• betterthanme

Hur mycket får en barnflicka "uppfostra"?

Hej alla föräldrar!

Jag jobbar som barnflicka till två underbara killar sedan ett halvår tillbaka och har nu en fråga till er.

Det är nämligen så att lillkillen (nyss fyllt 4) är otroligt bortskämd. Får han inte sin vilja igenom blir det skrik och gråt och ligga på golvet och sparka. Föräldrarna ger alltid med sig och låter honom få som han vill för att slippa tjaffset. Detta gör dock att storebror hamnar mycket i skymundan och lillkillen tror ju att han alltid kan få som han vill.

Jag orkar inte med detta beteende och försöker sätta gränser. Kan t.ex. handla om att han inte får äta kakor före middagen, inte får titta på tv flera timmar i sträck, inte får gå och lägga sig utan att borsta tänderna, inte får ta storebrors leksaker. Helt normala saker enligt mig, men det har hänt att hans mamma blivit irriterad när jag säger nej till hennes son. Hon tycker attt vill han ha en kaka precis före middagen så får han det.

Hur känner ni som är föräldrar? Skulle ni bli irriterade om er barnflicka (om ni hade någon) försökte sätta gränser för ert barn? Jag vet att det inte är mitt jobb att göra det men när jag har ansvar för barnen borde jag väl få handskas med dem lite på mitt eget sätt? 

Kan tilläga att jag annars kommer väldigt bra överrens med barnen men det är alla dessa utbrott jag inte orkar med.  

• Svar på tråden Hur mycket får en barnflicka "uppfostra"?
  • Jezamine

Det får du fråga deras föräldrar om kanske

Jag är INTE avstängd
  • LilaRos

Föräldrarna och barnfllickan ska sitta ner tillsammans och komma fram till villka regler det är som gäller. Olika regler beroende på vem det är som är hemma fungerar ju inte.

• linjes

Jag uppfostrar mina barn,hade jag haft en barnflicka så hade hon varit där för att ta hand om barnen när jag inte kan och köra enligt mina regler och uppfostran....

• Simsonen

Nej, det är inte din uppgift att uppfostra dem, och att du säger en sak och föräldrarna en annan blir ju katastrof för barnen. Här är det tex helt okej med en kaka före middagen och det hade blivit jättekonstigt för mina killar om någon annan sa att de inte fick det.

• Girlinthecity

Oavsett vad du tycker så är det ju föräldrarna du jobbar för. Du kan ju framföra dina synpunkter, men det är ju föräldrarnas beslut.

• Oleanna

Som före detta barnflicka så är mitt råd att göra upp regler med föräldrarna om hur barnen ska uppfostras och med vilka tekniker om de har några de vill följa.
    Sen är det enbart för dig att följa det. Det är viktigt att ni uppfostrar på samma sätt och har en daglig kommunikation om vad som har hänt och hur du har tacklats med ev problem.

• Oleanna

Ska också tillägga att hon inte ser ett problem med en kaka innan maten så är det inte det då kan inte du förbjuda barnet att få det. Hon är din chef och du får rätta dig efter deras regler.

Svar på tråden Hur mycket får en barnflicka "uppfostra"?