ute så mycket. 

  • izado

    WOW.... herregud vad mkt konstigt folk det finns.

    Håller med TS fullt och fast.

    och föräldrar till barn i förskola, slutar man tänka när man skolar in barnen? Måste allt serveras på en silverbricka för att alla ska begripa?

    VARMA KLÄDER; REGNKLÄDER OCH MASSA OMBYTEN behövs, som ped ska det räcka att säga det en gång. jag vet inte hur många lappar, både på specifika barns fack, anslagstavla och samtal man haft kring detta.

    Det är faktiskt inte bara personalens ansvar att se till att barnen har rätt kläder med sig, det mesta ligger på föräldrarna.

    TÄNK LITE för guds skull.

    Passar inte förskolans upplägg med utevistelse oavsett väder om det inte är hysteriskt kallt vilket är sällan, så kanske man kan skaffa sig en barnflicka. 

  • puss

    Eller en pop vindjacka, de är ju sååååå snygga och jättedyra, alla kan se att vi har råååååd!!!!

    Tänker många mitt i vintern.

  • Sassajajja

    Självklart ska barnen ha bra och varma kläder. Vi ser till detta! Men vår son vill inte ha halsduke eller fuskolle, han hatar att ha saker upp mot halsen. Jag vet precis hur han känner eftersom jag hatar det själv! Och nej, jag har inte valt bort det för att jag själv inte gillar det. Jag har vid många tillfällen försökt få honom att ha halsduk eller dra upp jackan ordentligt men han vill inte. Så i vissa fall är det inte för att man är "ouppmärksam" eller inte fattar utan faktiskt för att jag förstår mig på mitt barn.

Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!