korrigera ålder??
hur tidigt född ska en bebis vara för att man ska korrigera ålder och hur länge gör man det??
hur tidigt född ska en bebis vara för att man ska korrigera ålder och hur länge gör man det??
Jag har en extremprematur här i knät, min dotter är född i vecka 24+1 och hon kommer att korrigeras i några år framåt.
Så det blir ett himla pusslande då hon fyller 1 år den 22/12 men eg är hon 7-8 månader bara.
Duktig som bara den trots allt!
Min dotter är född v 35+5 och har dubbla kurvor en "normal kurva" samt hennes egen kurva (fast jag antar att alla har det så)
Hon kom ganska snabbt in på "normal kurvan" för sin ålder och nu vid 5 mån ligger hon lite över...
Dom små rackare växer som ogräs ibörjan och är ofta snabbt ikapp...
Dock senare la hon ex 3 mån kontrollen med ngn vecka samt 6 mån kontrollen men hon sa sist klart o tydligt att nu har min lilla vuxit ikapp och är som en "normal" bebis vid den åldern....
Vi har aldrig korr vår son, v33+2 , vårt bvc gjorde det bara dom första 6 månaderna.
BVC har korrigerat ålder på mina barns vikt- och längdkurvor. Barnen är födda i vecka 36+3 resp 35+3. Vid ungefär 8-10 månaders ålder har korrigeringen upphört.
När det gäller deras utveckling så har ingen korrigering gjorts.
Själv har jag aldrig brytt mig om att korrigera deras ålder.
Mina tvillingar som är födda i v24+4 korrigeras såklart. De är 16 månader men 12 månader korrigerat nu, och de är inte alls som min väns barn som är 16 månader.
Sen så kan man förhoppningsvis sluta korrigera vid 2-4år sa våran läkare.
Men kontrollerna som Neo gör kommer de korrigera dem fram tills de fyller 6år om jag inte minns helt fel.
Tror inte att de som fått vid 34-36 behöver korrigera speciellt lång tid som extrema prematurer.
Det som kommer korrigeras senare för mina barn är ju utvecklingen, vikt och längd blir ju mindre viktigt då de blir större.
Det låter som att det är väldigt olika när man läser inläggen här. Vår dotter föddes i v 34+6, alltså fem veckor före bf.
På BVC har hon haft dubbla kurvor, en för hennes faktiska ålder och en för den korrigerade åldern. Vår BVC-sköterska säger att man korrigerar åldern det första året vad gäller längd och vikt och att man även får ha de olika utvecklingsstegen i bakhuvudet också, tex när de lär sig rulla runt, sitta, krypa, gå osv. Men som sagt så är alla individer oavsett och prematur eller ej så ska man vara väldigt försiktig med att jämföra sina barn med andras.
När det har varit dags för vaccinering, smakportioner osv har åldern ej korrigerats.
Våra killar är födda 32+5, blir 1 år nästa månad och korrigeras fortfarande. Har dubblas kurvor, även om dom sen länge hänger med i sin ålder. Men utvecklingsmässigt korrigeras dom, eftersom dom legat efter litegrann hela tiden.
På barn som är födda extremt eller mycket för tidigt så har man utöver korrigering på längd och vikt även korrigering när det gäller utveckling. Även på BVC. Man gör alltså 18-månaderskontrollen när barnet är 18 månader korrigerat. Det enda som inte korrigeras efter ålder är vaccinationer. Start med smakportioner kan man ibland börja med tidigare än vad den korrigerade åldern skulle säga eftersom magen och tarmarna har hanterat föda länge. Dock är inte alla barn mogna rent utvecklingsmässigt bara för att magen inte skulle protestera.
När det gäller barn som är födda i v 33-37 så korrigerar man vikt och längd och bör ha en tanke på korrigering med sig när det gäller utveckling, även om man inte korrigerar utvecklingen på samma sätt som de som är födda ännu tidigare. För ett barn som är fött i v 36 tex så går man på 18-månaderskontrollen när barnet biologiskt är 18-månader, även om barnet korrigerat är 17-månader. Men trots detta bör man ha med i tanken att barnet faktiskt är 1 månad yngre än vad födelsebeviset säger. Det finns alltid undantag. Detta är mer generellt, ingen sanning.
Anledningen till att man slutar korrigera längre fram är inte alls att de kommer ikapp som det så fint heter. De är alltid yngre än vad de är men skillnaden blir mindre och mindre och till sist obefintlig. Det är stor skillnad på ett barn på 2 månader och ett barn på 3 månader. Det är skillnad på ett barn som är 8 månader och ett som är 9 månader men när barnen är 17 eller 18 månader så är skillnaden inte så stor därför att det normalt är skillnad på barn och barns utveckling. Det kan vara skillnad på det prematura barnet och jämnåriga längre fram också men samtidigt är det en normal skillnad i utveckling på jämnåriga fullgångna också. Därför slutar man korrigera.
När skillnaden är mer individuell än åldersmässig är det korta svaret
Alltså, det är stora individuella skillnader hos landets treåringar. Så pass stor skillnad att det inte ska spela någon roll om man är en eller två månader för tidigt född. Vår barnläkare slutade korrigera V när han var 18 månader, född i vecka 28, eftersom han då ansåg att V var inom normalspannet för en 18-månaders bebis. Det hade kunnat hända senare, men det känns tveksamt tidigare. Alltså, beroende på födslovecka och individuell utveckling så slutar man korrigera, men det finns liksom inga generella svar. Jag tror dock inte det finns några 2-3 åringar som ännu korrigeras avseende utveckling, däremot är många prematurbarn riktigt små, så längd- och viktkurvan kan behöva köras dubbelt länge.
Mina grabbar är föda v 30+1 och har fortfarande dubbla kurvor (16månader okorr nu) däremot så har alla läkarkontroller på BVC varit okorr vilket jag iofs klagat på eftersom mina grabbar inte alls varit på samma nivå som andra kids i den åldern, min minsta har precis börjat knata ett par steg o storebrorsan går fortfarande ine alls.... Enligt bvc-kurvan så är båda små, dom ligger under normalkurvan både okorr o korr så...