• Anonym (Förvirrad)

Parkärlek utan lust – finns det

Hej!

Jag har sedan 4-5 månader kontakt med den första mannen som jag verkligen vill ha ett riktigt förhållande med. Underbar känsla! Tidigare har det varit ojämna relationer och tillfälliga förbindelsser, dock inte så många. Jag (strax under 40) har en 5-årig son som jag har 100% ansvar för (ingen närvarande pappa), han har inga barn och har aldrig haft en relation (han är runt 40 år) men varit obesvarat förälskad förstås. Vi möttes via internet och har träffats sedan en dryg månad (bor i samma stad så rätt många träffar) och han är otroligt fin, varm, omtänksam, rolig och allt jag kan önska mig (vad jag hittills sett).  Han vill gärna ha barn och även jag. Som person beskriver han sig som "rädd för mycket" även om jag ser mycket mod i honom!

Mitt/vårt problem är att han har sedan flera år (3-5) har en sviktande lust, han kan genomföra samlag även om han inte är lätt-tänd och ståndet kan lätt ge med sig. Han säger att han inte är förälskad i mig men att han tror att han tycker om mig "så mycket han kan". Han tror att den sexuella lusten hänger i hop med den mentala känslan/kärleken till mig. Han vill ändå träffa mig och i jul ska vi träffa varandras familjer, han håller mig mao inte gömd : ) För mig är ju detta liksom för honom, en ny situation. Jag har aldrig heller presenterat en man för min familj, en man jag verkilgen vill ha.

Andra par som kanske upplever "erektionsproblem" har förmodligen den första förälskelsen och kärleken som bas och minnen att falla tillbaka på men vi har ju startat i denna problematik vilket gör mig orolig och förvirrad. Ska jag vänta och se om kärleken växer fram hos honom eller hur ska jag tänka/agera? Jag undrar om sexlust och "kärlek" hänger ihop rent kemiskt/fyskaliskt?

Vi har tack och lov kunnat prata om detta och han är relativt öppen även om det alltid är jag som tar upp frågan...och jag vil heller inte bli den tjatiga som drar upp neagiva saker hela tiden...jag vil ju också kunna njuta av det jag får och upplever. Jag är "förälskad/intresserad" Känner inget pirr direkt (som en väninna sa: man är mamma på heltid och det finns inte tid/ork för pirr, kanske sant!) men jag känner mycker kärlek för honom och jag tror att han kan vara rätt man för mig.  Min största rädsla är att han aldrig kommer att känna att han älskar mig (vilket han sagt också är hans rädsla) och att jag är ett känsloexperiment. Jag vill gärna ha fler barn, jag vil bli älskad och få älska utan att oroa mig för om jag "tränger mig på" och pressar någon som inte kan besvara känslorna (så känns det redan nu) och tiden är så kort.

Jag funderar på om han är ovan vid en ömsesidig känslosam relation och är spänd och orolig så att de goda känslorna inte tillåts komma fram eller om problemet "bara" är medicinskt...Han verkar vara orolig för att göra människor besvikna, i början när jag ville presentera honom för min son var han rädd för vad som skulle hända om det tog slut... Antar med hänsyn till min son.

Jag har "pressat" honom till ett svar på om han vill fortsätta relationen eller inte, dödsrädd att han kanske fortsätter av rädsla att såra mig. Han har svårt för att svara på känsliga frågor, rädd att göra mig ledsen. Han svarade efter en lång stund att rent egoistiskt ville han fortsätta träffa mig. Okej, då har han uttryckt det och det är väl det jag går på just nu. Det som känns mest konstigt är att han beter sig som om han känner kärlek/förälskelse men han säger att han inte känner så starka känslor längre, kanske hör ihop med hans sexuella problem.. När vi älskar så tycker har inte att njutningen är lika stor som förr. Han säger också att det känns skönt när vi är tillsammans, det är inte obehagligt för honom. Som du förstår är det väldigt många motstridiga känslor! Det var många intima detaljer och detaljerad information men jag har svårt at själv se en röd tråd i det hela, hans känslor framförallt.

Om du kan hjälpa mig att se det hela med lite perspektiv så vore jag mycket tacksam!

Hälsningar och God Jul!

• Svar på tråden Parkärlek utan lust – finns det
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det behöver inte alls vara något fel på kärleken, tvärtom. Det kan handla om prestationsångest, rädsla att inte räcka till, rädsla att misslyckas eller rädsla att du skall tröttna och lämna honom. När någon börjar betyda väldigt mycket och man är orolig att inte räcka till kan det påverka sexlivet negativt. Jag tror att med ökad trygghet och förtroende er emellan skulle det kunna bli bättre. Han säger att det är ett känsloexperiment och det kanske ligger mycket i det eftersom han inte haft någon relation tidigare. Om det är så att han har lätt att oroa sig så måste man säga att han nu är modig som tar steget in i en relation med dig. Det är klart att attraktion och förälselse hänger ihop men jag uppfattar inte att det inte finns attraktion mellan er. Ni behöver också kunna prata med varandra på ett tryggt sätt. Man behöver ett sådant klimat i en relation att man inte drar sig för att ta upp viktiga saker med varandra. Eftersom ni verkar betyda mycket för varandra tycker jag att att ni har allt att vinna på att ha tålamod och bygga upp er relation. Ett alternativ är att ta hjälp av samtal på familjerådgivningen för att få stöd.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (Förvirrad)

Hej och tack för ditt svar.
    Jag var otydlig innan. Det minsta problemet är väl egentligen själva sexbiten utan det som oroar mest är att han säger att han tycker mycket om mig men att han inte är förälskad i mig. Han vet inte själv vad det beror på, han tror det hänger samman med bristande sexlust, dvs något medicinskt/fysiologiskt.....
    Jag är livrädd för att satsa mitt liv och min (och min sons) framtid på detta sätt. Jag behöver veta att han har känslor på samma nivå som mina för att våga/orka fortsätta. Han säger att vi har en speciell kontakt, vi förstår varandra, han tycker om att vara med mig.... men han känner ingen förälskelse. 
    Han tar få initiativ till fysisk kontakt, till sexuell kontakt. Men han kan ägna lång tid till att smeka min hud, han är omtänksam, han ger mig varma kramar. Återigen, han säger att han inte är förälskad och det gör mig så förvirrad och han kan inte ge mig ett vettigt svar på varför... det gör mig förtvivlad....
    Jag frågar redan om han vill ha barn, flytta ihop... vill tänka framtid. Han "går med" på dessa tankeexperiment men jag känner inte att han tar initativ, varken bromsar mina fantasier eller fantiserar med mig...

Så min fråga är väl egentligen om hans potensproblem gör att även hand känsloregister är förminskat, lusten till både sex och kärlek?
    Eller kan det ligga något annat bakom hans uteblivna förälskelsekänslor?.... Han vill helt enkelt inte ha mig på det sättet... Och ändå stannar han kvar... Jag är helt förvirrad verkligen.

Försöker prata med honom men han tar inga initiativ till diskussion och som sagt inte många initiativ alls....
    Hoppas du kan svara på även detta brev.

Hälsnigar

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Han säger att han inte är förälskad i dig och du behöver inte spekulera i varför det är så. Gå på det han säger. I så fall, var försiktig med att engagera dig i en relation som inte ömsesidig. Du kommer i så fall att ge för mycket och få för lite tillbaka. Han tar inte heller initiativ till fysisk kontakt eller samtal. Varför han stannar kvar kan bara han svara på. Om du inte får mer information /klarhet får du nog fatta ett beslut utifrån dina egna behov och önskemål om en relation. Det kanske inte blir så lätt men tänk på dig själv och att du skall må bra i en relation.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Parkärlek utan lust – finns det