• Marielo

Min man har gjort en Vasektomi

Är gift sedan några år tillbaka och känner att jag vill ha barn. Jag är snart 35 o barnlös o känner den biologiska klockan ticka. Problemet är att min man kan ej få barn då han fick 2 i ett tidigare förhållande och genomgick sedan en vasektomi. Det är nu 10 år sedan och man kan ju operera ihop sädesledare osv igen men prognosen att de simmar efter så lång tid är ju dålig om man läser undersökningarna.
    Någon som har erfarenhet? eller varit i samma sits??
    Det här tar hårt på vårt förhållande då jag anklagar honom för att ha tagit ifrån mig chansen att ha en familj medans han har skaffat en med sin f.d. Jag har nu även blivit svartsjuk på henne och det är tack vare henne som han genomgick detta då hon mådde illa av p-piller och sa vara allegisk mot latex, gummi kondomer . Detta är psykiskt påfrestande och helt fel av mig att känna såhär mot min man men det känns orättvist.

• Svar på tråden Min man har gjort en Vasektomi
  • Astakvasta
    Fluffskalle skrev 2010-12-17 22:16:55 följande:
    Varför gör ni inte det då? Förstår att det är jobbigt men om han redan är med på det så ordnar det sig kanske. Var inte arg. Han gör ju det han kan för att rätta till det nu!
  • Astakvasta

Försök att inte vara arg på honom. Han gjorde det som var bäst i den sitvationen han var i då. Nu lever han med dig och sitvationen är annorlunda. Det är ju toppen att ni båda vill ha barn och är beredda att ta till det som behövs för att bli det.

Beklagar din/er sitvation, men kasta inte in handduken än. Kolla upp vilka olika möjligheter ni har. Nysta i de fina trådar du fått här ovan.

( har ingen erfarenhet av ert probllem, men har inseminerat i dk och kan rekomendera den hastighet fertilitetsklinkerna jobbar med där. Inga köer, öppet jämt!)

Lycka till, med förhållandet och bebistillverkningen!

• oceanney
    Marielo skrev 2010-12-18 01:21:59 följande:
    Jag vet att det är dumt att bli arg men jag är väl mer svartsjuk =(. Jag har läst massa undersökningar och efter så pass lång tid som det har gått är det max 30% chans att det ska lyckas. Hade man däremot gjort operationen inom 3 år hade chansen varit 76% så det är rätt stor skillnad.
    #7 Hur lång tid tog det innan han gjorde om sig? 
    +10 år
  • Marielo

#12 Astakvasta, hur mkt kostade insemineringen i DK?? Hur lång tid tog det? Hur många gånger fick du åka dit?

• Astakvasta

Tyvärr blev jag inte gravid. (Kolla min pres.) men så är jag inte utredd heller, är singel och då behöver inte läkarna göra det om de inte vill. Har nu tid hos en gyn som går med på att utreda mig lite. Jag blir lätt frustrerad när jag pratar om detta. Eftersom jag är singel förväntas jag, för svenska läkare, göra försök för kanske 100.000 utan att ens få veta om jag har några ägg i mina äggblåsor. Skrikandes Hade jag varit del i ett par hetro el homo hade ett antal grundtester gjorts innan försök kommit på tal.

Åter till dina frågor:
    Priserna skiljer lite mellan de olika klinikerna 2.000 dkr och upp, exklusive spermier.( Spermier, om man ej har egna, kan köpas via klinikerna om man enbart vill välja från ögonfärg, hårfärg, längd, vikt och nationalitet. VIll man välja efter fler kriterier och få mer info om donatorn öppen donator etc finns det två större spermiebanker att handla av. Där finns många hundra donatorer att välja bland.) Sen tillkommer ju resa, uppehälle beroende på vart i sverige man startar ifrån, så klart.
    Se länken: www.familjeliv.se/Forum-7-129/m43783701.html  Obs! de priserna är från 2008, så kolla på deras hemsidor om priset gått upp.
    Själva insemineringen tar inte många minuter.

Jag är ännu inte gravid men för en person runt 35 tar det statisktisk sett 4 försök. För många går det på första försöket, men är det svårt tar det fler än 4. Efter max 6 försök anser många att det är dax att gå över till ivf.
    Om du menar innan jag fick börja inseminera så behövdes några blod och gyn prover tas, för att se att jag inte bar på smittor som kan vara farliga för ett blivande barn. Provsvaren fick jag kanske efter kanske 2 veckor, nästkommande äl. var jag välkommen ner att försöka. Öppet alla dagar, även julafton etc.

Danska kliniker är mkt vanan vid svenska kunder och försvenskar sitt språk el översätter till eng. om man ändå ej förstår. Det har kommit nån ny ivf-teknik som är billigare och snabbare, ring och kolla om det kan vara aktuellt för er. Klinikerna brukar vara snabba som fasten att svara på mail och dylikt. Ring el skriv och fråga vad du undrar.

Lycka till!

• Marielo

#15 Oj, vilket bra svar. Gav mig mkt hopp men självklart vill jag ju använda min mans spermier så jag bara hoppas att det tar sig =)

• Astakvasta

Jo, jag maximalsvarade på en gång. Så får ni använda er av den infon ni vill ta. Flört
    Jag tycker absolut att ni ska ta reda på vilka möjligheter ni kan ha att bli med barn med din mansspermier, och undersöka vad ni har för möjligheter. Om det trots allt inte skulle fungera är det skönt att veta att ni gjort det ni kan i er sitvation, så tycker jag iaf.
    Maila/ring runt till olika läkare och kliniker och fråga. Det kommer ju nya tekniker att ta till hela tiden. Undersök vad ni kan göra för att få de barn ni vill få. Har ni varit i kontakt med nån svenskläkare? Heja! Glad

• Noffis

Hej. Det var ett tag sedan denna tråden startade men jag chansar. Jag sitter i samma sits som trådstartaren, och undrar lite hur det har gått? Vi behöver hjälp att hitta klinik som "återvänder" vasektomi. Vet ni någon?
    Vilken klnik i danmark kan man åka till och dra ut sperma från pungen? Kan man göra det trots vasektomin?

TACKSAM för hjälp!!!

• lindabyume
    oceanney skrev 2010-12-17 23:22:03 följande:
    En kompis kille reverserade sin vasektomi och hon blev raskt gravid (på första försöket tror jag) och nu väntar hon nummer två ganska tätt inpå. Så det behöver inte vara något problem. Lycka till!
    hejsan vart hade han gjort det.. min man steriliserade sig för 3 år sedan och han ångrar sig nu och skulle vilja operea tillbaka dom vart kan man hitta en klinik som gör det...
  • Nelliepop

Puffar denna tråd och kan berätta för en som undrar...

jag o min sambo åker till Damnark den 20 okt och gör en återställning av min mans sterilisering.. det kostar 15000 svenska kroner....

Fråga på om ni vill veta mera      

• Astakvasta
    Nelliepop skrev 2011-09-15 22:29:26 följande:

jag o min sambo åker till Damnark den 20 okt och gör en återställning av min mans sterilisering.. det kostar 15000 svenska kroner....

Tack att du berättar. Vad bra att ni kan åka dit och operera mannen.
    Alltid kul att höra hur det går och vad som hände sen.

Lycka till!

• munterlitensak
    Nelliepop skrev 2011-09-15 22:29:26 följande:

Vilken klinik åker ni till?
    Hur lång var väntetiden? 
    Varför gör ni inte en spermieextrahering? Är det någon skillnad på priset? 
    Behöver du gå igenom någon hormonbehandling för att öka chanserna att bli gravid?

Vi är i startgroparna. Min pojkvän har gjort en vasektomi och vi ska extrahera eller "fixa" sädesledarna så fort som möjligt.
    Men saken är den att vi bara vill ha ett barn då han har två sedan tidigare ! :) Så en extrahering kanske är det bästa egentligen. Dessa priserna hittade jag på Örebros universitetssjukhus. 

Åtgärd Pris (kr)

Konsultationsbesök utan behandling

1 450

Vanlig IVF/ICSI med ultraljud hos oss

25 397

Vanlig IVF/ICSI med ultraljud på hemorten

23 440

TESE/TESA/PESA + ICSI med ultraljud hos oss

30 991

TESE/TESA/PESA + ICSI med ultraljud på hemorten

29 034

Återföring av frysförvarade embryon

7 832

Prislistan gäller från 2011-01-01 och avser fullföljda behandlingar. 

Lycka till! :)  
    Be nice! :)
  • Nelliepop
    munterlitensak skrev 2011-12-09 23:20:44 följande:
    Vilken klinik åker ni till?
    Hur lång var väntetiden? 
    Varför gör ni inte en spermieextrahering? Är det någon skillnad på priset? 
    Behöver du gå igenom någon hormonbehandling för att öka chanserna att bli gravid?

Vi är i startgroparna. Min pojkvän har gjort en vasektomi och vi ska extrahera eller "fixa" sädesledarna så fort som möjligt.
    Men saken är den att vi bara vill ha ett barn då han har två sedan tidigare ! :) Så en extrahering kanske är det bästa egentligen. Dessa priserna hittade jag på Örebros universitetssjukhus. 

Åtgärd Pris (kr)

Konsultationsbesök utan behandling

1 450

Vanlig IVF/ICSI med ultraljud hos oss

25 397

Vanlig IVF/ICSI med ultraljud på hemorten

23 440

TESE/TESA/PESA + ICSI med ultraljud hos oss

30 991

TESE/TESA/PESA + ICSI med ultraljud på hemorten

29 034

Återföring av frysförvarade embryon

7 832

Prislistan gäller från 2011-01-01 och avser fullföljda behandlingar. 

Lycka till! :)  
    en återställning är mycket mycket billigare i längden... Får man hjälp kan man ju behöva lägga ner massa pengar...

Vi åkte till danmark o återställde ingen väntetid... Nej ingen hormonbehandling... Han är nu helt återställd o vi blev gravida nu 1 månad efter operationen,men som tyvärr slutade i ett x(nyopererad)

Så jag rek dig en vanlig återställning sen försöka hemma i lugn o ro=)    
  • munterlitensak
    Nelliepop skrev 2011-12-10 07:33:38 följande:
    en återställning är mycket mycket billigare i längden... Får man hjälp kan man ju behöva lägga ner massa pengar...

Vi åkte till danmark o återställde ingen väntetid... Nej ingen hormonbehandling... Han är nu helt återställd o vi blev gravida nu 1 månad efter operationen,men som tyvärr slutade i ett x(nyopererad)

Så jag rek dig en vanlig återställning sen försöka hemma i lugn o ro=)    
    Jag läste att det gick på 15 000:- för ingreppet. Jag har fått prisuppgifter på 6 800:- hos två kliniker för tre insemineringar, infrysning och extrahering.

Jag vill inte verka otrevlig, jag har bara SÅ många tankar som far runt i luften! Vi har inte ens haft samtal med någon klinik ännu, enbart mailkontakt.

Men, hur gör ni efter förlossningen om ni inte vill ha fler barn? Vad är era spontana tankar kring det? 
    Be nice! :)
  • Nelliepop

Det tillkommer massa avgifter på de 6800 för ni måste göra en ivf...

När vi fött ett barn kommer troligtvis jag sterilisera mig,då min man inte vill operera sig där nere flera gånger....

ja 15 tuesen med sen tillkom tågresa till damnark. Det beror lite på hur kursen ser ut när du växlar in till Danska.....    

• BabaAngel

Hejsan Marielo!

Då vi har upplevt nästan samma situation.
    Min man har 3 barn tidigare och innan när vi gifta oss han steriliserat sig. Då läkare sa att det blir inge problem att operera ihop sädesledar. Så vi tyvärr valt IVF. Men de lurat oss. Vi betalade 80 000 för 3 försök, och de sa inte att min mans spermier då var inte bra kvalitet. De gjorde ändå behandlingarna att visste dem att det ska inte fungera :(.
    Nu tänkte vi insemination. För att jag läste att insemination räknas som vanlig vård och kostar lika mycket som en vanlig patientavgift. Det går också under högkostnadsskyddet, så om du behöver många behandlingar så behöver du alltså inte betala mer än 1 100 kronor på ett år.
    Nu vet vi inte hur gör vi, vi behöver bevisa att IVF kliniken gjorde misstag att ej informerade oss efter att de gjorde spermaprov.
    Kan du ge något tips.
    Lyckats ni efter?

MVH
    Baba

Svar på tråden Min man har gjort en Vasektomi