• Aprilbarn1

Är det fel att skaffa barn sent i livet?

Motivera gärna era svar.. vart går gränsen för er?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att skaffa barn sent i livet?
  • Cloudy
    Cloudy skrev 2011-01-14 14:18:39 följande:
    Det du nämnde är ju något upplyftande och något personen mår bra av, att offra sig, ställa om hela sin tillvaro och lära sig hantera sömnbrist, amma varje-varannan timme, acceptera att egentid är något ovanligt är något som många över 37-40+  verkar ha väldigt svårt för att göra.
    De flesta äldre förstagångsmammor måste tydligen ha barnvakt x antal ggr i månaden, kör ersättning direkt eftersom det inte är lika jobbigt och är öppen för skrikmetoder för att få sin sömn som anses vikigare än barnet.
  • Butterscotch
    Cloudy skrev 2011-01-14 14:21:25 följande:
    De flesta äldre förstagångsmammor måste tydligen ha barnvakt x antal ggr i månaden, kör ersättning direkt eftersom det inte är lika jobbigt och är öppen för skrikmetoder för att få sin sömn som anses vikigare än barnet.
    Jag antar att du överdriver å det grövsta - "de flesta äldre förstagångsmammor"...? Det känner jag verkligen inte igen mig i. Om man läser på den här sajten är det ju snarare tvärtom, det är 20-åringarna som lämnar bort barnen för att åka på Viking Line-kryssning. Och skrikmetoderna tycker jag att det verkar vara unga, som inte läst på, som använder.

Det finns nog bra och dåliga föräldrar i alla åldrar, helt enkelt. Jag var - hör och häpna - hela 33 år när äldsta barnet föddes och jag vågar nog påstå att jag är en grym mamma, likaså mina kompisar som är i samma ålder.

Eller du kanske har någon slags vetenskaplig källa på det du skriver, och då är jag förstås beredd att tänka om.
  • Cloudy
    Butterscotch skrev 2011-01-14 14:33:40 följande:
    Jag antar att du överdriver å det grövsta - "de flesta äldre förstagångsmammor"...? Det känner jag verkligen inte igen mig i. Om man läser på den här sajten är det ju snarare tvärtom, det är 20-åringarna som lämnar bort barnen för att åka på Viking Line-kryssning. Och skrikmetoderna tycker jag att det verkar vara unga, som inte läst på, som använder.

Det finns nog bra och dåliga föräldrar i alla åldrar, helt enkelt. Jag var - hör och häpna - hela 33 år när äldsta barnet föddes och jag vågar nog påstå att jag är en grym mamma, likaså mina kompisar som är i samma ålder.

Eller du kanske har någon slags vetenskaplig källa på det du skriver, och då är jag förstås beredd att tänka om.
    Varför ska jag häpna över det?

Självklart så verkar majoriteten av de yngre (under 20-21) inte heller kunna sköta sitt föräldraansvar särkilt väl.
  • brünnhilde
    Cloudy skrev 2011-01-14 14:03:09 följande:
    Fast det här är inget jag tycker..

Det sägs att det är så det är, att de som har allt bekvämt och uppställt har svårare för att anpassa sig till något nytt som ett barn innebär mot de som är yngre och är mitt upp i kämpandet och förändringar sas.

Tror nog att det ligger mycket i det.
    Vilken fördom! Det har mer med individ att göra, inte med ålder.
  • brünnhilde
    Det var det värsta jag hört. Vad har du för belägg på det?
  • Irma01
    Cloudy skrev 2011-01-14 00:29:37 följande:
    Ja. Det är dessutom värre att skaffa barn sent när man redan har ett ordnat och bekvämt liv mot vad det är om man är yngre och inte har allt så gjutet i sten. Det sägs att gamlingarna har svårare att anpassa sig och offra sig pga att det blir en chockartad omställning från den stabilitet och ego de haft så länge innan.

Har man inte skaffat första barnet före 33-35 så bör man lägga ner planerna på barn.
    Så pratar man bar aom man inte vet vad det innebär att ha svårt att skaffa barn t.e

Det beror på omständighterna, man kan ju inte generalisera...Jag vill ha barn runt 29-30, det visade sig att jag fick cancer i stället, och nu kämpar jag med äggdonation...jag är givetgis "bara" 33 år nu, men det kan dröja ett tag innan det fungerar, och det finns väntetid också för att få behandling osv...

Ska man avstå då också eller???

Eller om man träffar rätt person lite senare i livet? Ska man också avstå då?

Man kan inte generalisera, det viktiga är att man känner och vet att man har den kraft, möjlighet och engagemang som kommer att krävas av en..

Min pappa är 40 år äldre än jag, det är inget som jag tänker på eller har haft problem med...
  • BuoBä
    Man kan ju också tolka det som att (vissa) äldre mammor har en mer pragmatisk inställning till föräldraskap, och inte springer benen av sig för att vara perfekta utan tar till de lösningar som passar i just deras familj och situation.
  • canmamma

Jag tycker att man ska ha en rimlig chans att ta hand om sina barn tills de är vuxna och klarar sig själv. Har man en allvarlig sjukdom eller är så pass gammal att man inte tror att man kommer att kunna vara aktiv i ytterligare två decenier så tycker jag att man bör avstå. Det finns ju inga garantier i livet och vi kan alla råka ut för olyckor, men när det gäller långtidsprojekt som barn så får man ha lite framförhållning.

• Frk Svår

Jag kan inte hjälpa att jag blir lite småprovocerad av att 12 personer tycker att det är fel av mig att skaffa barn. Tack för den liksom.

• Irma01
    Frk Svår skrev 2011-01-14 15:19:43 följande:
    Jag kan inte hjälpa att jag blir lite småprovocerad av att 12 personer tycker att det är fel av mig att skaffa barn. Tack för den liksom.
    De är förmodligen rätt unga och har hinte så mycket livserfarenheter ännu, och har säkert inte heller råkat ut för mpnga svårighter i livet....Empati verkar inte var deras starka sida...

Ingen idé att bli upprörd. Du vet att det var rätt, och det är väl det viktigaste eller hur?
  • Frk Svår
    Irma01 skrev 2011-01-14 15:35:21 följande:
    De är förmodligen rätt unga och har hinte så mycket livserfarenheter ännu, och har säkert inte heller råkat ut för mpnga svårighter i livet....Empati verkar inte var deras starka sida...

Ingen idé att bli upprörd. Du vet att det var rätt, och det är väl det viktigaste eller hur?
    Vem vet, jag kanske är över 40 när jag väl får barn och då har vi vips 96 personer som tycker att det är fel av mig. Nä, upprörd blir jag inte, men smått irriterad över hur kortsiktigt folk tänker.
  • Irma01
    Frk Svår skrev 2011-01-14 15:39:02 följande:
    Vem vet, jag kanske är över 40 när jag väl får barn och då har vi vips 96 personer som tycker att det är fel av mig. Nä, upprörd blir jag inte, men smått irriterad över hur kortsiktigt folk tänker.
    Det förstår jag verkligen....men detta är FL, så det är inte så förvånande med all dessa människor som dömer en utan att ens veta vem man är för person....
  • Frk Svår
    Irma01 skrev 2011-01-14 16:16:17 följande:
    Det förstår jag verkligen....men detta är FL, så det är inte så förvånande med all dessa människor som dömer en utan att ens veta vem man är för person....
    Åh nej, inte ett dugg förvånad är jag...
  • liag

Som äldre förälder så har jag bara gjort en sak av de tre du nämner och det var ersättning men de berodde helt på att jag sinade efter 10 veckor på neo på grund av att mina tvillingar kom 10 v för tidigt.
    Fast jag pumpade länge men tyvärr kom det ej igång.
    Men enligt dig är jag då säkert ett undantag. Eller?

• liag
    Cloudy skrev 2011-01-14 14:03:09 följande:
    Fast det här är inget jag tycker..

Det sägs att det är så det är, att de som har allt bekvämt och uppställt har svårare för att anpassa sig till något nytt som ett barn innebär mot de som är yngre och är mitt upp i kämpandet och förändringar sas.

Tror nog att det ligger mycket i det.
    Har du har någon länk till dem som säger detta?
  • liag
    Cloudy skrev 2011-01-14 14:18:39 följande:
    Det du nämnde är ju något upplyftande och något personen mår bra av, att offra sig, ställa om hela sin tillvaro och lära sig hantera sömnbrist, amma varje-varannan timme, acceptera att egentid är något ovanligt är något som många över 37-40+  verkar ha väldigt svårt för att göra.
    Oj. Vilken har sagt detta då?
  • Butterscotch
    Cloudy skrev 2011-01-14 14:37:06 följande:
    Varför ska jag häpna över det?

Självklart så verkar majoriteten av de yngre (under 20-21) inte heller kunna sköta sitt föräldraansvar särkilt väl.
    Nu blev det intressant Finns det någon perfekt åldersgrupp (inte över 30, och inte runt 20, tydligen) som blir bra föräldrar? Eller är det helt enkelt så att majoriteten av alla föräldrar, oberoende av ålder när barnen föds, är rätt så kassa?
Svar på tråden Är det fel att skaffa barn sent i livet?