• Anonym (HL)

5½ år och svettas väldigt mycket

Vår son på 5½ år har alltid blivit varm fort och svettats mycket när han är aktiv. Eftersom han alltid blivit varm och svettig och jag är väldigt varm av mig och svettas lätt har vi trott att han fått det efter mig, sen har vi inte funderat mer på det. Varje gång vi varit på bvc har jag glömt att lyfta frågan och någon gång har jag frågat när han var mindre men då var det varmt ute och svettningen ansågs vara normal.

Som idag, han sprang upp och ner i trappan och det bokstavligen rinner om honom. Han behöver inte röra sig länge för att bli så svettig. På dagis har personalen reagerat också. Inga andra barn blir så svettiga som han. Kan det vara farligt? Bör vi kolla upp detta? Självklart försöker vi få i honom mycket vatten och det går bra ibland och inte alls ibland.

• Svar på tråden 5½ år och svettas väldigt mycket
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att barn svettas mycket är, enligt min erfarenhet, sällan p g a sjukdom. Speciellt då det inte kommit plötsligt och du verkar ha samma "egenskap" så är det (dessutom) förmodligen helt normalt.
    För säkerhets skull tycker jag dock att ni konsulterar en barnläkare eller läkare på VC. 

God Jul!

MVH Christine 

• Anonym (HL)

Tack för ditt svar och önskar dig en God jul tillbaka!

Svar på tråden 5½ år och svettas väldigt mycket