• FinastE2010

Kanske råkade ge gammal ersättning! Tog fel flaska. :/ hjälp tack!

Ja jag hade en flaska som hade stått kvar sen lång tid innan idag eller igår natt som jag hade glömt ta ut till köket. Som vanligt ska jag sonen vällingen blandat med ersättning när han ska sova o mkt riktigt gör jag det.. (ny flaska) det var bara en pytteskvätt kvar när han var klar o jag gick ut ur rummet, han vaknade dock ganska omgående så då gav jag han sista skvätten i mörkret. Men sen när jag ska ta ut faskan till köket så ser jag då att det faktiskt stod 2 flaskor där och nu vet jag inte om jag har gett en gamla flaskan eller den som var ny av den sista skvätten. :/..

Till saken hör att han nu har vaknat o så hostade han till som att han ska spy. Då känns det ju som att det beror på att jag kanske råkat ge fel flaska? Är det farligt, bör jag göra ngt? Efter det har han fått lite vanlig ny ersättning såklart! och lite vatten..

• Svar på tråden Kanske råkade ge gammal ersättning! Tog fel flaska. :/ hjälp tack!
  • Ettan90

Du kan ju inte göra mycket annat nu än att vänta ut tiden. har du gett den gamla flaskan så är det klart att den kan varit full med bakterier, som gör att man blir magsjuk.

• Alltiallo

Ingen fara sånt som händer.. En liten miss han kommer överleva och du har inte gjort nåt fel..
    Sov gott Solig

• FinastE2010
    Ettan90 skrev 2010-12-18 23:57:16 följande:
    Du kan ju inte göra mycket annat nu än att vänta ut tiden. har du gett den gamla flaskan så är det klart att den kan varit full med bakterier, som gör att man blir magsjuk.
    Mmm.. :/ Hoppas verkligen inte jag gav den men det känns ju som det när han lät sådär.. :/ han har dock inte spytt eller ngt men sover lite oroligt. Det var däremot inte mkt max några klunkar skulle jag gissa..

Men jag menar det kan inte hända ngt riktigt allvarligt? Bara så jag vet om jag ska hålla koll ordentligt eller hur jag ska göra..
  • FinastE2010
    Alltiallo skrev 2010-12-18 23:58:22 följande:
    Ingen fara sånt som händer.. En liten miss han kommer överleva och du har inte gjort nåt fel..
    Sov gott Solig
    Okej nej jag hoppas inte det. Det var ju tur att om det skulle varit den gamla flaskan att det inte var mer än några klunkar iaf o att det inte var en halv flaska!
  • Ettan90
    FinastE2010 skrev 2010-12-19 00:00:40 följande:
    Mmm.. :/ Hoppas verkligen inte jag gav den men det känns ju som det när han lät sådär.. :/ han har dock inte spytt eller ngt men sover lite oroligt. Det var däremot inte mkt max några klunkar skulle jag gissa..

Men jag menar det kan inte hända ngt riktigt allvarligt? Bara så jag vet om jag ska hålla koll ordentligt eller hur jag ska göra..
    Nej, håll koll som vanligt bara. Börjar han spy en massa så ring 1177 och rådfråga.
  • flickan85

Jag tror absolute inte att det är nån fara alls.. Det ända är nog att ersättningen inte innehöll lika mycket näring som den borde. Men som ovanstående skriver skulle han jätte kräkas så ring 1177.

• FinastE2010

Ok tack för svaren! Hm han är jätte snörvlig o vaknar hela tiden, tycker han känns lite varm också.. Frågan är ju om han bara är förkyld el om det va ersättningen. Lika bra hålla ett öga i vilket fall.

• Lindreas
    FinastE2010 skrev 2010-12-19 01:28:30 följande:
    Ok tack för svaren! Hm han är jätte snörvlig o vaknar hela tiden, tycker han känns lite varm också.. Frågan är ju om han bara är förkyld el om det va ersättningen. Lika bra hålla ett öga i vilket fall.
    Jag tror inte att snörvlandet och att han känns varm beror på ersättningen. Jag har inte riktigt fått kläm på vad det är som gör att man inte ska ge "gammal" ersättning, men jag gissar att det beror på att den är baserad på mjölk, och mjölk som stått framme länge, eller varit öppnad länge, surnar ju.

Det värsta som kan hända är nog att han blir dålig i magen eller kräks, och om det händer så tycker jag att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen och be om råd. Men snörvlandet beror förmodligen inte på ersättningen.
  • Ruggugglan

Du behöver säkert inte oroa dig. Min dotter var runt 1,5år när hon fick tag i en flaska med välling från kvällen innan. Hon hann inte dricka så mkt, men det hände inget.

Vad jag skulle kunna tänka skulle kunna hända är att han blir dålig i magen eller kräks. Precis som vi blir om vi äter något som är dåligt.

• Ettan90

Vad jag har fått fram (ringde nestle) så är det "ingen fara" (undantag finns ju såklart)..
    Det som händer är att vitaminerna försvinner och att smaken blir annorlunda, antagligen sur och äcklig =)

• Lindreas
    Ettan90 skrev 2010-12-22 22:24:54 följande:
    Vad jag har fått fram (ringde nestle) så är det "ingen fara" (undantag finns ju såklart)..
    Det som händer är att vitaminerna försvinner och att smaken blir annorlunda, antagligen sur och äcklig =)
    Men det är ju bra att veta! Att den inte blir skadlig, bara lite äcklig. En känslig mage reagerar säkert på det också, men bra att veta ändå.
  • Ettan90
    Lindreas skrev 2010-12-22 22:26:11 följande:
    Men det är ju bra att veta! Att den inte blir skadlig, bara lite äcklig. En känslig mage reagerar säkert på det också, men bra att veta ändå.
    Jo, barns magar reagerar ju starkare.

Fast den måste ju bli skadlig efter ett tag, måste ju bildas mögel osv.. undra hur länge den är "risk fri".. hm.

Men iaf, ett dygns välling är ingen större fara. bara jävligt äcklig.
    Och på sommaren när det är varmt så bildas bakterier.. så tänk på det!

Orkar man inte gå upp med flaskan till disken på natten, så ha en vana att ta med locket till flaskan och dra på den flaskan som är använd. .
  • Lindreas
    Ettan90 skrev 2010-12-22 22:44:57 följande:
    Jo, barns magar reagerar ju starkare.

Fast den måste ju bli skadlig efter ett tag, måste ju bildas mögel osv.. undra hur länge den är "risk fri".. hm.

Men iaf, ett dygns välling är ingen större fara. bara jävligt äcklig.
    Och på sommaren när det är varmt så bildas bakterier.. så tänk på det!

Orkar man inte gå upp med flaskan till disken på natten, så ha en vana att ta med locket till flaskan och dra på den flaskan som är använd. .
    Haha, ja, jag gillar inte att dricka mjölk som stått framme ett tag, så jag tror inte att min grabb vill ha "gammal" ersättning heller.
  • FinastE2010

Nej han klarade sig utan problem han blev dock förkyld (fast frisk nu) men det berodde nog inte på den lilla ersättningen han (kanske) fick i sig. :)

Svar på tråden Kanske råkade ge gammal ersättning! Tog fel flaska. :/ hjälp tack!