• Novemberstjärnan

Pratar era två åriga grabbar rent?

Min gör det ikke. Har inte hunnit vara på 2års kontrollen än, så vet inte vad bvc har att säga om saken. Han pratar jättemycket, men inte så att man förstår. Jo basorden: Mamma, pappa, pappa titta där, tisse, kissa, hejhej. Dessa har han kunnat säga i ett halvår. Han härmar djur med läten. Resten är otydligt. Vet ju att han VILL kunna prata. 

Till saken hör att han har stramt tungband men kan det påverka talet på det här sättet, eller är det mer att de läspar om det är tungbandet?

De på öron/näsa/hals mottagningen sa att jag skulle påverka talpedagog när han börjat prata, räknas detta otydliga tal som det tal de menar?

Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-17 08:47
    tala med talpedagog ska det stå.

• Svar på tråden Pratar era två åriga grabbar rent?
  • MajaVira

Det gjorde han definitivt inte! Någon gång mellan 3,5 och 4 år lossnade det, innan dess skippade han ofta början eller slutet på orden.

• Zirup

Är det olika mellan flickor och pojkar? Eller ligger skillnaderna mer på individnivå?

• GrönaDruvan

Min son blir 2 i februari och pratar ungefär som din.. Han säger i stort sett bara mamma, pappa, titta, där, hej hej, nä, kaka, banna (banan)... Han kan räkna till 4.Han pratar konstant, men vad han säger vet jag inte. Han pekar mycket och "hmar".. Ibland kommer det nåt konstigt ord från honom.. Tex sköldpadda, nyckelpiga och helikopter???!!!! Jag är inte orolig det minsta. Han har också kort tungband, men tror väl inte det ska påverka..

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Låter som min snart 2åriga kille

• Åsa Ros
    Skruttunge skrev 2010-12-17 08:51:41 följande:
    Språket brukar lossna snabbare för de barn som går på dagis eller dagmamma där de får interagera med andra barn och vuxna och därför blir tvungna att utveckla språket så att de runt omkring ska förstå. Mamma och pappa vet ju i regel vad man vill så att säga.
    Men en 2 åring pratar rappakalja precis som föregående talare sa Mitt kusinbarn är snart tre och det är väl först nu som han sätter ihop hyffsat begripliga meningar. Så du kan vara lugn
    Nej jag håller inte med dig, det är inte dagisförtjänst eller vi dagmammorsm förtjänst, det är upp till oss föräldrar i kombination med barnens vilja och nyfikenhet som gensvar på den uppmuntran man får till språket! Min son har varit hemma med mig och han är långt fram i sin språkliga utveckling. Det beror på att man pratar mkt med sitt barn, läser, sjunger och att man upprepar det de säger alltså ger respons och uppmuntran. På dagis i stora barngrupper kan språket bli hämmande för det finns inte utrymme för varje enskilt barn, på min sons dagis var det inte många som pratade, i stort sett bara min son...
  • brünnhilde
    Skruttunge skrev 2010-12-17 08:51:41 följande:
    Språket brukar lossna snabbare för de barn som går på dagis eller dagmamma där de får interagera med andra barn och vuxna och därför blir tvungna att utveckla språket så att de runt omkring ska förstå. Mamma och pappa vet ju i regel vad man vill så att säga.
    Men en 2 åring pratar rappakalja precis som föregående talare sa Mitt kusinbarn är snart tre och det är väl först nu som han sätter ihop hyffsat begripliga meningar. Så du kan vara lugn
    Det där tror jag heller inte på. Vår son är extremt tidig med talet (man kan tro att han är över 5 när han talar), och han går inte på dagis. Hans kompisar som går på dagis talar inte lika bra, och jag har funderat på om det är för att de pratar mer med barn än med vuxna, som vår son gör. Han hör ju mer korrekt svenska än ett dagisbarn till vardags.

Fast mest tror jag att det är individuellt.
  • Flickan och kråkan

Min äldsta som nyss fyllt 3 år talar inte rent. Lillebror som är 20 månader är långt före honom talmässigt om man jämför med storebror i samma ålder. Inte förståelsemässigt men just med talet.

Ingen av dem går på förskola - en sen en tidig. Jag tror snarare att det varit tur för min äldsta att han fått vara hemma länge (appropå förskolediskussionen) för han sa inte något knappt förrän han var 2 år. Han har fått mycket mer språk hemma än på förskola och han är rätt försiktig i sin personlighet så tror det hade blivit riktigt jobbigt för honom.....att ingen förstått....blivit ännu tystare. Här hemma har vi ju förstått honom ändå och hans kroppsspråk....t.o.m. lillebror . Han har jättfint ordförråd men problem med uttalet och få längre meningar att hänga ihop.

• ELI79

Beror på vad man menar med rent
    Han pratar bra, 5-7 ordsmeningar, kan nog 3-400 ord men alla ord är ju inte RENA. En del ord är lite egna som Bönt=mjölk osv men de flesta ord är rena så man hör vilka det är men inte så att han pratar RENT fast vi förstår allt vad han säger.
    Däremot pratar han inte alls "bebisspråk"

Ang dagis och sånt tror jag inte det spelar någon roll. Vår stora son som nu är 4.5 år började dagis när han var 11 månader, han började inte prata så andra förstod förrän han var nästan 3-3.5 år.

• Primrose
    ELI79 skrev 2010-12-29 07:39:16 följande:
    Beror på vad man menar med rent
    Han pratar bra, 5-7 ordsmeningar, kan nog 3-400 ord men alla ord är ju inte RENA. En del ord är lite egna som Bönt=mjölk osv men de flesta ord är rena så man hör vilka det är men inte så att han pratar RENT fast vi förstår allt vad han säger.
    Det gäller min son också. På dagis säger de att han verkar tänka ut noga vad han ska säga och när han väl säger det så är det väldigt tydligt. Med oss beter han sig inte riktigt så utan pratar också mycket spontant.
    Han började på dagis i slutet av september (fyllde 2 år en månad senare) och språket hade "lossnat" innan dess. Vi ville gärna att han skulle prata och kunna göra sig förstådd innan han började på dagis. Jag tror faktiskt inte att de har förstått på dagis hur verbal han är, det märker jag på en del av deras kommentarer.  Han har väldigt lätt för att härma andra och är han tillsammans med någon som uttrycker sig med olika ord och ljud brukar han ta efter.
  • emmizenma

Vid två års ålder pratade vår son inte rent, han pratade mycket på "sitt" språk och en del ord, möjligtvis nån två-ordsmening.
    Nu är han 2 år och 8 månader och sista månaden har språket exploderat och han pratar meningar och man förstår vad han säger om det mesta.

• Mrs Firren

Vår 2-åring pratar inte rent. Han pratar massor men man förstår inte så mycket. Några ord är tydliga. Däremot har han precis börjat använda ja/aaa/mmm och förstår innebörden så det har underlättat otroligt mycket och jag är jätteglad.

Vi använder lite stödtecken efter tips från specialpedagog eftersom det finns studier som visar att det kan hjälpa igång det talade språket. Svårt att säga om det gjort skillnad för vår kille. Själv använder han bara två tecken än så länge.

Jag är inte orolig utan räknar med att det lossnar framöver. Det har kommit flera nya ord bara senaste veckorna.

• Novemberstjärnan

Hej igen!
    bara nu under julhelgen har han börjat prata ännu mer.
    Kan nu säga:
    Mamma mu!
    Bajs! (när han gjort i blöjan)
    Jocke (sin farbror)
    Simba (en hund)
    Mormor

Bara julhelgen har han lärt sig säga dessa! Jag ringde iaf till bvc och vi ska förmodligen
    träffa logoped, eventuellt klipps tungbandet.  

• taggis84

Sonen pratade inte alls innan han var två men pratar nu som 4 åring helt rent och lika bra som övriga barn i hans ålder.

• Lallara

Min äldsta pratade helt rent när han var 2 år. Min yngsta är snart 2½ år och pratar verkligen INTE rent...

Svar på tråden Pratar era två åriga grabbar rent?