• Linnea och Hillevi

Kan en 4åring titta på filmen Mio Min Mio ???

Står rek. 7 års ålder bakom, men jag tycker rekommendationer är lite löjliga o tror min grabb på nyss fyllda 4 år skulle tycka den var spännande, kanske lite läskig. Vad tror ni, är den filmen OK för en 4åring?

• Svar på tråden Kan en 4åring titta på filmen Mio Min Mio ???
  • Weyoun
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-17 00:22:15 följande:
    I vilket fall så har jag bestämmt nu att han får vänta med att se den tills han blir lite äldre :)
    Klokt val

Man måste ju också tänka på att alla är olikaoch att en del klarar mer/mindre än andra.

Min dotter klarar massor,min son inte lika mycket...
  • Halkatla
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-17 00:05:21 följande:

Han är rätt tuff av sig när de gäller sånnt där och har tidigare sett tecknade Batmanfilmer  tex som han gillade... Brukar aldrig få mardrömmar eller liknande heller... Men det är ju lite skillnad då det är tecknat och när det är "riktiga" som spelar som i denna filmen..

Det är - i alla fall enligt mina barn - en STOR skillnad på skrämselfaktor mellan tecknat/animerat och film med riktiga skådespelare. Så länge det är tecknat kan de se nästan vad som helst, men när det är riktiga människor med så blir det otäckt. (Vilket gör att mina vägrar se exempelvis Harry Potter).

Min sjuåriga dotter och jag ska se Mio min Mio tillsammans så snart hennes fröken läst klart den i skolan. Det känns lagom. Då kan hon ju dessutom handlingen redan. För det är rätt otäckt när Tengels soldater kommer och tar fast Mio när han just kommit till Törnrosdalen, till exempel.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Inte en chans! Kommer ihåg själv vilka mardrömmar jag fick, och jag var äldre än fyra!

• Miss Lau

Min 5-åring får inte se den. Jag ser ingen anledning att stressa fram filmer de ändå inte förstår när det finns så många bra filmer som är anpassade för yngre barn.

• Loriyana

Jag hade INTE visat den för min fyraåring. Jag minns när jag var 4-5 och såg "Trollkarlen från Oz". Jag hade mardrömmar i flera månader efteråt! Tyckte det var så hemskt skrämmande när de hällde vatten på häxan och hon smälte. Och den filmen är inte ens i närheten av lika kuslig som Mio min Mio!

• Cia o krabaten

Absolut inte!
    Min snart 6-åring skulle inte få se den.
    Jag minns den själv som jätteläskig och att jag spolade förbi vissa partier, och då var jag mycket äldre än så. 

• grynet80

Jag såg den när jag var 6år och jag minns inte att jag blev rädd för den.

• Linda1976
    grynet80 skrev 2010-12-17 09:40:48 följande:
    Jag såg den när jag var 6år och jag minns inte att jag blev rädd för den.
    Det har du förträngt
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Minnamamma

Skulle inte låta en 4-åring se den. För mycket otäcka scener. Kommer ihåg att jag själv fick mardrömmar av vildvittrorna i Ronja. Så vänta med Ronja, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta som alla är för lite större barn. Men för större barn är de ju fantastiska!

• Kina79
    Halkatla skrev 2010-12-17 06:50:55 följande:
    För det är rätt otäckt när Tengels soldater kommer och tar fast Mio när han just kommit till Törnrosdalen, till exempel.
    Fast nu blandar du ju ihop två olika filmer
    Törnrosdalen och Tengils soldater är ju i Bröderna Lejonhjärta.

Iaf, mina tjejer är nästan 7 och fyller 5 i april - de vill inte se den. Jag har försökt nån gång när den gick på TV, men de tycker båda att den är alldeles för otäck. Det är nog som någon säger att det är riktiga barn o inte teckande som gör det såå läskigt.
  • augustisten

Min unge är inte ens fyra än och fick se första Harry Potter filmen hemma hos farmor och farfar... Fast han själv talade om att han var för liten och inte fick se den än (men att han gärna ville)!

Jag kan säga att jag har förbannat dem en hel del eftersom vi haft en unge som vaknar vid fyra och yrar om magiska stenhästar med svärd, otäcka jättar och osynlighetsmantlar som gör att man tappar huvudet.... Till slut fick vi hyra den och se den tillsammans med honom och förklara (de hade sett den på engelska på TV och inte ens brytt sig om att göra den begriplig). Då blev det lite bättre (men mycket vågar han inte se om - fast han tydligt har sett det innan) - men man märker att det påverkar honom en hel del.

Jag skulle absolut vänta om jag var du - det går ju inte att "ta tillbaka" det när de väl sett filmen... vilket vi bittert fått erfara.

• Halkatla
    Kina79 skrev 2010-12-17 10:12:52 följande:
    Fast nu blandar du ju ihop två olika filmer
    Törnrosdalen och Tengils soldater är ju i Bröderna Lejonhjärta.

Iaf, mina tjejer är nästan 7 och fyller 5 i april - de vill inte se den. Jag har försökt nån gång när den gick på TV, men de tycker båda att den är alldeles för otäck. Det är nog som någon säger att det är riktiga barn o inte teckande som gör det såå läskigt.
    Men gud! Nu skäms jag så jag rodnar ända upp över öronen! Men det är soldater med i Mio också...

(Och en ung Christian Bale som gör en alldeles lysande Jum-Jum)
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • grynet80
    Linda1976 skrev 2010-12-17 10:04:12 följande:
    Det har du förträngt
     okej då
  • Annsofie82

Vi hade i vanlig ordning filmkväll här hemma. Valet föll på klassiska Ronja Rövardotter. Liam (sex år) blev livrädd för rumpnissarna!! Annars hade man gissat på vildvittrorna. Men icke, rumpnissar it is! Han blir ofta rädd för saker som man tänker att det kan han inte bli rädd för väl? Heffaklumpen i Nalle puh är läskig. Men Star Wars filmerna går jättebra och är jätte spännande!

Det jag menar är att man vet minsann aldrig i förväg vad dem små liven kan tänkas bli rädda för...

Svar på tråden Kan en 4åring titta på filmen Mio Min Mio ???